...säg mig om jag ska välja den eller en vanlig häll.  :-/
Jag gillar att laga mat o jag ha läst om induktins häll o de e klart att de låter bra men är det så bra som de låter?! :-?

mvh susanna
 
Hej!

Det är så bra som det låter... enligt min erfarenhet i alla fall. Det finns säkert bättre och sämre induktionshällar, men stor skillnad från en vanlig häll är det, till induktionshällens fördel.

Satsa på en induktionshäll!

/MAtte
 
Vilket märke har ni då? vi funderar på huskvarna eller Ikeas... :'(
 
Vi har en Siemens och den är vi väldigt nöjda med. Vattnet kokar upp på nolltid och det går så snabbt att reglera värmen. Skulle absolut inte vilja ha en vanlig nu.
 
Väljer du mellan Husqvarna och IKEA, så definitivt Husqvarna, skulle själv välja HQ mot vilken annat märke.

Har haft en induktion HQ i 3 år, inga problem alls, än


/M
 
Får jag hänga på lite....

Jag kastade ut min 70 cm breda spis i verkan (Elektrolux med en stor och en liten ugn).

Sen när jag skulle köpa en ny 60 cm bred spis så upptäckte jag induktion.

Men det tillkommer ytterligare dimensioner, induktion finns bara i trefas med nolla (230 V). Jag har trefas utan nolla (400 V). Alltså mer kostnad att koppla in. Mina kära Hackman Avanti-grytor passar inte induktion (=merkostnad). Mina gamla Skultuna gjutjärnsstekpannor fungerar bättre med induktion än halogen.

Folk är rädda för strålning av mobiltelefoner etc... Tänk då att bränna på 3 kW boosterläge på en induktionsplatta. Det är något mera strålning kan man säga. Hur är hälsoriskerna med induktion och magnetfälten?

En glashällspis med stor ugn köper man för 7-8000 kr, en induktionspris för minst 12 tusen, plus nya grytor, plus elektriker.

Vad är fördelarna med induktion egentligen som för mig så jag kan motivera de dubbla kostnaderna?

Min gamla (3 år) halogenhäll har reglerat tämligen snabbt, hur mycket bättre upplever ni induktion. Vrider jag av värmen ("magnetfältet") så måste ju det ändå ta en liten stund för botten i grytan att reagera.

Iofs är det ju bara jag som kan bestämma vad jag vill lägga pengarna på, och jag gillar att laga mat, så tanken med induktion är ändå lockande. Frågan är också superaktuell sen jag sålde gamla spisen (och i går beställde ett nytt Ikea-kök).

(Jag vet egentligen bara en sak, 60 cm, vit och någon form av glashäll. Det är grundkraven för mig.)


 
Kanske inte helt rättvist att jämföra med mobiltelefoner... ;)
 
Nej, men precis samma teknik, bara andra frekvenser, och högre effekt. Så när/om hustrun blir gravid så får jag stå och laga mat hela tiden om vi väljer en induktionsspis. Tänk vad foster är känsliga för det mesta och troligen även strålning, och magen blir direkt i stålningshöjd. Så det är en av delfrågorna i alla fall jag tänker på inför valet.
 
plf66 skrev:
Min gamla (3 år) halogenhäll har reglerat tämligen snabbt, hur mycket bättre upplever ni induktion. Vrider jag av värmen ("magnetfältet") så måste ju det ändå ta en liten stund för botten i grytan att reagera.
Trots att jag läst om just snabbheten med induktion innan vi slog till så blev jag efteråt förvånad över att den reagerade SÅ snabbt.
 
plf66 skrev:
Nej, men precis samma teknik, bara andra frekvenser, och högre effekt. Så när/om hustrun blir gravid så får jag stå och laga mat hela tiden om vi väljer en induktionsspis. Tänk vad foster är känsliga för det mesta och troligen även strålning, och magen blir direkt i stålningshöjd. Så det är en av delfrågorna i alla fall jag tänker på inför valet.

Det är ju just frekvensen som är det stora trätoämnet då det vid mobilstrålning ofta refereras till just uppvärmningen som det största problemet och då ligger mobilens frekvens i närheten av vattnets egenfrekvens. Det samma är inte sant för induktionsspisar, därför är jämförelsen inte rättvis.
 
tack för dina kommentarer ang induktions hällen...jag ska fundera på det...det tål att funderas på nu...om de verkligen är så...men som sagt var, tack



Saxpy skrev:
Kanske inte helt rättvist att jämföra med mobiltelefoner...  ;)
 
plf66 skrev:
Så när/om hustrun blir gravid så får jag stå och laga mat hela tiden om vi väljer en induktionsspis.
Skulle det alltså tala emot att ha induktionshäll att du tvingas laga maten? Vilken "tur" att det verkar vara du som bestämmer vilken sort det ska vara!!!
 
:) Nej, det är nog ingen fara med det. Vi står mig i köket lika mycket, kanske lite övervikt mot mig när det gäller matlagning. Men det är ju oftast kul. Men det är jag som står för alla maskininköp, så där är det inte det minsta jämnlikt om det är den saken du ironiserar över. Det lutar för övrigt åt Elektrolux EKD60150 just nu.
 
Hej!!

Du kanske redan har bestämt dig men jag rekommenderar starkt induktion!!
Vi köpte ny häll och ugn för ett halvår sen och det blev en elektrolux induktion, helt överlägsen!! Nu när vi ska bygga nytt hus så gör vi definitivt inte avkall på den extrakostnaden, det blir induktion igen!
:)
 
Jag har inte hört något som egentligen varit missnöjd med sitt induktionshällsköp, så jag slog till i går när jag kunde få hem en utställningsspis bums. En Elektrolux EKD60150 står nu i köket och glänser och väntar på elektriker. Så snart kan man provkoka vatten på halva tiden etc. Sen åker den ju iofs ut ett tag i vinter när köket i övrigt ska renoveras.

Den spis som vi valde är ju inte den mest avancerade med touchsaker och variabla zoner etc, men då blir det ju lite pengar "över" att byta ut grytorna.

Jag funderar dock på om det är olika glasskikt på hällar eller om åldern gjorde sitt på den gamla spisen (Electrolux EKC7180, 3-4 år). Det är en härligt jämn finish på hällen när jag gjorde rent den efter transporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.