Byttorp skrev:
Eftersom du tydligen redan hade svar på allt så var det väl ingen idé att adressera mig med ditt svar. Där jag jobbar så ingår inte besiktning av Garage normalt sett hos Anticimex - det skiljer alltså från ort till ort och tur är väl det - för visst kan jag hålla med dig.

I övrigt så satt jag inte här och försökte förklara lite om hur jobbet är bara för att DU skulle tycka synd om mig - du behöver inte gråta heller, det gör jag bäst själv i så fall. Du behöver inte heller spydigt upplysa mig om att det finns andra jobb heller utan håll dig till saklighet.
Tråkigt att du tog illa upp!

Jag tyckte det lät som att du behövde lite medkänsla.

Ber om ursäkt om jag misstog mig.
 
hempularen skrev:
Det är inte så mycket att reagera på att besiktningen är bristfällig. Man bör alltid utgå från att "säljarbesiktningar" är bristfälliga. De skall ses som ett marknadsföringsdokument, ett rent reklamblad.

Köper ni så skall ni givetvis se till att besiktiga med en bes. man som ni valt.

Proceduren med besiktning före kontraktsksrivning är lite riskabel, och det bör ni markera. Det är inte alls ovanligt att populära objekt får nya spekulanter sent.

Och jag förstår ärligt talat inte varför mäklaren vill ha det så.

När vi nu säljer vårt hus har vi valt att ha en förbesiktning, eller "säljarbesiktning". Detta för att det känns förtroendeingivande när man köper hus om säljaren vågar visa på de fel som finns. Så har i alla fall vi upplevt det när vi själva tittat på hus.

Det går heller inte att säga att förbesiktningar är bristfälliga rent generellt. Den förbesiktning som nu gjordes inför vår försäljning (4-4,5 timmar) var långt mer gedigen och detaljerad än den som vi lät göra innan vi själva köpte huset (2-2,5 timmar). Det beror snarare mer på firman än på situationen (se tidigare tråd om val av besiktningsman/firma).
 
D
Nyfniken skrev:
På vilket sätt förutsätts det att besiktningen görs före kontraktsskrivning?
Jordabalken §19
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).
 
T
Byttorp skrev:
1. Besiktningar. INGEN av dom besiktigar normalt sett ett uthus, ett garage osv utan bara själva huvudbyggnaden. I flertalet fall så kollar dom dock på det om man ber dom - men dom tar inte upp det i protokollet
Som jag tidigare skrivit så har dom senaste 10 hus jag tittat på haft besiktade garage, uthus ja you name it. Och ALLT har stått med i besiktningsprotokollet. Med fuktvärden och bilder och hela köret. Men jag måste ju som sagt haft en jäkla tur då ;)

2. Att inte svara i tid och hålla löften om att ringa upp tyder ju på något fel i arbetssättet. Jag skulle tro att i just detta fall så är den räcka av olika omständigheter som gjort att det blivit så här för mäklaren - men taskiga omdömen på Rejta kan ju antyda annat också - eller så är det en konkurrent som misskrediterat sin kollega :)
Att under 3v tid ALDRIG ha hört av sig fastän man lovat att ringa vid 5 olika tillfällen, och mailat saknade saker vid 2 - utan att göra det tyder på att man är väldigt oseriös och nonchalant tycker jag. Om man dessutom som denna mäklare utger sig för i sin egna marknadsföring, att man är väldigt bra, kunnig, duktig, snabb, seriös bla bla kanske man borde försöka väga upp till det om man överhuvudtaget vill ha några kunder eller spekulanter.
Om jag utgår ifrån din text hur stressigt det är att va mäklare tror jag att risken är minimal att någon konkurrent sktivit omdömena på rejta. När skulle dom hunnit det?

