hej.

Ska till o beställa en automower 230 i veckan. men har lite funderingar på hur jag ska dra begränsningsslingan och guidekabeln/kablarna. har ritat upp hur jag tror begränsningskabeln ska ligga, skulle behöva förslag på guidekabeln bara, ser allt bra ut för övrigt?
som det är nu så går det åt 265 meter kabel.
tacksam för hjälp. automower.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör e ö av huset också, annars kommer ni bli riktigt irriterade på krockarna tillslut. Fundera på att gränsa av växthuset också, iaf om det är av glas.

Sen tycker jag du ska använda guide, antingen 1 el 2. Effektiviteten vid sökning till laddstationen blir mycket högre, så du får ut mer klipptid ur batterierna. Sökningen hem ska inte ta mer än 10 min, tar det längre är det en dålig installation.
 
Nonkan skrev:
Gör e ö av huset också, annars kommer ni bli riktigt irriterade på krockarna tillslut. Fundera på att gränsa av växthuset också, iaf om det är av glas.

Sen tycker jag du ska använda guide, antingen 1 el 2. Effektiviteten vid sökning till laddstationen blir mycket högre, så du får ut mer klipptid ur batterierna. Sökningen hem ska inte ta mer än 10 min, tar det längre är det en dålig installation.
Okej. Så får de bli. Hur skulle man lägga guideslingan på bästa vis tycker du?
 
Med denna karta skulle jag lägga en guide till baksidan huset på vänster sida och därefter gå ned till "botten" på 11m-strecket. En till guide över stenläggningen och förbi växthuset äna in i den lilla ytan längst ned till vänster (borde kanske dessutom runda stenarna och växthuset för att korta söktiderna). Ger troligtvis bra resultat...

Det skadar ju inte att experiemntera litegran med en guide "fastspikad" ovanpå gräset först.
 
pacman42 skrev:
Med denna karta skulle jag lägga en guide till baksidan huset på vänster sida och därefter gå ned till "botten" på 11m-strecket. En till guide över stenläggningen och förbi växthuset äna in i den lilla ytan längst ned till vänster (borde kanske dessutom runda stenarna och växthuset för att korta söktiderna). Ger troligtvis bra resultat...

Det skadar ju inte att experiemntera litegran med en guide "fastspikad" ovanpå gräset först.
vad jag förstår så kan man bara ha en guidekabel på 230, eller har jag missförstått nått (igen)?
kan man ha en enda lång guidekabel som går varvet runt huset o sen hela vägen ner till 2m strecket längst ner till väntster i bild?
 
automower.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken lösning är bäst? funkar nån av dom? den vita och blå är guidekabel alt 1 och 2, kan man korsa övergången till öar med guidekabeln? kan man få klipparn att stanna på olika längder in på guidekabeln olika ggr?
 
Enligt Husqvarnas hemsida så har 230ACX dubbla guidekablar i alla fall (det är vad jag kommer ihåg också sedan jag funderade på 220 eller 230).

Nackdelen med den vita är att det blir väldigt långt hem. Hade varit bättre om den sveper förbi nära laddstationen så att klipparen slipper köra runt huset för att hitta hem, men då blir det långt ut istället.

Mycket bättre med både blå och vit, men att vit ansluter till kanten innan den stora stenen. Tänk på att om klipparen väljer att följa kanten hem så hoppar den inte över till guiden om den hittar den.

Ja, guiden kan korsa kablar till öar, ledningarna till/från öar blir "döda" då ledningarna i motstående riktning tar ut varandra.

Det finns procentsatser för hur ofta klipparen skall gå ut på olika guider eller direkt hemifrån och hur långt ut på guiden den skall gå. Jag har 220 med en guide och detta täcker min mycket komplexa tomt. Nackdelen är att den iband måste gå väldigt långt för att hitta hem och till ett avlägset område.

Jag skulle förresten dra ned den blå ledaren lite längre in i bi-ytan. Eventuellt också låta den blå guiden gå runt växthuset, men det beror på hur trångt det är runt stenar, växthus och sandlåda.
 
Klipparen kan passera de ihoplagda ledningarna men inte guiden, så sa de iaf till mig när jag köpte min AM.
 
La min guide över kablarna till en ö - fungerade inte!
(har en 230)
 
det är AM320 och inte AM230 jag har tänkt köpa, har skrivit fel i rubriken och mitt första inlägg.
kan man ändra rubriken så de blir rätt?

hur gör jag nu när jag bara har en guideslinga? vart drar jag den lämpligast då?
 
Hos mig fungerade det att guiden passerade vägen till en ö, men det är tydligen osäkert. Bra att veta då jag håller på att lägga om mina kablar.

Rörande en guide, så är det den vita som gäller. Se dock till att skicka ut klipparen längs med begränsningskabeln när du skall till nedre vänstra regionerna.

Det är fortfarande mycket bra om du kan få guiden att svepa förbi laddstationen så att du slipper gå runt hela huset när den skall hem. Jag skulle därför låta den vita gå nedanför växthus och sandlåda, sedan upp mot laddstationen, sedan tillbaka runt huset.

Det bästa hade egentligen varit att laddstationen stått till vänster om entrén, det är bra om den står vid en större gräsyta och detta hade gett dig möjlighet att gå runt huset till höger, passera mellan hus och garage och ansluta vid den lilla biytan nere till vänster. Svepet förbi laddstationen hade du fått på köpet.
 
Hur när kan guidekabeln vara begränsningskabeln? Om man har en korridor, hur brett är det minsta man kan ha?
 
Man kan välja om klipparen skall börja vid laddstationen, eller följa en kabel X m innan den släpper den och börjar klippa. Kabeln kan sedan väljas som Begränsning vänster/begränsing höger/guide1/(guide2 om man har exempelvis 230acx).

En korridor kan vara mycket smal, ände ned mot 60cm, men man får problem då. Jag rekommenderar inte att man går under 1m om man skall klippa i korridoren också. Dock måste man ha guide i smala korridorer (särskilt med väggar), då den har svårt att hitta ut annars - samt att flexibiliteten när man följer guiden måste ställas ned kraftigt (ger spårning i gräs), men här har dock AM300 serien nya finesser som jag inte har på min från 200-serien..
 
När du säger 60cm, är det mellan begränsningskablarna? eller är det totalt sätt.....

Kanske en dum fråga, men jag åste ställa den. Kan man ha laddningsstationen på en ö? Tänkte på om man har gjort huset till en ö, om man då kan ha stationen någonstans runt huset!?
 
Jag ska köpa en 220 AC

Vilket altenativ hade ni gått på? kanske inte nått av det :)



med ö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ej ö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.