Vi funderar på att byta ut fasaden från Eternitplattor till trä. MEN, ska man ta bort eternitplattorna? ELLER kan man låta dem sitta kvar, regla upp, isolera och sätta träfasad?
 
mina sitter kvar.
reglade upp utanpå med dubbla 45 reglar
 
Mina sitter inte kvar.

Har gjort denna operation på två ställen, här hemma och på landet. Båda gångerna har det varit självklart att ta bort skräp som inte fyller någon funktion och få en ren yta att arbeta från.

Att ta ner plattorna är lätt och går fort. Har man ställning på plats handlar det om ett par dagar (om man ska ta ner plattorna hela, vilket man ska).

Väljer du att ta bort plattorna, använd samma kläder när du jobbar (som du sedan kastar) och ordentligt andningsskydd (köp på Jula, inte pappfilter ala sjuksyster).

Vissa ÅVC tar emot eternit kostnadsfritt, andra mot avgift (säg 800sek per ton, en låg kostnad alltså). Ett annat alternativ som faktiskt inte är så tokigt som det låter, det är att gräva ner plattorna i backen.
 
MathiasS skrev:
...Ett annat alternativ som faktiskt inte är så tokigt som det låter, det är att gräva ner plattorna i backen.
Det är egentligen inte tillåtet att gräva ner, men det är mest för att det skall finnas regler om hur man hanterar farligt avfall som asbest i detta fall. Nergrävt djupt ner i backen så att det inte finns risk att man träffar på det senare är helt OK. Det är vad som görs på tippen. Kommunerna vill dock ha kontroll över detta.
Asbest bryts i gruvor och är rent mineraliskt och stabilt. Ingen risk att det reagerar med något annat med andra ord.
Eternit är bara farligt när det dammar och det är dammet i sig som skadar lungor. Asbestfibrerna täpper igen lungblåsorna och kan i värsta fall ge asbestos eller lungcancer i stora mängder.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är egentligen inte tillåtet att gräva ner, men det är mest för att det skall finnas regler om hur man hanterar farligt avfall som asbest i detta fall. Nergrävt djupt ner i backen så att det inte finns risk att man träffar på det senare är helt OK. Det är vad som görs på tippen. Kommunerna vill dock ha kontroll över detta.
Asbest bryts i gruvor och är rent mineraliskt och stabilt. Ingen risk att det reagerar med något annat med andra ord.
Eternit är bara farligt när det dammar och det är dammet i sig som skadar lungor. Asbestfibrerna täpper igen lungblåsorna och kan i värsta fall ge asbestos eller lungcancer i stora mängder.

Japp.

När vi fixade detta på landet fick vi två tips av kommunens miljöavdelning (Waxholm): Gräv ner det på tomten eller tippa det i sjön där det är djupt (!!!). Nu ligger plattorna travade i en hörna på tomten som inte används. Här hemma har jag hittat en ÅVC som tar emot gratis.
 
Finns ingen anledning att ta ner plattorna imo.
Går snabbast och enklast att låta dem sitta.
 
??? imo? ??? :-/

Väck med eterniten,
så slipper du skiten! ;D
 
Lite off-topic, men: Flera läkare har sagt till mig att eternit-dammet är enbart skadligt för Tobaks-rökare, övriga behöver inte oroa sig (så länge det rör sig om enstaka exponeringar).


/N


 
Immobil skrev:
??? imo? ??? :-/

Väck med eterniten,
så slipper du skiten! ;D


Imo= In my opinion

Det blir ivilket fall dyrare att ta ner den. Sen om en kund till mig vill det så naturligtvis gör jag det!
 
sville skrev:
Imo= In my opinion

Det blir ivilket fall dyrare att ta ner den. Sen om en kund till mig vill det så naturligtvis gör jag det!

Dyrare blir det bara om man inte gör det själv. Ok, kanske någon femhundring för deponin om man inte kan slänga det gratis.
 
Fredrik.e skrev:
det är inte vad jag hört av folk som jobbat på Lomma eternitfabrik där fler talet är döda nu
På en eternitfabrik rör det sig knappast om enstaka exponeringar... ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.