Hej

Köpte en Husqvarna 236 för 2 sommrar sen, förra sommaren så råkade jag slå i ren bensin och körde så klart tills den nöp/skar eller vad dom gör...

Har kört max 5h totalt med sågen, är det nått att renovera? är dom lättskruvade?
Sågen går runt men vill inte starta...

vad kan jag räkna med att behöva byta?
 
Kolv , kolvringar , cylinder, Om du har tur bara kolv och kolvringar ,har du otur har lagren i motorn skurit .
Är du händig , skruvat moped i din ungdom ?? Då kan du nog lossa toppen , cylindern och kolla hur det ser ut.
Men jag är ingen motorexpert så har du tur så dyker det nog upp någon som kan detta bättre än jag.
Min motorsåg nöp när kompisen lånade den , han snålställde sågen för mycket och då var vi tvungna byta kolv , kolvringar och det blev en repa i cylindern.
 
Går den runt så har den nog inte skurit, har du kollat tändningen? Ta lös tändstiftet och sätt det i tändhatten och dra i snöret, se om den ger någon gnista. Är inget expert på motorsågar men det är väl en vanlig bensin motor antar jag :)
 
ja nog har man skruvat det mesta i sina dar men jag har blivit latare med tiden... :)
får se om jag får isär den någon dag
 
Det är ju bara att öppna locket och kolla efter.
Jag lånade ut min husqvarna röjsåg till en miljövänn som tryckte att 2 takts olja bara förstör miljön, den höll faktiskt 2 hela tankar innan den nöp.
Den gick dock att dra runt när den svalnat men det såg ut som någon lagt en näve grus i cylindern.
Det skulle då kosta runt 2500-3000kr för delar till den, nackdelen som lokale husqvarna åf sa var ju att det kan vara mer som är skadat när de väl tagit isär allt och det därmed kunde bli ännu dyrare.
Min åkte på tippen.
 
Ta bort ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut. Är den mycket repig så har den skurit, då måste den bytas. Ibland har bara kolvringarna bränt fast/ihop då kan det räcka med att byta dom. Cylindern brukar klara sig ganska bra på 2-taktare kan räcka med att rengöra med saltsyra för att tvätta bort aluminium rester från kolven.
 
Är det inte för stora repor borde det väl gå att hona ur cylindern och polera upp kolven?

I min ungdom fick jag min moped att värmenypa med följden att cylindern fick ett par rejäla repor samt någa mindre på kolven. Då honade min far och jag själva ur cylindern samt polerade upp kolven på en eftermiddag. Den enda kostnaden blev ett par nya kolvringar. I slutändan så gick mopeden 10km/h snabbare än innan så jag var allt annat än missnöjd då. :p
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Cylindern är nicasilbelagd, så det går inte att hona ur den. Eller, det är klart det går, men sågen blir inte långlivad efter det, så det är inte värt besväret.
 
vad betyder hona ur?
 
Hona ur ... är att polera , slipa fint med ett slags bryne.
Det brukar vara flera stycken jättefina slipstenar som roterar och man drar dom upp och ner i cylindern och sköljer med olja samtidigt. http://www.youtube.com/watch?v=o-mTsELG3Os
 
Mikael_L
Nonkan känner jag på mig har 100% koll på vad som gäller, av vad jag läst förut ... :)

Men förutom att inte försöka hona, vad bör nino göra för att kolla upp skicket. Vad blir första kollen/åtgärden?


Själv har jag en sån där kanadensisk husqvarna, som just nu är rätt risig. Men får jag för mig att restaurera den till funktionellt skick hoppas jag få hjälp här på forumet sen. ;)
 
Första kollen borde vara att se så cylinder o kolv är hel och är dom inte det så måste det åtgärdas. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.