Det Älvsbyhus som vi ska bygga levereras med krypgrund. Golvvärme ingår inte i grunden. Vi funderar på att själv lägga vattenburen golvvärme på bottenvåningen. Det blir sammanlagt ca 100 kvm. Lämpar som torpargrund för golvvärme? Hur mycket ungefär skulle det kosta att lägga ca ca 100 kvm vattenburen golvvärme?

Golvvärmen kan inte läggas i grunden, då Älvsbyhus inte har det alternativet. Vi får alltså lägga det efter att grunden är klar.
 
Vill ni ha golvvärme skulle jag nog kollat på någon hustillverkare med platta på en gång. Inge problem att installera men ni får nog räkna på minst 50 i matrial utan arbetskostnad.

Har själv älvsbyhus och ska ni modifera dom mycket, så är det bättre att ta en lite dyrare tillverkare.
 
Nu har jag ingen jättekoll på hur Ähus golvkonstruktion ser ut. Men jag har fått för mig att de levereras med färdiga golv? Dvs, om du skall lägga golvvärme i efterhand så får man bryta upp golven, inte rimligt.
 
hempularen skrev:
Nu har jag ingen jättekoll på hur Ähus golvkonstruktion ser ut. Men jag har fått för mig att de levereras med färdiga golv? Dvs, om du skall lägga golvvärme i efterhand så får man bryta upp golven, inte rimligt.
Vi kommer att välja bort deras golv, så vi kommer att lägga eget golv. Så det blir inga problem.
 
Njaa, det betyder väl att ni lägger egen parkett eller liknande. Men de levererar (tror jag) färdigt golvbjälklag med golvspån, som man sedan lägger ytskikt på.

Men om du skall ha vattenburen så vill man komma ned under spånskivan för monteringen. Eller ev. lägger man i spårad spånskiva..
 
Jaha, så det går alltså inte att lägga vattenburen golvvärme på det befintliga golvbjälklaget? Det stämmer att det redan är lagt. vi tänkte lägga laminatgolv för att slippa repor i golbet från hunden. Har hört att laminat ska bli väldigt kallt och tänkte därför lägga golvvärme under.
 
Anna1984

Så jädrans kallt blir det inte.

Ett par raggsockor, Helly Hansen-sockor eller innetofflor löser det problemet i ett nafs.


Tänk stor, tänk historiskt: Hade våra förfäder golvvärme? Näää.
Överlevde de? Jajamänsan!
Och vart skall den stackars hunden ta vägen om det inte finns en sval fläck att ligga på?

Välkommen till vägra golvvärme-klubben!
 
  • Gilla
Dalma
  • Laddar…
D
Det är väl klat att det går att lägga vattenburnen golvvärme på befintliga bärande golvspån, det bara bygger lite extra (et par cm) på höjden, vilket ev kan ställa till problem med trösklar och dörrar. Det är även lite dyrare än om du hade lagt spårade spån från början. D kan t.ex. Lägga spårade frigolitskivor på spånen med plåtar över eller köpa vanlig golvcellplast och fräsa ur den själv (fast det ser nog ut som snöbollskrig efteråt).

Kommentar till kow: Hade dina förfäder laminatgolv? Nää, trodde inte det..:thumbdown: :cool:
 
Som DIY_freak säger så är det inga konstigheter att lägga golvvärme efteråt. Bygger lite extra på höjden, men finns system som bara ger 13mm extra http://floore.se/floorewa.php så "ett par cm" behöver det inte bli.
 
Om ni bara vill ha golvvärmen för komfortens skull så kan ni ju lika gärna lägga värmefolie, då bygger det bara några enstaka millimetrar. Ni slipper risken för läckage också. (y) Kostnadsskillnad har jag dock ingen koll på....
 
D
Viss skillnad i driftskostnad mellan direktel och vattenburen värme möjligtvis (beror ju på hur man värmer vattnet)...
 
DIY_freak skrev:
...Kommentar till kow: Hade dina förfäder laminatgolv? Nää, trodde inte det..:thumbdown: :cool:
Laminatgolv? Nej, så'nt fick de bara se på bio.

Det var mycket värre än så. De hade stampat jordgolv.
Och de var barforta dessutom ;)

Till ämnet för tråden:
Om man absolut vill ha golvvärme borde man ju inte bygga ett Ä-hus, som är konstruerade för krypgrund.
Det finns ju gott om tillverkare som gör hus för betongplatta, med väggelement i stället för rumsvolymer.

Men det kanske är för sent för Anna att ändra sig.

Vad jag ville ha sagt är att man kan leva ett ganska komfortabelt liv även utan golvvärme.
 
Jag skulle nog valt en annan hus lev om golvvärme är viktigt.....känns som en omständlig lösning att bygga om Ä-hus för den skull....
 
Tittar vad prisskillnaden blir mellan älvsbyhus + kostnad för golvvärme kontra ett budget hus på platta med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.