Vi har ett hus med trästomme och en enstegstätade fasad med puts. Den vill vi nu byta men är lite osäkra till vad.
Vi känner oss osäkra till organiskt material, även om luftspalt finns, och funderar därför istället på att byta till tegel (6 mm tjockleck) med puts alternativt leca (eller likvärdig murblock 9mm tjockleck) med puts. Bortsett från att huset byggs ut något med något djupare fönster får det ändå ett mycket likvärdigt utseende jämfört med idag.
Vad är bäst att använda som grund: tegelstöd eller gjuta en ny klack?
Vad är bäst: tegel eller leca?
 
Tegel 60 mm och Leca 90 mm ska det vara...
 
Leca isolerar mycket bättre än tegel, och kommer i större block så det borde gå betydlgt snabbare att mura en lecafasad.
 
+1 på det. Leca alla gånger.

Bättre isolering, troligtvis billigare, snabbare och lättare att mura, går åt mindre murbruk..
 
Har du fått in några offerter? Jag sitter med samma utmaning och har fått in än så länge två offertar på att byta till ventilerad fasad (520 kSEK excl. ROT) och till en tegelfasad (436 kSEK excl. ROT), både tycker jag är dyra! Har inte tittat på Leca än men idéen verker bra.

Mitt hus är 138 kvm i 1½ plan, fasad arealen är 135 kvm (113 kvm med fradrag från fönster och dörrar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.