Hej

Hur gräver man lättast och snabbast ner begränsningskabeln ? (när man sett att allt fungerar med den "fastspikad" först) Gå runt med spade på 250m är inget större alternativ.
Någon som gjort det härinne ?

/M
 
mortimer skrev:
Hej

Hur gräver man lättast och snabbast ner begränsningskabeln ? (när man sett att allt fungerar med den "fastspikad" först) Gå runt med spade på 250m är inget större alternativ.
Någon som gjort det härinne ?

/M
Varför gräva ner? Om du spikar den tätt intill marken kommer den att krypa ner själv inom en månad, dvs. du kommer inte att se den alls. I vissa kurvor har jag dock "grävt" ner kabeln för att få en mjuk kurva, då har jag bara använt en rejäl kniv och dragit ett spår i marken som jag sedan trycker ner kabeln i.
 
Gräva ner den för att kunna vertikalskära. Men det där med kniven var ingen dum idé. Typ en Morakniv då ?
 
  • Gilla
RN86
  • Laddar…
Vinkelslip fungerade kanon enligt en kollega.
 
Läste igårkväll om någon som hade använt billigaste möjliga cirkelsåg :D
 
Jag offrade en gammal fogsvans när jag skulle ha ner min slinga. Gick lättare än jag trodde att såga 400m gräsmatta. Man får visserligen ligga på knä och såga men eftersom man ändå måste ner på marken när man ska peta ner tråden i skåran så var det bara en fördel att ligga på knä hela tiden tyckte jag.
 
Läste en artikel i GDS för inte så längesen om att man kunde hyra in folk som har en maskin som lägger ner kabeln. Kostar ju såklart men går ju snabbare och lättare än att göra jobbet själv med morakniv. (y) Testade att googla fram lite snabbt men hittade inget. Jag kan kolla om jag hittar tidningen med artikeln om det är intressant?
 
De med maskin kanske plöjer ned kabeln. Ser ut som en kniv, spetsen pekar framåt som drar sig ned i jorden och ett rör i bakkant där tråden löper.
Men som skrivet, tråden går knappt hitta året efter och du behöver väl inte vertikalskära ända ut.
Protte
 
Redigerat:
Det blir inte sämre signal om man gräver ner den?

/Evert
 
Jag använder spade, läger ett snett snitt nedåt in under grässvålen längs med hela sträckningen (ett par centimeter innanför ledningens placering bara). Det går jätte fort att beta av långa sträckor. När jag sedan lägger i kabeln lyfter jag bara på svålen och lägger dit ledningen. Detta går lika nästan snabbt som att spika ledningen (för då måste man vara mycket noggrann om man inte har en superjämn matta). Är man noggrann och vill undvika att den initialt gulnar så kan man ju trampa ned svålen efteråt, men det behövs egentligen inte.

I berg, stenar och på asfalt använder jag diamantklinga till vinkelslipen. Under stenläggningen lade jag redan från början ett rör att dra ledaren i, eftersom man vill kunna lägga om den utan att få för många skarvar (lägger om nu efter tre år och för många skarvar och avskavningar - signalstyrkan började bli för låg, dessutom planerar jag om delar av gräsmattan i år).
 
pacman42 skrev:
Jag använder spade, läger ett snett snitt nedåt in under grässvålen längs med hela sträckningen (ett par centimeter innanför ledningens placering bara). Det går jätte fort att beta av långa sträckor. När jag sedan lägger i kabeln lyfter jag bara på svålen och lägger dit ledningen. Detta går lika nästan snabbt som att spika ledningen (för då måste man vara mycket noggrann om man inte har en superjämn matta). Är man noggrann och vill undvika att den initialt gulnar så kan man ju trampa ned svålen efteråt, men det behövs egentligen inte.

I berg, stenar och på asfalt använder jag diamantklinga till vinkelslipen. Under stenläggningen lade jag redan från början ett rör att dra ledaren i, eftersom man vill kunna lägga om den utan att få för många skarvar (lägger om nu efter tre år och för många skarvar och avskavningar - signalstyrkan började bli för låg, dessutom planerar jag om delar av gräsmattan i år).
Vad tar det tidsmässigt ungefär att gräva med spade; om man har ca 200-250m kabel ?
Allt är ju relativt men på ett ungefär.
 
Jag har ju ganska mjuk lerjord så för mig tar det väl 1 minut per 5meter ungefär. Halva tiden för att lägga ned tråden efteråt (men sist lät jag ungarna göra det samtidigt som jag grävde).

Jag har förresten Fiskars ergonomiska spade (en kopia på denna finns på Biltema för 129kr) och den fungerar bättre än de raka spadarna (har provat bägge), men inte tillräckligt mycket bättre för att köpa en ny spade... ;-)

I min mjuka lerjord kan man även hålla spaden rakt och bara bända upp en skåra, men jag har varit med om att tråden då klättrar ur (vilket då krävde att jag lade på något som höll ned den), så därför bytte jag metod.



45 minuter kanske för 200m.
 
Jag använder vinkelslip och sedan en planteringsspade för att bända undan jorden så man kan peta ner kabeln. Fungerar utmärkt men det dammar en del...
 
hur kan man hitta var kabenl är nedgrävd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.