Hej. Jag håller på att inreda en ny hyreslägenhet och har tänkt mig en särskild lösning för att liva upp vardagsrummet, med förhoppning om att göra så lite åverkan som möjligt på väggen i och med att det är just en hyresrätt. Tanken är att göra en liten "utbyggnad" i väggen, av rent dekorativa skäl, samt med möjlighet till väggfäste för TV:n.

Såhär är det tänkt att se ut:
8x30y9.jpg

...och här är en "principskiss":
2r7rib8.jpg

De liggande reglarna är 45x45 och de stående är 45x70. Tanken är att skruva ihop ramen i förväg och därefter skruva upp den på väggen, antingen direkt genom 45x45-reglarna eller med vinkelbeslag på desamma. Väl på plats hade jag tänkt klä den med skivor av plyfa eller gips, spacka över fogar och skruvar, och därefter måla och lacka.

Då jag tror det hade varit svårt att få den tät och snygg mot taket har jag tänkt att lämna ungefär 2 dm och istället fästa spotlights i överdelen (som syns på "principskissen").

Förhoppningen är att konstruktionen dels ska se bra ut och dessutom kunna bära upp väggfästet för TV:n (som då kommer att förankras i de stående 45x70-reglarna.
Tror ni detta är en rimlig konstruktion?
Hur många förankringspunkter tror ni behövs mot betongväggen? Vinkelbeslag eller rakt igenom 45x45-reglarna? Något jag borde tänka på?

Tacksam för alla synpunkter!
 
VAd väger TV:n?
 
Det hade såklart varit klokt att skriva ut från början kom jag på :D

Faktum är att jag inte bestämt mig för vilken TV det blir ännu, men det blir 46" eller 47" och dessa brukar väl kunna väga mellan 14-20 kg. Vad kan vara en tänkbar maxgräns? Det är ju skönt att ha lite spelrum och inte behöva jaga gram när man väljer TV.

EDIT: Kom för övrigt på att jag kanske bör lägga till en liggande regel längs framsidan, eftersom de stående reglarna bara möjliggör två fästpunkter för väggfästet.
 
Redigerat:
Har ritat om konstruktionen lite, med tre liggande reglar istället för fyra, för att minska antalet fästpunkter i väggen (tre reglar borde väl förmodligen räcka? Konstruktionen är 220 cm hög)

Har dessutom lagt till en horisontell förstärkning i mitten där väggfästet är tänkt att förankras, för att få fler fästpunkter i längdriktningen.

De två frågor jag undrar mest över nu är:
-Kommer konstruktionen hålla för en TV på cirka 20 kg?
-Hur bör konstruktionen monteras ihop och fästas i väggen? Skruvar genom reglarna eller vinkelbeslag?

(För att förtydliga: de liggande reglarna är tänkta att sitta mot väggen, och de stående utåt mot rummet)
2yv2rzr.jpg
 
20 kg är ju ingenting. I alla fall inte så länge det gäller ett "platt" väggfäste.

En idé bara: du har inte funderar på att fälla in TV:n i konstruktionen? Kan bli lite problematiskt med värmen bara, men du kanske kan klara dig utan "tak" på konstruktionen.
 
Du har inte skrivit något om det, men se till att förbreda för att dra sladdarna till tvn bakom konstruktionen.

Infällda hyllor för högtalare skulle kanske inte heller vara fel.

Jag kanske är ute på hal is, men största risken är väl egentligen att hela skapelsen välter ut i rummet, men borde det inte räcka att ordna 2-3 ordentliga fästpunkter i övre regeln då? (För att minska väggåverkan.) Jämför med en grund bokhylla fullastad, där räcker ju Ikeas simpla beslag långt.
Långa skruv genom regeln och in i betongen med riktig plugg.
 
Tack så mycket för synpunkterna!

Nyfniken: Det är en urfräck idé faktiskt, men är osäker på om jag kan göra det riktigt snyggt. Jag är ju trots allt bara lekman, men det tåls att fundera på! "Taket" går absolut att klara sig utan. Just nu är det där huvudsakligen som monteringsyta för belysningen.

fredrik.johansson: Absolut! Hade nästan glömt av det, så tack för påminnelsen. Ska försöka göra det på ett genomtänkt sätt så det blir möjligt att vid behov byta kablar utan att behöva ta fram släggan. Med lagom stora hål bakom TV:n samt vid golvet så kanske det går att "fiska" upp kablarna om något ska bytas eller kopplas om.

Ja, när du säger det så kanske det räcker med ett par tre vinkelbeslag i övre regeln mot väggen. Från början hade jag ju tänkt mig en nästan semi-permanent lösning och skruva upp hela ramen mot väggen och därefter montera skivorna utanpå (eftersom jag vill spackla och måla över skruvarna så ytan blir helt plan och fin).

Vågar man anta att det räcker att fästa den mot väggen med några vinkelbeslag i övre regeln så borde det gå att göra en optimal lösning där den kan monteras och nedmonteras i sin helhet utan att behöva ta bort "panelen".

Gällande just "panelen" eller skivorna som ska täcka ramen så har jag funderat på enkel OSB eller plyfa som sedan målas med tjock färg, eller kanske rent av täcks med matt vinylfilm.

