Ska det inte vara någon form av dragavlastning när man monterar en kabel i ett modularjack? I dom jacken jag har köpt så verkar det inte finnas någon alls. (Det finns två pyttesmå hål där man skulle kunna kunna knyta fast en fiskelina eller något, men det kan ju knappast vara meningen att man ska behöva pilla så.)

Visserligen kommer ju allt att sitta skyddat när det väl är monterat, men någon form av avlastning skulle ju ändå kännas bra.

(Det är första gången jag ger mig på en fast nätverksinstallation om nu någon trodde något annat...)
 
  • modularjack_shrinked.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Buntband i nederkant genom det 2 små hålen.
 
Var hittar man så smala buntband då? Hålen är ju inte mer än någon mm breda.
 
Det brukar följa med men, Ahlsell eller någon annan grossist, men jag tror jag sett små boxar på Harald eller biltema med lite olika storlekar,
 
Om du hittar ett så smalt buntband blir det ändå inte särskilt mycket dragavlastning. Om du inte hittar något ställe på ramen där du kan dra fast ett bättre buntband så strunta i det. Ledarna sitter mycket hårdare än man tror. Det de är känsliga för är upprepat vickande fram och tillbaka men det är ju inte aktuellt i en fast installation.
 
Behövs väl ingen dragavlastning om kabeln klamras i närheten av uttaget.
Jag har då inte dragavlastat en fast installation.
Protte
 
Ok, det kanske är överkurs i så fall. Ledarna ser ju så klena ut, så jag tyckte det kändes bäst med någon form av avlastning när man rotar runt i boxen och installerar fler jack. (När locket väl kommer på så kommer det förhoppningsvis att dröja några år innan jag behöver peta på kablarna igen.)
 
Små buntband är det man brukar använda på de jack som inte har fast fäste för kabel.Det är ju mer skydd mot rörelse under montering det handlar om så det räcker med rätt klena saker
 
Och det var/är(?) som sagt inte ovanligt att man struntat i dem. Det är som sagt ingen direkt fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.