jag sitter å funderar lite på hur ni har gjort när ni har rivit bort allt ner till takstolen ,man ska ju gå på nåt ???
jag ska göra det i sommar & då jag även ska göra takstolarna tjockare (har nu 50*120) till 50*240 så allt måste bort
 
Bob_the_builder
Jag har bara byggt nytt och aldrig renoverat ett tak, men.... Jag skulle ha börjat uppifrån, slitit bort råsponten. Misstänker att du har en vind som du kan kliva runt på, det gör det ju i så fall lite enklare när du ska sala på takstolarna. När det är klart börjar du lägga ny råspont. Börja nerifrån och arbeta dig uppåt. En förutsättning är att du har en ställning att stå på när du spikar bräder vid takstolarnas ände. Enkelt va? :)
 
tyvärr så har jag ingen vind :-[
det är ett 1½ plans hus

jag har sne skrubbar nertill på taket
 
Bob_the_builder
Men en övervåning borde du ha i alla fall? Då borde det inte vara mer än kanske 3 meter upp till nocken. En enkel ställning invändigt, kanske?
 
det dära med å ramla verkar vara en onödig sak å testa ;)
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
Åh, Bobban är lite vek så här fram på kvällningen.
Hörrududu din gamle raggare. Det bör ju finnas gränser för vad man råder andra att göra (oavsett vad man själv tar sig till ;))
 
ingemar_o skrev:
det dära med å ramla verkar vara en onödig sak å testa  ;)
Ja det tar bara onödig tid i anspråk att kravla sig upp igen, men om du nu bestämmer dig för att ramla ner så ta det i samband med att du ska fika/hämta grejor el. liknande ;) ;D
 
klart att man ska passa på å gå på toa hämta upp lite mera saker när man ändå är nere ;D
 
Totte_S
Har sett att en del smäller fast ett par reglar horisontellt lite provisoriskt så man har något att kasa ner mot innan man börjat med papp o läkt.
Kanske kan vara en idé i avdelningen arbetsplatssäkerhet ? ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.