Precis vad jag menar - om ventilationen fungerar är det nog oftast inga problem, men det tillförda vattnet hamnar per definition någonstans.....
Om vi bara visste var.....
Problemet är nog att vi dels talar om två väldigt olika sätt att basta - fuktigt/torrtoch att vi inte skiljer på fukthalt och vad den innebär i vattenmängd i "systemet".
"Ett halvt kg. vatten " som kondenserar på fel plats kan faktiskt ställa till med problem.
Vet vi att ventilationen tar hand om detta är väl allt OK, men annars finns det väl all anledning att spärra vägarna in i omgivande konstruktioner.
Än en gång - det handlar väldigt mycket om hur mycket vatten man kastar.
 
väcker en gammal tråd men sitter i lite samma funderingar som ett par andra här...

Pratade lite med ett par snickare och även en skadereglerare på ett försäkrings bolag om just hur man sku göra med bastun, dom började fundera på eftersom om man ska ha klinkers i bastun som golv behöver man ju gipsa ca 20 cm upp och det ska ju gummas och grejas och sen kommer ju bastupappen ner över det och eftersom pappen är så skör när man sätter upp den så kom dom iallafall fram till att man sku gipsa hela bastun först sen på med pappen givetvis tejpade skarver och göra det helt tätt och på så vis skulle risken för hål i pappen bli mindre eftersom det sku vara stumt bakom sen spika luftspaltsläkt på det och sen panelen...

alltså från badrum in till bastu:

kakel, fuktspärrar, våtrumsgips, plyfa/osb, 95mm regel, isolering, gips, bastupapp, luftspaltsläkt (22mm), panel
(så i stället för att lägga pappen direkt mot regel/isolering lägger man gips emellan)

-ventilation uteluft direkt under spisen och sen mekanisk i motsatt hörn(tak)

med denna konstruktion ser inte jag några nackdelar heller, risken för att man stänger in fukt i väggarna måste ju vara minimal trots dubbla fuktspärrar måste ju vara en marginell temp skillnad innanför gipsen närmare bastu än badrum med 95mm isolering bakom...

Vad anser ni andra som läser???

tylös guide som finns lite högre upp i den här tråden ger jag inte mycket för, riktig bastu ska badas med mycket fukt! Då är ju deras beskrivning bara att glömma!
 
Ska du ha mekanisk frånluft så är placering under laven bättre. Vill du ha Rollsroyce så ska du ha frånluften under laven med möjlighet att öppna vid taket när du bastat klart.
 
det vart som jag skrev ovan... med gips, pratade med försäkringsbolaget å dom tyckte det var bättre med gips än utan tack vare att man har ett slätare underlag att sätta folien på! så det var bara fördelar :D men just den där du länka till funkar ju bra i rum av just leca eller gjutna tycker jag...
 
Satu sauna verkar fint men man undrar ju hur det är med gifter från fogskummet när det blir varmt. Känns inte helt ok.
 
ska dom inte ha tänkt på det mån tro...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.