Hej!

Skall byta fönster på huset och är kluven vad vi skall välja. Vi väljer mellan vita eller antracitgråa från SP.

Huset har rött tegel, svart tak, svarta hängrännor och både tak och plåt var nytt när vi köpte det för ett halvår sedan. Ståldetaljer är svart och vi har inte bestämmt hur mycket vi skall behålla av räcke och andra detaljer. Ytterbelysning har börjat bytas och det blir svarta Hide-a-lite som slår ljus upp och ner. Trappan kommer kläs men nytt ytskickt.

Tanken var att grunden skall målas och fönsterna skall bytas. Ytterdörr skall bytas till en svart. Större fönsterpart byts eventuellt mot fönster hela vägen ner. Annars nytt ytskickt under. Och tanken vara svarta/antracitgråa fönster. Tillbyggnad kommer göras i framtiden och då var jag inne på att denna skall putsas eller liggande panel målad i svart matt färg.

Finns det någon som har ett öga för detta och kan få ihop det. Har själv svårt att se slutreslutatet när man skall väga in allt som grunden, fönster, tak.


IMG_1623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte svarta fönster? Skulle inte välja vita. Kolla med färghandel om vilka färger som funkar ihop, de brukar ha guider för det.
 
Jo visst kan man köra med svarta. SP:s antracitgrå är riktigt mörk och bryter av lite. Och Vit är jag oxå emot. Tycker vita fönster kommer ta över för mycket och på de röda hus jag ser som gjort fönsterbyte så blir det inte ett bra helhetsintryck. Samtidigt är jag rädd att svarta/antracit kommer göra att det känns mossigt/dunkelt.

Socklen vill vi nog ha betongfärgad och med en ljusare sockel så kommer nog inte kännas för mörkt. Men det är ett svårt beslut. Därför hoppas jag på fler synpunkter.


alu_farger.png
 
Röstar på antracit :)
 
  • Gilla
LillaMini
  • Laddar…
Även jag röstar för den gråsvarta, vita fönster sticker ut väldigt på ett sådant hus som du har.
 
Tack för era svar. Vi har nog bestämmt oss för antracit. Det blir dessutom väldigt bra om vi bestämmer oss för att putsa huset i framtiden.
 
Antracit passar till det mesta och dessutom finns plåt från Lindab till bleck och L-profiler som har nästan identisk kulör. Skall du ha svarta fönster är det specialkulör och du får betala en ställkostnad på ca 10.000 kr oavsett antal fönster. Jag har monterat många antracit och tycker den färgen är riktigt snygg.
 
Jo kollade runt och hittade att SP tog 10500kr för valfri kulör utanför standardfärgerna. Som du skriver så var detta per beställning oavsett antalet. Och jag tänkte beställa i omgångar.

Antracit lutar det åt. Vi var lite skeptiska om den inte var tillräckligt mörk. Är rädd för att det ser konstigt ut i förhållande till tak, rännor, fasadbelysning. Men man kan ju byta rännor om det inte skulle se bra ut.
 
M Mr L skrev:
Tack för era svar. Vi har nog bestämmt oss för antracit. Det blir dessutom väldigt bra om vi bestämmer oss för att putsa huset i framtiden.
Har du någon ”efter” bild?
 
J JonnyP skrev:
Har du någon ”efter” bild?
Hej!

Vi fega ur och gick på vita fönster. Är i tagen att byta det sista fönsterpartiet i vardagsrummet nu.

Rödtegelhus med nya vita fönsterpartier och möblerad uteplats i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.