3. Budgivning på internet eller ej. Jag kan säga att här jobbar jag på i stort sett olika sätt varje gång - mycket beroende på vad jag tror skall bli bäst för slutpriset och inte. Låt säga att jag har 50 spekulanter på en visning - och jag vet att jag inte kommer hinna ringa alla. Då skickar jag ett mail/sms till alla efter första och andra visningen där jag är tydligt med att "är ni intresserade så hör av er till mig så att jag inte missar er" - Sen ringer jag dom som jag vet är intresserade i första hand, därefter de andra - just för att säkerställa så att man inte missar någon. Av 50 par får jag kanske tag på 35-40 stycken innan huset är sålt, men de övriga har fått minst 2-3 sms. I detta läge brukar jag också vara tydlig med att lägga ut antingen högsta bud eller budhistoriken på nätet. MEN jag gör det inte alla gånger av en himla massa olika anledningar. Just en sak är att jag måste sitta på kontoret för att lägga ut nya bud, och om vi har en budgivning som pågår mellan två parter, under tex en helg, eller som nu..långhelg (då man som mäklare jobbar KONSTANT ändå) så drar jag inte ner till kontoret för att raportera in varje bud och ut på nätet med det - jag skiter helt enkelt i det - däremot så är jag noga med att skriva upp varje bud och när det inkom så att jag i efterhand kan ha en så korrekt budjournal som möjligt. (ps jag lämnar inte ut alla namn och nummer till någon annan är säljarna, köparna får på tillträdet ta del av hela historiken - men kan om dom vill kontakta budgivare två för att kolla deras bud om dom vill - aldrig någon som velat göra det på 20 år så jag hoppas mitt rykte i stan borgar för rätt känsla hos både köpare och säljare.
I detta fall har vi under dom två visningarna varit totalt 7st och kollat. Om mäklaren efter det har visat huset någon mer gång vet jag ju inte. Och om så är fallet så tror jag inte att det varit för 43st till. Så i detta fall handlar det inte om 50personer att ta kontakt med. Budgivningen är en öppen budgivning. Vad menar du med att du måste sitta på kontoret för att registrera ett bud?

]4. Besiktningsklausuler, före eller efte rbesiktning.
I MIN värld så bör och skall alla köpare göra eller iaf erbjudas att göra en besiktning. Det är min skyldighet som mäklare att verka för detta - allt annat är tjänstefel vill jag påstå. har man lite erfarenhet som mäklare så sätter man ett relevant pris i förhållande till skick och så.
I detta fall var det så att mäklaren sa redan på visning nr 2 att han inte brukade skriva kontrakt med bes. klausuler, pga att det vart så mycket onödigt pappersjobb för honom. Öh? Ska jag vara helt ärlig så skiter jag i hans "extra" jobb. Han får ju betalt för att göra det! Med tanke på hans oseriösa beteende och sätt att bete sig på när man träffas så finns det inte på kartan att man skulle genomföra en affär med denna man utan bes. klausul. Enligt honom så var det bättre att vid vunnen budgivning ta bort huset ifrån marknaden under låt säga 10dagar så man hann besikta och bestämma sig.Problemet där är ju bara att om någon annan lägger ett bud där emellan så är man ju blåst på konfekten. Har essutom läst mig till att denne mäklare visst lagt ut huset till försäljning under pga besiktning, dvs dom 10dagarna. Låter ju inte så värst säkert,, :(
Hur tycker du att jag ska göra/säga till mäklaren om det går så långt att det blir tal om besiktning?

