Halloj! Har en känsla av att detta har varit upp förut, men jag vet inte helt vad jag ska söka på. Grejen är: Jag har en friggebod på tomten. Den är på ca 10 m2. Jag vill slå upp en bastu (friggebod) på samma tomt. Har möjlighet till en byggsats billigt, som är på ca 6 m2. Detta tillsammans blir ca 16 m2. Reglerna för friggebod säger 15m2 som total friggebodsarea. Ska jag alltså behöva söka bygglov för detta? Eller är detta sånt som går mellan fingrarna? Eller finns det något annat sätt att lösa det på? (Jo, en bastu på 5 m2 klarar ju biffen, men nu stod det 6m2 på den aktuella bastun.)

Tacksam för råd
/Husbonde
 
Formellt sett så måste du söka bygglov. I praktiken så skulle jag tro att du bara får problem om ex. en sur granne anmäler.
 
Vem kommer att mäta exakta ytan?
 
Jag har svårt att tro att det skulle bli några praktiska problem. Och kommunens handläggare har viktigare saker att pyssla med än att beivra en kvadratmeters svartbygge.

En fördel med att söka bygglov är att du får kan bygga en ytterligare friggebod sedan. Kan vara bra om du vill sätta upp t.ex. ett växthus.
 
Tack för svar. Fint att få stöd i de tankar jag hade själv: Kommunen borde ju tycka att det vore skönt att slippa byråkratin runt den extra kvadratmetern. Två saker gör processen lättare:
1: Inga sura grannar i synhåll. Grannsämjan kunde knappast ha varit bättre.
2: Friggeboden byggdes samtidigt med huset, blev jag påmind om idag, och förmodligen ingår den därmed i bygglovet för huset, vilket sannolikt betyder att jag har mina 15 m2 till godo. Måste bara kolla upp det här för säkerhets skull.

Men det ser ju ut att kunna bastu i vilket fall som helst. Nice! (y)
 
Du kan ju be att få ut bygglovshandlingarna från kommunen så ser du direkt vad som ingår i bygglovet.
 
Jag tackar för alla svar. Problemet är löst. Enligt de gamla bygglovshandlingarna som jag övertog från förre ägaren (har en hel pärm full med spännande papper!) så ingår boden i bygglovet. Känns bra att slippa besvära kommunen med ansökningar för en kvadratmeter!
 
Vi ser fram emot bilder på din nya, fina 15m2 stora bastu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.