Hej alla byggare och renoverare!

Jag och min sambo är i färd med att måla om ett halltak (40-tals hus, bostadsrätt).
Anledningen var att färgen spruckit lite här och var (inga stora flagor utan bara små sprickor här och var).
En bit in i arbetet undrade vi plötsligt om det var nödvändigt att ta bort all färg eller bara det värsta för att sedan spackla över ojämnheterna. Då plötsligt hittade vi skräcktrådar här på forumet om "limfärg" och nödvändigheten att vara mycket noggrann vid borttagning av takfärg
Så nu känns det nödvändigt att vädja till er kompetens om det fortsatta arbetet.
Först och främst: tror ni att det är limfärg ni ser på bilderna? Har provat med våt och torr trasa, men kan inte påstå att färgen följer.
Som ni ser på bilderna är det liksom tre lager.
1. Först ytskiktet (som flagnat)
2. Sedan något gulaktigt under detta.
3. Sedan ganska porös betong.

Hur tycker ni att vår arbetsgång borde se ut?
Vi hade ju bara tänkt köra på med betongspackel och sedan modern takfärg? Funkar det tror ni?

Med hopp om hjälp och glad valborg! bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som om det är ett putsat tak som ursprungligen målats med limfärg eller kalk. Sen har man möjligen försökt tvätta ner det men målat med en plast färg i yttersta lagret. Det är ofta orsaken till att det flagnar som på era bilder.
Tyvärr så måste nog det yttersta lagret ner så att man kan rengöra taket ordentligt. Att bara dra sandspackel över kommer att ge samma problem som målning med plastfärg.
Det som brukar fungera på ett rengjort tak är Alcros "Kraft" som du tunnar ut i första strykningen. Kraft är en alkyd färg och luktar lite i början men det försvinner ganska fort.
Färgen binder limfärg och håller länge.
Din fråga avseende modern färg uppfattar jag som plastfärt/vattenspädbar färg och det fungerar inte.
Om du menar icke limfärg så fungerar ovan nämnda färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för snabbt svar!

Lyckligtvis är det en hall och ingen enorm takyta (3-4kvm), men har du eller någon annan tips på att göra rengöringen så grundlig som möjligt? Läste att man kunde rolla över vävlim och sedan sätta upp väv. När denna torkat skulle man kunna dra av färgen med väven. Tror ni detta skulle kunna funka?
(Att gå med färgskrapa är rätt tidskrävande har vi märkt, det är inte överallt som det flagnat... :)

När ytfärgen/plastfärgen är borta är det bara att köra med vatten för att få bort limfärgen/kalkfärgen?

Ett litet förtydligande bara. Hålen på bilderna är resultat av färgskrapning från vår sida, ursprungligen var det bara mycket små sprickor.

hej hopp och tack igen!
 
I stället för skrapa brukar en spackel vara ett bättre verktyg. Om du har en bra spackel och kör in i mellan färglagren brukar detta vara lättare.
 
Ja det är sen bara att tvätta ner så mycket du kan. På ren puts kan du sen spackla med hand spackel. Men låt taket torka om du har tvättat det.
Om det bara är tunna lager med limfärg så kan du istället för att tvätta mätta dom med tunnad Kraft direkt.
 
ok, jag kör på ett tag och kanske återkommer om ett tag om jag stöter på patrull.
ytskiktet glider av fint med spackelmetoden, men är orolig över att få bort limfärgen sen. provade med vatten och skurborste och det var inte mycket som släppte.
nåja, tusen tack så här långt!
 
Vad gäller limfärgen så hade vi liknande problem, fast i vardagsrummet. Säljaren hade målat över med vanlig akrylfärg innan han sålde och den började ramla ner när vi höll på och målade om väggarna. :mad: Vi skrapade bort all akrylfärg och tvättade sedan limfärgen en omgång med vatten och svamp. Därefter målade vi med vit äggoljetempera, som fäster bra på underlag med limfärg om denna inte är så tjock. Då slipper man spärrmåla med alkydfärg osv.
 
  • Gilla
moaxed
  • Laddar…
hej!
först vill jag tacka för allas hjälp.
varit så nitisk jag kunnat i att få bort att limfärg, men här och var finns det ju små fläckar (1-3mm). tror ni att det är lugnt att fortsätta ändå?
vad jag förstår ska jag alltså nu spärrmåla med alkydfärg. sedan tror jag att jag behöver gå över ordentligt med spackel, då jag sabbat putsen här och var när jag rev ner den gamla färgen. vilket spackel rekommenderar ni och visst borde det ske efter första strykningen alkydfärg?
när jag sedan ska måla ytterlagren, bör jag fortsätta med alkydfärg eller spelar det mindre roll?
ha det gott!
 
Fortsätt med alkyd.
Är det små sprickor och taket nu är rent kan du använda handspackel i sprickan. Större skador lagar du med bra resultat med gipsbruk. Men då får du fukta i skadan först. Tar ett par dagar att torka ut. Om du har djupa hål så man får vänta att måla ett par dagar.
 
  • Gilla
moaxed
  • Laddar…
Tänk på att du måste måla över spacklingarna minst två gånger för som suger in mer färg och ger mattare struktur så dom syns annars.
 
ok, tack igen! så jag kan spackla direkt och behöver inte spärrmåla först?
 
Jag vet ju inte hur stora dina sprickor är. Men dra i ett par penseldrag med färg i och omkring sprickorna innan du spacklar dessa. Stora lagningar som du ev gipslagar ska du inte måla först utan dom kan du gipsa direkt.

Ett par tips:

Eftersom du själv gör jobbet och antagligen inte är i tidsnöd så när du är klar med spackling och lagning så mätta dessa ytor lokalt med en omgång färg innan du rullar hela taket.

Ett fel som de flesta "nybörjare" gör är att man drar i färgen (snålar med färg) för man man tycker att det ser ut att täcka bra. Det kommer att direkt synas genom att taket blir flammigt och det hjälper inte att stryka tunt fler gånger för det kommer att bli flammigt på andra ställen. Ni måste lägga på rejält med färg och inte hålla på att rulla och rulla och rulla flera gånger på samma ställe. :)

Försök att rulla längs med ljusets infallsvinkel och inte tvärs hur ljuset kommer in i rummet. Då minskar risken för att du skall se eventuella rullstråk.
 
Redigerat:
  • Gilla
moaxed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.