Tyvärr så tror jag inte många "lekmän" dvs säljare, köpare och spekulanter riktigt vad vårt jobb går ut på alla gånger och många mäklare får oförtjänt dålig kritik. Just nu så är jag själv lite för uppbokad och kämpar för att kunna lägga ut uppdrag på kollegor och anställda på kontoret - för vem sitter frivilligt och jobbar en lördagkväll som denna (med ett brejk för att svara här då...). - jovisst...det blir i bland rätt goa månadslöner - vi har ju trots allt 100% provision på det vi säljer. PÅ det som inte säljs står ju företag för alla kostnader och kunden tar ingen smäll alls. Vi får tyvärr inte tvinga kunder att sälja ENS om dom fått bud på ett på förhand överenskommet utgångspris.
I mina öron låter det som att du inte lever som du lär. Du säger att mäklaren i mitt fall har lite fel i sitt arbetssätt, det låter ju som att du också har det. Dvs du har tagit dig vatten över huvudet om du har arbete 24h om dygnet, ungefär, inte hinner ha kontakt med dina spekulanter och måste lassa över uppgifter på andra.
Hoppas att du kan få lite avlastning så att du hinner göra av med dina goa månadslöner ;)
I övrigt, tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
T
KnockOnWood skrev:
I den besiktningen ingick även det fristående garaget.

Det finns väl inget vettigt argument att undanta garage och förråd från besiktningen?
Jag håller med dig till punkt och pricka.
Om jag köper ett hus MED garage och en jäkla massa uthus vill jag väl även veta skicket på dessa. Vem vill betala för något som inte ens är besiktigat? Eller lägga över hela ansvaret på köparen att det är upp till mig att besiktiga garaget om jag vill veta. Om jag köper ett hus för 2.5miljon med garage och hela köret vill jag väl inte behöva börja med att riva alla omkring liggande byggnader och bygga nytt för att dom är totalt ruttna. Det blir ett jäkla dyrt garage i slutänden.

Det intressanta är att om du läser på sbr (svenska byggingenjörers riksförbund) om hur en överlåtelsebesiktning går till så står följande "En okulär besiktning, innebär att besiktningsmannen undersöker alla synliga ytor som är tillgängliga. Undersökningen omfattar byggnadens alla rum, förråd, källare, vind, balkong, garage och tak"
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T
kindvall skrev:
Säljaren kan instruera mäklaren att inte behandla bud under en viss summa som seriösa bud. Mäklaren kan ta emot dem och registrera dem i sina anteckningar, men behöver inte kontakta säljare och publicera budet.

Om ni har lagt ett väldigt lågt bud, (-300k är kanske inte så farligt om det är en 4-miljonersvilla men mycket om det är en 1-miljonskåk) avvakta bara andra bud, eller ett motbud från säljaren. Händer inget får ni ringa mäklaren (inte maila), och säga att ni drar tillbaka budet om det inte kommer ett svar eller motbud inom 48 timmar.
Om det är så som du beskriver, med bud över/under en viss summa, så ska mäklaren meddela detta anser jag. Dessutom så är objektet utlagt med "utgångspriset eller bud". Jag kan förstå om säljaren tagit illa vid sig om jag lagt ett bud på totalt 300` på detta hus. Men att få ett bud på 300` under utgångspriset på ett hus med "utg. pris eller bud" som behöver renovering på flera dyra saker, och total uppfräschning är väl inget att hänga läpp för. Kan iaf jag tycka. Men det kan ju också bero på att jag vet att mäklaren har satt ett för högt utgångspris på huset, i förhållande till husets skick, vilket är mycket elakt emot säljaren.
 
T
Nyfniken skrev:
Vill du vara bensäker på säljaren fått budet får du helt enkelt kontakta denne och fråga.

Personligen skulle jag helst inte vilja bli kontaktad av spekulanter, det är det jag betalar en mäklare för att ta hand om.
Nej du, ta kontakt med säljaren tänker jag inte göra. Utan ska försöka få någon slags kontakt med den märklige mäklaren istället. Enligt mäklaren så har inte säljaren inte valt honom utan han har fått ärendet "rättsligt" pga osämja. Vilket han själv berättade helt öppet på första visningen, dåligt emot säljarna kan jag personligen tycka.
 
