Har precis köpt lite äggoljetempera som jag ska experimentera med på möbler och vägg. Tänkte att det vore kul att samla tips och erfarenheter! Så varför eller hur det är jämfört med annan färg får tas på ett annat ställe.

Enligt rekommendation ska man ju penselmåla vägg, tycker att det verkar som mycket jobb. Går tydligen åt mer färg om man rollar. Hur stor är skillnaden? Kan man använda en lackroller för att få tunnare lager kanske?

Står också i instuktionen att man ska vänta mellan 1/2 dygn upp till 4-5 mellan målningarna beroende på vilket lager det är. Men här har jag läst att folk väntar någon timme (när det gäller väggmålning)?

Fyll gärna på med tips om metoder och verktyg, misstag och lärdomar =)
 
Jag har rollat med lackroller. Gick kalasbra. Vill minnas att jag drog efter med en mjuk pensel. På papper (tapet) torkade det fort, man märker direkt om man kan måla över. Kan man inte det så flyttar sig färgen. Jag målade också timmer och pärlspont och det gick att måla nästa lager efter bara några timmar.

På möbler är jag inte helt förtjust. Den är för smutskänslig tycker jag. Och den tog EVIGHETER att torka så att det inte blev märken, vi pratar snarare månader än veckor.
 
Har ingen egen erfarenhet av just äggoljetempera, men väl tips för att underlätta en meningsfull jämförelse.

Misstänker att det är skillnad på färg och färg. Hemgjord färg vs köpt. Torkmedel t ex. Så för att få jämförbara resultat bör det deklareras vilken färg, tillverkare och ingredienser som använts. Sedan är det också skillnad mellan pigmenten, såsom hur mycket som behövs el om de behöver hjälpämnen för att lösa sig ordentligt. Vidare påverkar appliceringsmetod, färgskiktstjocklek, temperatur & luftfuktighet samt vilken typ av underlag.

Om jag kommer ihåg rätt så tar det lång tid innan denna färg är genomhärdad, men då är den å andra sidan riktigt hård och hållbar. Därför bra till möbler.

En viktig poäng med äggoljetempera är att den ska kunna efterpoleras/borstas, (vid rätt tidpunkt), så att den får en sammetsliknande/äggskalsliknande yta.
 
Bra poäng Oldboy. Har själv köpt färg från Av Jord, verkar vara de och Ovolin som är de "stora". Köpte färg från Av Jords möbelserie, så förhoppningsvis är det en färg som torkar rimligt snabbt.

Vad använde du för färg Sara och borstade du ytan efter?

Om man rollar och efterstryker, räcker det då att efterstryka det 3e och sista lagret, eller bör man göra så med alla lager?
 
Jag har använt Ovolin, och borstade ytan men den är ändå känslig för märken. Jag har blandat helt egen också och målat trösklar med och de blir mycket riktigt olika beroende på hur man gör färgen och pigmenten uppför sig ju också olika.

Jag tror du ska efterstryka alla lager. Grängen efter rollern slår igenom annars, även om rollern är fin.
 
Jag har målat väggar, och lite köksbord, dörrar och sånt. Väggarna har jag målat med pensel, den man köper från ovolin. Våra väggar har varit putsade eller sandspacklade, och eftersom det suger rätt så bra spädde jag färgen ordentligt. Alltså verkligen ordentligt. Filmjölk. Jag tycker att det blir mycket vackrare med pensel, och inte speciellt jobbigt eftersom färgen är så pass tunn. Målar ganska snabbt, typ som kalkfärg. Sen vänta gärna en dag eller två till nästa strykning.

På ett snedtak som var vävat och målat med vanlig "plastfärg" blev det tre strykningar eftersom färgen halkade omkring lite, skulle haft mindre spädning där.

Bord och sånt tycker jag är fint att måla på, men jag har aldrig haft brått med att ta fram dom efter målning utan glömt av dom, så jag har inte riktigt bevakat torktiden. Jag har målat rakt på lackade innerdörrar utan slipning och grundning, kanske inte den bästa metoden men det håller fint, och det är den perfekta övermålningsfärgen för 80-tals byggdelar som man ändå tänker ta bort så småningom. Det blir levande och vackert och kräver minimalt med förarbete.

Kulörer som jag har använt är den mjukare vita, 1700-tals grå, carl larssons gröna och en sjukligt vacker ljusblå. Finns att beskåda här www.jugendhuset.blogspot.se under flik projekt tornrum och projekt matsal.

