Vi har påbörjat diskussion med LBhus i Köping/Västerås ang byggn av deras HUSSVALAN.

Har någon erfarenhet av dessa säljare?

Någon som byggt HUSSVALAN (eller Sommargyllingen - samma planlösning)?

// A
 
Vi är nog i samma läge, har haft en del kontakt med säljaren i Köping och har hitills bara bra erfarenhet, löser det sig bara med tomt så har vi färdiga ritningar på ett
förlängt och omritat Siskan, och som sagt, de kontakter vi har haft med säljaren är positiva, vi har bl a skrivit ett avtal som säget att om vi bestämmer oss för att bygga innan halvårsskiftet så får vi göra det till fjolårspriserna! :)
 
Hej Boe!!

Vi har åxå bara bra vibbar från säljarna, hoppas att de är lika kunniga som trevliga!

Intressant att ni fått ett avtal om fjolårspriser....

 
Förutsättningen var att vi skrev "kontraktet" före årskiftet, i o m detta så har vi "frysta"
priser i ett halvår!
Enda orosmomentet(för tillfället) är att detaljplanen på tomtområdet är överklagat, och ärendet ligger just nu hos regeringsrätten för beslut.
 
Det var trevligt att höra något positivt från LB-hus här i forumet, existerar tillmestadels negativa erfarenheter :)
 
Vi har hittils positiva erfarenheter av LB-hus här i Linköping. Saker som vi upptäckt har åtgärdats. Än så länge inte många saker. Men resan är inte slut. Huset skall klara några säsonger.

Att vi är nöjda är en av orsakerna att vi inte varit på forumet på ett tag. Så tror jag det är med väldigt många.
 
Vi är hitills väldigt nöjda, är väldigt kräsna kunder som lämnat åtskilliga sidor med önskemål/krav och detaljer som LB-hus faktiskt tillgodosett efter bästa förmåga.

Vi valde mellan många olika husföretag. Efter alla tillval och önskemål och krav så blev priserna närmast identiska för likvärdiga hus och då gick vi på magkänslan..

Det enda jag inte är helt nöjd med är att de rekar en IVT 490 som jag anser vara helt underdimensionerad för så pass stort hus som vi bygger.
 
Aleli och MagnusCJ: vilka husmodeller har ni byggt? Och vad har ni gjort för ändringar/tillval?

Hur kan man bedöma storleken på värmepumpen? Finns det några normer o formler för hur man räknar?

På tal om värmepumpar, har ni nån känsla för driftskostnaden? Har LBhus gett någon indikation på den eller om ni har egen uppgift elelr magkänsla?
 
Hej!

Vi bygger/skall bygga en förstorad Svalan (2-plan). Har höjt taket på båda planen. har beskrivit en del av tillvalen i en annan tråd igår.

En lämplig tumregel på maxeffektibehov är yta*0,05. För mig gör det att jag hamnar på dryga 8 kW maxeffekt på dryga 160 kvm. Dessutom med den extra volymen som höjd takhöjd ger.

Då vill jag gärna ha en pump med minst 4 kW effekt (nominellt, sen får man ut lite extra om man kan klara sig med en något lägre framledningstemp än den som används för beräkning...

IVT 490 är som bekant bara på 2 kW vilket betyder måååånga timmar med eltillskott. 495 är klart bättre.

Lägst driftkostnad får man nog med bergvärme men pay-offtiden blev alltför lång så det har jag helt skippat. Det är förstor investing i förhållande till intjäningsförmåga.

Ett alternativ är nog Comfortzone,som lämnar 5 kW med enbart frånluft men jag kommer arbeta med IVT..

Jag har gjort egna beräkningar, sen har jag låtit två oberoende firmor räkna på huset också, vi har dock haft exakt samma åsikt, nämligen att 490'n är för liten..

Sen skall jag ha en täljstenskamin också, men mest för mysfaktorn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.