Jag och min sambo har köpt ett hus.
Årgång 69 med källare.
Taket är orginal likaså badrummet i boytan.
I samma veva har vi köpt en ny bil.

Lf är billigast men det känns inte helt bra av någon anledning.
4500 kr för huset och 6000 för bilen.
Enkel försäkring med basskydd + villa allrisk. Helförsäkrad bil.

Trygghansa har haft bra kommunikation med dom.
6800 kr för huset och 5600 för bilen.
Deras villaförsäkring inkl drulle. Hel på bilen.

Folksam, hört att folk tycker dom är bra. Vet inget mer.
6000 kr för huset och 6700 för bilen.
Villabas och hel på bilen.


Vilken djungel! Hjälp!
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
Jag kollade runt en del på compricer och ringde lite, och billigast var länsförsäkringar. De får också bra betyg i kundnöjdhet, så det blev länsförsäkringar på hus och bil. Som en bonus så fick jag dessutom utdelning från dem på ungefär 10% av premien. Bolaget är kundägt och delar ut vinst till kunderna.
 
Man ska inte stirra sig blind på försäkringspremien. Det är innehållet i försäkringen som är det viktiga,ställ dig frågan vid skada hur mycket pengar vill jag lägga samma dag för att få löst problemet. Allt kan hända brand skada större eller mindre, stormskador, träd blåser omkull och förstör huset. <kolla vad innehållet i försäkringen är vilka tillägg kan man göra osv. För en sak är säker när olyckan är framme då blir det dyrt och täcker inte försäkringen så gäller det att man har rejält med pengar liggandes.
 
Finns det något smidigt sätt att jämföra innehållet i en försäkring?
 
Är det rekommendationer du är ute efter så säger jag Folksam. Alltid lysande service och inget trams när jag behövt få en skada reglerad. Både vad gäller huset och kroppen. Har inte haft några stora skador ska sägas. Har även fått bra rådgivning när jag ringt och frågat om saker.
Länsförsäkringar (Stockholm) däremot skulle iallafall jag avråda från. Min erfarenhet av deras skaderegleringsavdelning är rent usel. Det tog dem FYRA månader att ta beslut om en vattenskada som slagit ut vårt kök och tvättstuga. Skaderegleraren kunde inte ens deras programvara och trots upprepade påstötningar agerade dennes chef inte överhuvudtaget. :banghead:
Ja, jag blir fortfarande upprörd när jag tänker på det... :mad: Klåpare!
Det kanske finns en anledning till att de är billigast?
 
Generellt sätt är det nog omöjligt att säga ett ett bolag är bättre eller sämre. Kolla innehåll, självrisker mm.
Sedan är försäkringarna prutbara, när du hittat bolaget med bästa villkoren och dom inte är billigast så ring dom och fråga om dom kan matcha billigaste bolaget, min erfarenhet är att dom gör det.
 
Carl_Elvis skrev:
Är det rekommendationer du är ute efter så säger jag Folksam. Alltid lysande service och inget trams när jag behövt få en skada reglerad. Både vad gäller huset och kroppen. Har inte haft några stora skador ska sägas. Har även fått bra rådgivning när jag ringt och frågat om saker.
Länsförsäkringar (Stockholm) däremot skulle iallafall jag avråda från. Min erfarenhet av deras skaderegleringsavdelning är rent usel.
Och mina erfarenheter är precis tvärtom. En massa tjafs med Folksam och snabbt, enkelt och rätt med LF. Nu är detta delvis rätt gamla erfarenheter i och för sig, men jag tror att det handlar mer om att ha turen att få "rätt" skadereglerare än att välja "rätt" bolag.
 
Schysst med en massa tankar :)

Jag tycker själv att lf är grymt trevliga. Dessvärre har jag inte köpt något ännu för att höra deras riktiga "ton".

Trygghansa kan inte pressa mer än dom gör säger dom. Trots detta så har dom nuvarande ägarna 1000 :- lägre premie än oss.


Villkor och villkor.
Lf ersätter inte tak och ytskikt mm.
Det gör trygghansa.
Men både tak och badrum är ju orginal. Dvs. Helt avskrivet. Alltså får jag väl inga pengar för det iaf?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jag vill inte gå in på rekommendationer eller liknande men kan säga lite generellt.

Fundera på vad som är viktigt för er som familj gällande kontakten med försäkringsbolaget. Är det viktigt med lokalt kontor? Vill ni ha alla försäkringar på samma ställe? Vill ni ha bank hos samma bolag? Är priset viktigt? Etc

Sen fundera liknande, vad är viktigt försäkringsmässigt. De klassiska grundskydden är liknande hos alla bolag utan skillnaderna finns i vissa villkor och tillägg. Fundera på om ni vill ha högre premie men lägre självrisk vid skada osv.

Det är svårt med referenser då skaderegleringens upplevelse påverkas mycket av skadereglerarens kompetens och servicekänsla.

Granska villkor istället och tänk på dessa som en miniminivå för den hjälp ni ska kunna kräva.

Kolla här tex http://bankforsakring.konsumenternas.se/
 
D09
Jag har if, gjorde en klantig grej när jag hissade ner vattenpumpen, if pröjsade en entreprenör som kom o fixa allt.

Sen upptäckte entreprenören att mitt vattenfilter var av en serie calidus filter som var eller kommer bli defekta.

If pröjsade nytt filter utan tjafs.

Däremot är if dyra på bil och olycksfall för min del men villaförsäkringen är dom riktigt vassa.
 
Inte förvånad av kommentaren från Trygg Hansa. Superdåligt med försäkringar. DO9 jag har tex jättedålig erfarenhet av IF.

Generellt tycker jag att man skall försöka att sträva efter att ha försäkringar genom sin bank. Det ger en bra power att man har det.
 
Alfredo skrev:
Och mina erfarenheter är precis tvärtom. En massa tjafs med Folksam och snabbt, enkelt och rätt med LF. Nu är detta delvis rätt gamla erfarenheter i och för sig, men jag tror att det handlar mer om att ha turen att få "rätt" skadereglerare än att välja "rätt" bolag.
Du har rätt, det handlar mer om person antar jag. Där har jag bara bra (färska) erfarenheter från Folksam, dessutom från olika avdelningar.
 
Ja vilket trassel detta är!

Jag försöker hitta skillnader och likheter men jag blir tokig.
Eftersom man (tyvärr) inte skiter pengar blir ju priset viktigt.

Har idag pratat med th och med självrisken på 5000 för byggnaden och lösöret orört så blir dom 500 kr dyrare än lf.

Vet inte om det är värt dom kronorna i bättre villkor.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jag fick grymt bra priser hos vardia. Bilen nästan hälften mot Volvia och hemförsäkringen några hundra billigare än moderna trygghetsförsäkringar men bättre villkor
 
O
Personligen har jag blivit lite skrämd vet inte varför, men försöker undvika de okända bolagen...
Dock är jag ingen trogen försäkringskund, utan jämför varje år. åtminstonde bilen.... hemförsäkringen har jag via facket och det är jag nöjd med.
Sen har jag en sjukvårdsförsäkring hos IF via min arbetsgivare. Den har hittills fungerat perfekt. Jag har haft stor glädje av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.