EDIT
Om man tar bort "toppbrädan" och höjer den övre regeln så kanske det går att fästa på följande vis. Det enda problemet är att "panelen" är i vägen för beslaget, vilket gör det svårt att skruva. Kanske det är möjligt att fästa beslagen i väggen först, och därefter skjuta in konstruktionen och skruva den mot beslagen. Kräver ju viss precision när man sätter upp beslagen dock, men lyckas det så behöver man ju inte förstöra panelen om konstruktionen ska tas ned (skruvarna i panelen kommer ju som sagt täckas över)

2wgzwr9.jpg
 
Redigerat:
Guinness skrev:
Om man tar bort "toppbrädan" och höjer den övre regeln så kanske det går att fästa på följande vis. Det enda problemet är att "panelen" är i vägen för beslaget, vilket gör det svårt att skruva. Kanske det är möjligt att fästa beslagen i väggen först, och därefter skjuta in konstruktionen och skruva den mot beslagen. Kräver ju viss precision när man sätter upp beslagen dock, men lyckas det så behöver man ju inte förstöra panelen om konstruktionen ska tas ned (skruvarna i panelen kommer ju som sagt täckas över)
Det där fungerar garanterat. Den enda uppgift jag saknar är vad det är för väggkonstruktion? Är det betong så kommer det fungera utmärkt. Är det gips och reglar så får du se till att skruva vinkelbeslagen i reglarna.

Står den där konstruktionen på golvet och du fäster vinkelbeslagen i träreglar eller betongvägg så kommer du kunna hänga upp en TV som är avsevärt tyngre än 20kg. Skulle inte tro att 300 kg hade varit några problem ens.

Gör för övrigt som du skrev, skruva dit beslagen i väggen först. Bara ställa dit hela konstruktionen och lägga beslagen på plats. Markera med penna genom hålen mot vägg. Ta bort konstruktionen och skruva dit beslagen där du markerat, sedan är det bara att ställa dit den och skruva fast den ovanifrån!
 
Vill du ha en konstruktion som bygger lite mindre i djup så är det garanterat inga problem att skippa det innersta "lagret" med 45x45 reglar och istället använda 45x70 som sitter ovanpå, under och emellan (kortlat) de stående reglarna.

Vill du ha ännu tunnare funkar det säkert med 45x45 reglar i hela konstruktionen också, men då bör du nog använda plyfa längst ut, inte gips.
 
Åter igen - stort tack för synpunkterna! Börjar ju kännas riktigt genomförbart! Djupet på den nuvarande konstruktionen är nog precis lagom för vad jag är ute efter, men det skadar ju inte att ha lite alternativ!

I övrigt funderar jag då bara på ytan. Är ute efter lite "monolit-känsla" (Tänk 2001: A space odyssey ;)) så vinylfilm kanske fungerar bra.
 
Kanske en radikal idé men om du ändå ska ha en låg skåpsmöbel nedanför tv:n, varför inte försöka hitta ett par, tre L-formade väggstativ, typ nåt sånt här: http://www.ssc.se.com/products.php?id=763, i stål och bygga konstruktionen runt dem. Då klarar du dig helt utan fästpunkter i väggen. Det finns ju flera ställen där man kan köpa begagnade butiksinredingar där du kan hitta sånt där. De där brukar ju ha justerbara fötter så du kan få alltihop att ligga kloss an mot väggen på ett snyggt sätt.
 
Redigerat:
Jag hade nöjt mig med en regel överst. Snekapad på längden, hälften på väggen och den andra delen på en mdf skiva. En distanskloss längst ner på skivan och eventuellt en täckram av mdf runt om.
Lätt att bara hänga på.
 
Vinkeljärn känns väl lite overkill. Varför inte borra och skruva genom regeln?

Och ska du ha vinkeljärn så bör du skaffa sådana med längre "vägg-del" och skruva de på undersidan av regeln så att denna vilar på järnet istf att hänga i det.
 
g Foto0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
g Håller uppe en mdf skiva på ca 2*2m med en lika stor spegel på.
 
Nyfniken skrev:
Vinkeljärn känns väl lite overkill. Varför inte borra och skruva genom regeln?

Och ska du ha vinkeljärn så bör du skaffa sådana med längre "vägg-del" och skruva de på undersidan av regeln så att denna vilar på järnet istf att hänga i det.
Tanken med vinkeljärnen mot väggen är att kunna montera upp och ner konstruktionen utan att behöva förstöra den. Skruvar jag genom regeln måste jag ju fästa ytterskivorna efteråt, och dessa är tänkta att målas eller täckas med film för att få ytan obrutet slät. Dessutom är nog den biten lättast att göra om hela åbäket ligger ner. Den är ju ändå inte tänkt att hänga på väggen, utan stå på golvet, där vinkeljärnens enda uppgift är att hindra den från att falla framåt.

raveper: Det är nog en mycket snygg lösning i sig, men i just mitt fall är jag ute efter den där kompakta monolit-känslan. Ursprungligen kom inspirationen från den här bilden:

vmvz42.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.