Hej,

Någon som vet vart man får tag på en Spis som går på en fas? Håller på i skrivande stund och installera ett nytt kök i lägenheten och får reda på av elektrikern att det går INTE att installera Ugn & Häll pga det endast är 1 fas indragen i lägenheten.

Har suttit och kollat efter Spisar men hittar inget som passar :(

Tacksam för alla hjälp.

/F
 
Är inte heller insatt i detta ämne men Elektrikern påstår att vi endast får belasta max 4700w och vi har en 20A?! Det enda vi vet är att den häll och ugn vi har köpt in installera han ej.... Pga för mycket belastning på Fasen? eller säkringen eller vad det nu är.

Om man kollar på spisar så ligger max på runt 7-9 kw vilket innebär att det blir för stor belastning. Så det slutar väl med att vi får installera en gammal spis med "vanliga" plattor :D
 
I stockholm så finns det väl ofta möjlighet till stadsgas? Gasspis är ju helmysigt, som en induktionshäll fast bättre känsla.
 
Enlig installationsanvisningen så "går det inte" men i det praktiska livet så fungerar det. Man vill inte att maten ska brännas vid så man sänker effekten efter ett tag. Jag kör på motsvarande 20 A för spisen och det fungerar.

Protte
 
Jag fick välja gashäll i en tidigare lägenhet på grund av vad du beskriver.. Måste säga att förutom rengöringen så var det bland det bästa man kunde ha gjort!

Nog om det, det bör gå att dra in trefas i din lägenhet. Be din elektriker kika på hur det ser ut i källaren eller vart ni nu har er elmätare och kika om den går att byta till 3 fas (Den kanske redan är klar) byta huvudsäkringarna och dra in nytt kablage till lägenheten.
Självklart kostar det en slant, om det ens är möjligt. Det kan även vara svårt att få fram 3 fas till spisen vilket verkligen blir problematiskt om köket redan står på plats.
I samband med stambyten så byter man ofta till 3 fas i lägenheter.. Inte något sådant på gång?
 
Tyvärr så har Elektrikern konstaterat att det endast finns 1 fas till huset & meddelat att det får MAX vara 4700w belastad på ?proppen (20A) Gas finns ej att dra in heller.. :(

Föreningen gjorde relining på alla stammar för ett par år och eftersom vi är en så stor förening så kommer det ta många år framöver tills att man byter ut till 3 Fas. Om ens tanken finns....

Vad kan hända om man "överbelastar" mer än att proppen går? Kabelbrand ? Ej full effekt på spis?
 
Det finns inte på kartan att hela föreningen går på enfas. Det finns trefas till huset. Men det kan vara en orimligt lång /strulig dragning att byta kabel ända till husets servisrum. Och föreningen kan vägra av olika skäl.

I föreningen där jag var ordförande för drygt 20 år sedan, var matningen till fastigheterna (vi hade 7 kvarter) så svag att absolut ingenting fick säkras upp. Vi hade 3x85A servissäkringar i 7 matningar till ca 800 lägenheter. Och Stockholm energi vägrade ge oss mer. Sista året jag bodde där förstärktes elnätet i området och vi kunde säkra upp till 250A i matningarna, det räckte ändå inte till trefas spismatningar till lägenheterna.
 
Det finns många lägenheter som har enfas. Dessa har för det mesta 20 A till spisen, och det är mycket sällan spisar har en märkeffekt på 4700W. Det dubbla är desto vanligare. Om du i det läget kokar pasta på alla plattor samtidigt som ugnen står på max med öppen lucka så dröjer det inte länge innan säkringen går. Eftersom man inte så ofta gör så går det oftast bra ändå. Elektrikern har rätt i princip, men det finns många exempel på att det fungerar bra i alla fall. Det värsta som kan hända är att proppen går.
 
Nu snackar vi nödlösningar här men du kan sätta in en mindre gasoltub i ett köksskåp och ha en liten induktionshäll och en liten gashäll. Ikea har lämpliga hällar. Kombinera det med en elektrisk ugn så borde du inte poppa din 20A säkring om du inte kör plasma-TV:n, gamingriggen och dammsugarn samtidigt som du lagar mat. Hällen är på 3,7 kW och ugnen är på 0,79 kW så matlagningen ramlar in på 4,5 kW.

mojlig-domino-gashall--brannare__0150879_PE308965_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mojlig-domino-induktionshall-med-booster__0150884_PE308935_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Freppz, jag hade precis samma problem då jag byggde om mitt kök. Bor i en Brf i Haninge och här har vi framdragen trefas ända till mätaren så våran lösning blev byta central och dra upp extra faser till lägenheten. Spisen går på 3x16a och ugnen på 16a 1fas. Så kolla med din förening hur det ser ut för dig innan du gör något annat.
 
Intressant att elektrikern vägrade installera hällen. Han har helt rätt i att DU inte får belasta med mer än 4.7 kW totalt, men jag tror han saknar grund för att döma ut denna häll & ugn.

20 A räcker väl till för normal matlagning. Du behöver bara tänka lite på att inte värma upp allt samtidigt. Men när väl ugnen kommit upp i temperatur så kan större delen av dess effekt räknas bort och ge plats för att slå på ytterligare en värmezon på hällen etc.
 
kapi skrev:
Freppz, jag hade precis samma problem då jag byggde om mitt kök. Bor i en Brf i Haninge och här har vi framdragen trefas ända till mätaren så våran lösning blev byta central och dra upp extra faser till lägenheten. Spisen går på 3x16a och ugnen på 16a 1fas. Så kolla med din förening hur det ser ut för dig innan du gör något annat.

Vilken förening bor du i? Själv bor jag i BRF Loke på Sleipnervägne.

/F
 
O
Gasspis är väldigt trevligt, men i stockholm väldigt dyrt.... Efter att Stockholm Gas höjde avgiften med 50% i ett svep!
Tack för den!
Nu är det nästan billigare att försöka installera el-spis... Dock har vi bara 16A enfas så då blir det ännu tuffare att hitta en spis som fungerar
 
Har inte alla 1-fas lgh 25A i huvudsäkring?
Har man 1-fas får man nog anpassa val av vitvaror till det om det inte är möjligt att byta till 3-fas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.