Hej,
Jag håller på att renoverar en toalett med träreglar till golv och 50mm rör till avlopp. Detta kommer jag att ersätta med 75mm rör till avlopp samt gjuta ovanpå alltihopa. Betongen kommer att bli tunnast precis ovanpå rörkopplingarna, men hur tjockt behöver det minst vara ?
 
20 mm brukar det var normalt men läs produktbladet för den betong du använder så står det.

Klä gärna in reglarna med npgon form av papp så betongen inte ligger direkt emot.
 
Du måste ha armering över röret, så med täcksikt och 6mm armeringsnät blir det minst 62mm.
 
Matti_75 skrev:
Du måste ha armering över röret, så med täcksikt och 6mm armeringsnät blir det minst 62mm.
Menar du med täckskikt den mängd betong som måste vara över armeringen? Om inte, vad menar du med täckskikt?
 
thomasx skrev:
Menar du med täckskikt den mängd betong som måste vara över armeringen? Om inte, vad menar du med täckskikt?
Ja både det är det jag menar, men jag ser nu att jag tänkte lite fel. Det behövs inget täckskikt mot röret så TS klarar sig således med 35mm täckskikt.��
 
Underbart att ni engagerar er i mitt gjutande.
Jag planerar så här med vad ni sagt:
1: Bila ner rören aningen för att få ett lämpligt fall, c:a 5-10 mm/meter
2: Armeringsnät c:a 150x150
3: Gjuta 35 mm över röret samt gjut in fall så jag slipper flytspackel (sparar en del pengar förhoppningsvis)
 
Hur mycket betong klarar man av att gjuta och blanda själv utan att det börjar härda ? 100kg med blandare tex.

Rummet är 2 x 1,6 m = 3,2 m2
3,5 cm platta ger ca: 112 liter => c:a 10 säckar cement

Fixar man det själv ?
 
Redigerat:
10 säckar med en blandare fixar du lätt.

Har kört dryga 30 på egen hand, men då har jag haft en någorlunda stor blandare (165 l). Tyckte det började bli lite slitigt, då man måste se till att få ut betongen samtidigt som blandaren skall hållas rullande.

Min känsla är att det viktiga är hur man lägger ut betongen, dvs att man börjar i en sida och fyller upp, jämnar av, och jobbar sig bortåt. Så man inte försöker fylla från botten och upp över hela plattan. Då kan man jobba ganska länge, iom att man då hela tiden har färsk betong där man jobbar.

Finns säkert någon med betydligt mer erfarenhet än jag som har bra/bättre tips.
 
  • Gilla
foppa_x
  • Laddar…
10 säckar är inga problem. Frågan brukar oftast vara hur länge orkar din rygg :)
 
Vad behöver man ha för verktyg för gjutningen ?
En kratta borde väl vara bra, men vad mer ?
 
Nu börjar det arta sig.
Bilning och allt är klart, rören på plats. Grus håller allt på plats så allt ligger stabilt.

Nu tänkte jag lägga frigolit, EPS tror jag den heter för att sedan komma med armeringsnät, stripsa fast golvvärmen i armeringsnätet samt gjuta. Vilket är bäst om det kommer att bli tunt, ta bort isoleringen ? Behövs denna för golvvärmen ? jag tror det men jag ser ju hellre att plattan håller sig hel och fin än att den spricker pga golvvärmen.
Så ?, vad gör jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.