Hejsan!!

Jag och Sambon köpte ett hus i fjol och det har bara dykt upp överraskning på överraskning. Men nu till problemet som jag hoppas kunna få lite tips om.Tanten som hade huset innan har valt att sätta på platonmatta på utsidan och isolera på insidan med leca. Nu i fönsterbytar tider så har jag sett att direkt mot källarvägen så e de ull och sen direkt leca. inga luftspalter eller nåt. Känns som en mögelfälla. Är det bara o riva eller vad tror ni? vill ju absolut inte bli eller dra på oss onödiga sjukdomar pågrund av en idiot.


MvH Dennis
 
Om jag tolkar saken rätt finns isoleringen mellan två icke organiska material. Jag tolkar det även som att isoleringen är av icke-organisk typ?

I sådana fall finns det egentligen inget som kan mögla eller ruttna.

Naturligtvis är det bäst att isolera utifrån eftersom man då flyttar ut daggpunkten en bit. Men den lösning du beskriver behöver per automatik inte innebära att du kommer att få några fukt-/mögelproblem.

Problemen brukar i regel uppstå när man blandar in organiska material i gamla källare. Men inte ens då är det säkert att problem uppstår.

Jag har t.ex. en putsad betongvägg i källaren. Denna vägg reglade man upp, isolerade samt försedde med träpanel någon gång på 70-talet (även här saknas luftspalt). Jag har öppnat upp på några ställen för att undersöka hur det ser ut och det finns faktiskt inga tecken på fukt eller mögel.

Nu skall panelen ändå ut inom kort eftersom jag tycker att det är otroligt fult.
 
Redigerat:
jo tror du tolkat de hela rätt. Alltså yttervägg-isolering(rockwool)-lecablock. och inga luftspalter. Så risken för mögel är väldigt liten? och chansen för att yttervägen blir dålig pga daggpunkten? källaren är uppvärmd med luftvärmepump hela dagarna om de spelar någon roll. Tanken är ju att kunna flytta ner sovrummet någon gång i framtiden. Så vi vill ju absolut inte ligga o sova någonstans där de finns risk för mögel.


MvH Dennis
 
Ja, eftersom vi inte talar om organiska material finns det inget som kan mögla/ruttna. Är källaren uppvärmd kontinuerligt minskar risken ytterligare. Eventuell fukt i väggen torkar ju utåt om det är varmare inne än ute.

Väggen torde alltså inte vara en källa till mögel. Men skall ni förvandla källaren till ett sovrum finns det dock andra saker ni bör kolla upp:

* Hur ser golvet ut? Uppreglat eller betong/klinker?
* Finns det organiska material i källaren? Om ja, undersök status på dessa och om möjligt ersätt med icke organiska.
* Hur fungerar ventilationen? Människor avger nämligen ganska mycket fukt som måste transporteras bort.
 
Ursäkta.. Har varit borta en del. En får tacka för all kunskap du delat med dig. Blev genast på bättre humör då vi kan slänga energin på annat i hemmet.


MvH Dennis
 
Finns inget trä (eller byggspill) i isoleringen ska det inte vara några problem med mögel. Dock är det ju tyvärr så att det kan kastas både det ena och andra bakom en vägg eller att man rullar ut ullen på t.ex. sågspån som kan bli grogrund för mögel. Nu vill jag inte skrämma upp dig i onödan utan lita på din näsa. Luktar det unket/källare då är det sannolikt något där...

Eftersom det är dränerat borde fukt inte vara något större bekymmer heller men eftersom fukt vandrar mot värmeväxlingen (=ullen) så kommer fukt att vandra inåt och eftersom leca är porös kommer fukten vidare ut i rummet. Det är viktigt att ni inte "täpper" till lecan så väggen kan andas. Puts och diffusionsöppen färg på väggarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.