Vi håller på och bygger ett badrum till ett gammalt hus. Badrummet utgör hela tillbyggnaden, det blir alltså 3 ytterväggar. Vi tänkte ha kakel som ytbeklädnad.

Frågan gäller hur väggarna ska byggas upp. I.o.m. att det inte känns bra att stänga in våtrumskivorna mellan två tätskikt, tänkte vi skippa plastfolien mot ytterväggen. Jag läste här på forumet att det kan vara en bra idé att sätta upp en vindduk istället, men jag förstår inte riktigt varför man ska ha den. Vilken funktion ska den ha?
I den här rapporten (http://www.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/1_07_73.pdf), står det:
Om plastfolien avlägsnas i väggen bör följande tre kriterier uppfyllas för att undvika fuktskador i väggens utsida:
- Ånggenomgångsmotståndet på tätskiktet bör vara större än eller lika med 1 000 000 (s/m).
-
Konstruktionens lufttäthet måste säkerställas
- Vindskyddet ska vara diffusionsöppet (helst lägre än 10 000 s/m)."

Är vindduken på insidan väggen då för att konstruktionen ska vara tillräckligt vind/lufttät? Vi har redan en på utsidan...

Kan man bara skippa vindduken, eller är det bättre att ha den ändå? Och isåfall, blir den här (byggmax) varianten bra? http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...st/vindskydd-takfotsnat/17055/vindskyddsfolie

tack så jättemycket för svar!
 
Du kommer nog få lika många svar som är för som emot, men vindduk på insidan förstår jag inte vitsen med.

Kanske är det någon som använt detta sätt för att hålla isoleringen på plats ?

Jag personligen skulle ta bort plasten och säkerställa att isoleringen mår prima.
 
Vad det gäller funktion på de olika skikten så kan man sammanfatta det som:

1 Tätskikt: Förhindra att vatten och fuktig luft kommer från badrummet in i väggkonstruktionen.
2 Plastfolie: Förhindra att varm innomhusluft med låg fuktmättnad (men hög absolut fuktinnehåll) hommer ut i väggen och kyls ner, eftersom luften då får mindre förmåga att hålla fukt vilket leder till kodens.
3 Vindskydd: Hålla kall uteluft borta från isoleringen (och även utefukt, tex vid regn).
4. Slutligen är det viktigt att se till att den fukt som kommer komma in i väggen (vilket den alltid gör på nåt sätt, se enstegstätade fasader), kan ta sig ut.

Ifall du skippar plastfolien kommer ju även denna funktionen uppfyllas av tätskiktet, under förutsättning att det blir tätt mellan tidigare plastfolie och tätskikt. En eventull glipa där kan ju i alla fall teoretiskt släppa ut varm inneluft i väggen.

Vad det gäller vindskydd så är det funktion 3 och 4 som ska lösas. (I ett icke-badrum är detta dock inte plastfoliens funktion, då den sitter på insidan av väggen och inte utsidan [fast den kan hjälpa i att begränsa/eliminera luftflödet rakt genom väggen såklart]) Det kan ibland en fasadbeklädnad göra i sig själv, ibland behövs vindpapp eller liknande. Det är balansen mellan dessa två som kan vara knivig att få till, och det är här som gränsvärdet på vindskyddet ovan kommer in i bilden (enligt rapporten är alltså 10 000s/m tillräckligt för att släppa ut ev. instängd fukt.)
 
För att sammanfatta, dra slutsatser: I ditt fall kan jag inte se någon anledning att ha en vindduk på insidan av väggen, såvida det är lufttätt mellan plastfolien i resten av husets utterväggar och tätskitet.
 
tack för ditt svar! Vi har ingen plastfolie någon annanstans i huset (det är ett gammalt timmerhus). Det ser ut såhär: tillbyggnad badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska vi då bara ha tätskikt runt hela badrummet (inkl. väggen mot det gamla huset), och inget annat?
 
Hej

Jag antar att er utbyggnad kommer bestå av träregelvägg. Det innebär att rollade tätskikt inte är godkända enligt dagens branschregler. Tittar man närmare på ångmotståndet i de tätskikt som finns med i testet så är det ingen av dessa som överstiger 1 000 000 s/m.

Dagens foliesystem har ett betydligt högre ångmotstånd där många ligger över 3 000 000 s/m. Det är med andra ord minimal risk att fukt letar sig genom systemet om det är korrekt applicerat. Den risk som finns kvar är egentligen bara den fukt man tillsätter i och med appliceringen av själva tätskiktet. Enda vägen ut är att vandra genom hela väggkontruktionen genom vindskyddet. Därav rekomenderar de i rapporten att ångmotståndet på denna skall vara längre än 10 000 s/m.

Med detta sagt ser jag ingen vits med att använda sig utav dubbla ångspärrar (plastfolie och tätskikt).
För att svara på din sista fråga. Ja, ni ska använda ett foliebaserat tätskikt på alla väggar i badrummet.
 
lomo saltado skrev:
Ska vi då bara ha tätskikt runt hela badrummet (inkl. väggen mot det gamla huset), och inget annat?
Det tycker jag. Eventuellt skulle jag anstränga mig för att se till att inte inomhusluft kan ta sig ut i den nybyggda väggen, med det räcker nog med spackel eller liknande så det inte drar rakt in i det.

Angående folie vs. rollbart har jag inga kommentarer, förutom att det finns gott om rollbara tätskikt >1 000 000 s/m enligt http://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatskebaserade-tatskikt.
 
Utan övrigt att tillägga, så vill jag bara påpeka att plastfolie i taket skall användas och den bör släppas ner 15-20 cm runt alla väggar så att den blir i kombination mad tätskiktet som sättes på väggen, men plasten sitter ju då bakom våtrumsskivorna.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
hej alla! tack så jättemycket för era svar! nu vet jag hur vi ska göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.