TessanDoo skrev:
Nej du, ta kontakt med säljaren tänker jag inte göra. Utan ska försöka få någon slags kontakt med den märklige mäklaren istället. Enligt mäklaren så har inte säljaren inte valt honom utan han har fått ärendet "rättsligt" pga osämja. Vilket han själv berättade helt öppet på första visningen, dåligt emot säljarna kan jag personligen tycka.
Det låter ju inte bra. Kan mycket väl vara så att en av säljarna är väldigt sugen på att sälja (den som flyttat) medan den andra gör allt för att försvåra. Det är ju inte så att mäklaren sätter utgångspriset efter eget huvud, det är ju i samförstånd med säljare. Och här kräver kanske en av säljarna mer än vad som är rimligt, och kan bo kvar så länge huset inte blivit sålt.
Du borde kanske försöka luska ut lite hur processen med det här rättsliga ser ut. Är det så att rätten i bodelningstvist ålagt paret att sälja huset via den här mäklaren (om de nu kan göra det) och finns det någon tidsgräns för när det skall vara gjort?
 
DIY_freak skrev:
Jordabalken §19
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).
Det var före kontraktskrivning jag hakade upp mig på. Jag ser inget sådant förbehåll i ditt citat.
 
D
Omständigheterna VID köpet.

Du kan se vidare på Fastighetsmäklarinspektionen.
http://www.fmi.se/faktablad-for-fastighetsmaklare---besiktningsklausuler-och-andra-atergangsvillkor

Utgångspunkten vid fastighetsköp är att köparen fullgör sin undersökningsplikt före kontraktskrivningen. I samband med ett förmedlingsuppdrag bör detta vara den ordning som mäklaren i första hand föreslår parterna.

Vidare pratade jag med FMI på telefon och de gjorde klart att utgångspunkten i jordabalken är att besiktning sker före kontraktsskrivning.

 
Redigerat av moderator:
T
DIY_freak skrev:
Vidare pratade jag med FMI på telefon och de gjorde klart att utgångspunkten i jordabalken är att besiktning sker före kontraktsskrivning.
Samtidigt står det även i samma blad För den som är spekulant på en fastighet kan det vara en fördel att få utföra besiktningen efter kontraktskrivningen.
Och just i detta fall skulle jag aldrig våga chansa och besiktiga innan kontraktskrivning.
 
D
Jo, men utgångspunkten är att besiktning skall ske före kontraktsskrivning och om man kommer överens om att besiktning sker efteråt så måste man ha en besiktningsklausul och det är inget som du som köpare kan tvinga säljaren till.
 
TessanDoo skrev:
Nej du, ta kontakt med säljaren tänker jag inte göra. Utan ska försöka få någon slags kontakt med den märklige mäklaren istället. Enligt mäklaren så har inte säljaren inte valt honom utan han har fått ärendet "rättsligt" pga osämja. Vilket han själv berättade helt öppet på första visningen, dåligt emot säljarna kan jag personligen tycka.
Det är ju ännu större skäl att inte besiktiga innan kontrakt. Om det finns en konflikt så kan man ju bara spekulera i detaljerna, men med stor sannolikhet så är en av ägarna ovillig att sälja, och/eller kommer att oppnoera sig över försälljningen. Dvs. även om ni har en muntlihg accept för köp, och beställer besiktning så är det överhängande risk att minst en av ägarna kommer att vägra skriv på köpeavtalet, eller på annat sätt strula.

Det är överhuvudtaget en ytterligare risk att köpa i ett sådant läge. Även om mäklaren hade varit "normaldålig".
 
D
Fast om det är frågan om en tvångsförsäljning så utser tingsrätten en god man som sköter försäljningen.
 
DIY_freak skrev:
Som du ser av nedanstående citat från TS, så är det inte alls svaret på trådens fråga, då mäklaren inte viftade bort önskemål om besiktning med att säljaren ville ha en snabb och smidig affär. Mäklaren ville bara att besiktningen skulle ske före kontraktsskrivning, vilket är det förfarande som jordabalken förutsätter.
(friskrivningsklausul ovan är även det citat från TS, men skall vara besiktningsklausul/återgångsklausul).
My bad, det gick lite fort med smartphonen på måndagmorgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.