Jag älskar tempera. För stenväggar är det den bästa färgen av alla
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Enligt en målare jag känner vill fackmännen inte ha med äggoljetempera att göra.
För stor allergirisk menade han. Om det är fakta eller fördomar vet jag inte.
 
KnockOnWood skrev:
Enligt en målare jag känner vill fackmännen inte ha med äggoljetempera att göra.
För stor allergirisk menade han. Om det är fakta eller fördomar vet jag inte.
Ägg och linfrö är ju sånt många äter till frukost så det låter skumt att målarn skulle bli allergisk av det .
 
larsbj skrev:
Ägg och linfrö är ju sånt många äter till frukost så det låter skumt att målarn skulle bli allergisk av det .
Visst.

Och det är många som är allergiska mot ägg.
Även mot linfrö/linfröolja har jag läst.

Jag är det inte, jag bara refererar vad målarmästaren sade.

För övrigt har jag aldrig ätit linfrö. Låter inte gott. Har du gjort det ;)
 
KnockOnWood skrev:
Visst.

Och det är många som är allergiska mot ägg.
Även mot linfrö/linfröolja har jag läst.

Jag är det inte, jag bara refererar vad målarmästaren sade.

För övrigt har jag aldrig ätit linfrö. Låter inte gott. Har du gjort det ;)
Linfrö är jättegott, perfekt i musli, bröd, på filen etc =)

Ang allergi så tror jag att det handlar om felaktigt hanterad färg. Hört om målare som blandar i balsamterpentin, samt även ett exempel med målare som inte kände till den begränsade hållbarheten och använde gammal färg i ett dagis, blev tydligen inte så bra.
 
mbyrod skrev:
Linfrö är jättegott, perfekt i musli, bröd, på filen etc =)

Ang allergi så tror jag att det handlar om felaktigt hanterad färg. Hört om målare som blandar i balsamterpentin, samt även ett exempel med målare som inte kände till den begränsade hållbarheten och använde gammal färg i ett dagis, blev tydligen inte så bra.
Skall ta det ett varv till med målarkompisen när vi träffas.

Annars tycker jag äggoljetempera är väldigt fint.
Har en kompis med ett skärgårdshus som har målat pärlsponten på väggarna med ÄOT.
Väldigt fin lyster i färgen.
 
Med tanke på vad målare har haft i sina hinkar efter de slutade med äggoljetemera tror jag att det är ett svepskäl. De lär knappast ha mått bättre av det de bytte till då det begav sig, men det torkade nog fortare. Och idag är det ju den mest luktfria av alla färger som finns.
 
KnockOnWood skrev:
Enligt en målare jag känner vill fackmännen inte ha med äggoljetempera att göra.
För stor allergirisk menade han. Om det är fakta eller fördomar vet jag inte.
I den diskussionen (linoljefärg och äggoljetempera) så har Målarförbundet en stor skuld... När linoljefärgen bannlystes så var det egentligen tillsättandet av terpentin som var boven. I ivern att få bort denna, så förbjöd man i stort sett användandet av ALL linoljefärg, även färg utan terpentin. Linoljan blev synonym med terpentin, och i den svängen blev även äggoljetemperan omtalad. Mängder av rykten och fördomar förstörde "marknaden" för linoljefärg/äggoljetempera. En ren äggoljetempera avger emmisioner som knappt är mätbara, långt mindre än de "fantastiska, allergivänliga, akrylaterna"...
Måleribranschen är svår att förändra, otroligt svår. Rykten och hörsägen blir fort sanningar...

Använd riktigt bra rå linolja, eko ägg och bra pigment så har du den mest miljövänliga (och människovänliga) färg möjligt.
 
  • Gilla
Fcgrön och 4 till
  • Laddar…
Autodidakt Tjurskalle
(y) Härligt att någon är seriös med den personliga imagen.

Använd riktigt bra rå linolja, eko ägg och bra pigment så har du den mest miljövänliga (och människovänliga) färg möjligt.
Ska det inte vara kokt linolja? Rå torkar ju aldrig?
 
Det är där skillnaden mellan riktigt bra olja, och den massproducerade, finns. En rå linolja som för det första framställs ur ekologiskt, moget oljelin, kallpressats långsamt, avslemmats ordentligt, och sedan renats från klorofyll och andra orenheter oxiderar lika snabbt som en tysk kokt linolja. Att koka oljan är delvis ett sätt att påskynda en sämre oljas oxidering.
 
  • Gilla
Dr_Jerkyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.