tycker att jag har för höga rökgastemperaturer,(300-320 grader).har provat olika inställningar på luften och med nysotad panna.kan det vara för bra drag?
 
Visst kan det vara det.
Vad har du för inställningar på luften nu?
Vad har du för typ av skorsten , längd och dia?
Själv kör jag 2,5 primär och ca 2 sekundär. Har helsten , halvstenspipa nästan 9m hög med dragbegränsare inställd på 18mm.
 
Är det tagit bort några retarderplåtar (turbulatorer)?
Stänger direktspjället ordentligt?
 
har alla plåtar kvar,har provat med olika inställningar märker väldigt liten skillnad.3,5-4 på primären och 2 på sek.har varit inne på att det hög primärinställning.direkt spjället verkar stänga.har även märkt att veden brinner upp längst in först. skorstenen mäter 17*17 cm och är 9,5m
 
Visar termometern rätt?
 
Med en 9,5m skorsten så skriver Trebema att den skall vara 125mm diameter eller 125x125 milimeter fyrkant , +-5% på båda måtten.
Så det kanske är för bra drag.
Har du dragbegränsare på skorstenen?
 
Jag har lite av samma problem med min V33 .. kör med primär 2 sekundär 2,5 och ligger ny sotad på 250 grader nu .. varit lite lägre förut. Men oftast ligger jag 250-300 grader nu mera vet ifan varför. Har 120mm rör 7m pipa .. Ska inte vara för bra drag. Instalatören trodde det skulle bli för dåligt drag nästan.
Dock så varierar det rätt mycke under de olika faserna i eldningen.
Min panna lider av problemet att det blir lite övertänt. Enligt trebema pga för torr ved.
Tveksam till det då min ved torkat en vår/sommar bara. Och det gör ingen skillnad om jag tar den direkt ute eller har den inne i pannrummet några dagar. Direkt spjället ska vara tätt. Man hör hur det klingar igen iaf. men visst kan det läcka lite det är svårt att avgöra. Möjligen drar min panna tjuvluft via luckan eller nått. vet ifan. Ända stället jag sett att det suger in lite är mellan inner och ytterplåten på sidan. men det är ju minimalt med luft som kan komma in där. och om det nu drar in lite där borde det ju gå att kompensera med lite lägre på primären iaf.
 
Hur sotar ni?
Jag kör med roterande stålrisviska som river plåtrent i tuberna.
Rökgastemperaturen sjunker om pannan är välsotad.
 
Jag kör med en viska på skruvdragaren. Dock är min viska gjord av platta fjäderplåtar. typ . Skulle ha en som var som stålull eller liknade. Kanske skulle bli renare då.
Art nr 30-2712 på clas ohlson
Vart får man tag på en bättre tro.
 
Jag kör också med platta fjäderstålsviskor (dom tar bäst när dom är nya eller ny klippta)
Jag kör med stark högvarvig borrmaskin och det blir plåtrent.
Orkar skruvdragaren göra riktigt rent?
 
Jag ser att det är plåtrent i öppningen av tuben iaf .. Längre ner är det svårt att se om det blänker eller ej. Men jag ska testa nästa gång och först köra med maskin och sen för hand med den medföljaden viskan från trebema.

Börjar starkt överväga att köpa en dragbegränsare med så man kan få ett jämt drag med. Skulle vilja hitta någon sm man kan ha i frontplåten på rökröret där rökgastermometern sitter, fast jag vill ha kvar termometern med.
 
Är det klokt att sätta dragbegränsaren så pass nära precis efter fläkten?
Finns det kanske risk för inrykning om fläkten trycksätter dragbegränsaren?
Har du ingen sotlucka på skorstenen där du kan montera dragbegränsaren?
 
Problemet är för bra drag. Lösningen är dragbegränsare. Men som Roke säger kan det vara ett problem var den sitter, lösningen är prova dig fram genom att sätta den på det lättaste stället först och testa där, ryker det in prova nästa ställe (ex skorstenen)
rogge
 
Tillhandahåller inte trebema dragbegränsare som passar rökröret??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.