Hej,

jag har två rum i min källare som jag nu funderar att göra i ordning och genast får jag då lite frågetecken!

Det första rummet är ett gammalt dushrum på ca 5kvm och det andra är ett "gästrum" på ca 12kvm.

1: Duschrum
Detta rum har idag plastfärg på väggar och tak vilket jag naturligtvis skall slipa bort och istället kakla!

Den stora funderingen i detta rum gäller golvet, idag är det uppreglat trägolv som jag avser att riva ut. Men när jag skal återställa så funderar jag kring om jag måste bila bort plattan eller om jag kan lägga t.ex. 5cm cellplast (eller ngt motsvarande), ca 4kvm, för att ovanpå det gjuta ett "nytt" golv i vilket jag kör in vattenburen golvvärme? Jag inser att jag kan få lite fuktvandring, men med tanke på att ytan är mkt begränsad så kanske problemet kan vara marginellt eller vad anser ni?

Rent praktiskt, vad bör man använda för material? Betongval? Armering (hur göra)? Tips och idéer mottages tacksamt...

2: Gästrum
I detta rum är golvet uppreglat och det finns ingen platta under... Här tänker jag mig att jag kan lägga ca 10cm cellplast (eller motsvarande) för att därefter gjuta nytt golv ovanpå med golvvärme.

Vad bör man tänka på? Samma som ovan, material mm??

Isolerar man helt ut mot vägg/balk eller släpper man lite och "förstärker" befintlig balk eller hur bör man göra? Antar att jag bör fästa in armeringsnäten i de befintliga väggarna?

Ytterst tacksam för alla svar/tips och idéer som ni kan hjälpa mig med innan jag kör igång!

// Johan
 
På 80-90:tal sysslade man med att isolera på insidan av betonggolv/-väggar.

Fungerar säkert bra med ventilation mha sug och tryck...
Själv, aldrig i livet att jag skulle bygga in fukt!

Betongen blir aldrig riktigt torr, den transporterar fukt från område med högre till område med lägre. Cellplast andas inte, det är lufttätt...
Vill du ha varmt golv, så är min rekomendation att bila bort den gamla betongen, gräva ur, isolera -under- den nya platta och lägga någon form av värmeslingor i det nya golvet. Isoleringen under kommer att minimera värmeförlusterna. Väljer du att inte isolera under, välj då en "gratis" värmekälla till golvet - för det kommer att kosta att värma upp...

Fukten bakom insolering på insidan av betong => ofelbart till mögleväxt... å hur ska du "tvätta" bort den ?...
 
Hej
5 cm är för lite.
Om det inte är stora ytor och det går att forsla ut materialet skulle jag bila och gjuta nytt.
Det är inte bara värmeskostnaden som spelar roll för tjockleken på isoleringen.
Googla lite på omvänd fuktvandring.
Fredrik
 
oops... missade att du trodde 5cm isolering räcker... Har för mig att Boverkets rekommendation gällande isolering under platta är 40cm...
Hörde på 90-talet att kring 25cm är en rimlig gräns; tunnare ger för dålig isolering och tjockare kostar mer än det ger. Gäller samma tumregel idag?
 
40 cm för platta på mark!!!!. En källare klarar sig gott m 5 cm, om ens det behövs, det är ju inte direkt minusgrader man isolerar mot.
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Man behöver inte nödvändigvis ha golvvärme i ett kaklat badrum. Lägger man ut en fluffig matta så känns det varmt att gå där, och i en duschhörna så blir golvets yta snabbt varmt av duschvattnet.
 
Vi la 75mm's markisolering som källarväggsisolering när vi åkte på att göra om dränering 1995 (snösmältning + ösregn + käle => blev swimming-pool i källare det år för många...).

Jag ville ha 2x75mm, men ekonomin tillät inte det sa familjen... Jo, källaren -blev- varm, men den dubbla isoleringen hade behövts för att få varmt. Boverket rekommenderade 4-5cm... månaden efter vi var klara hade Boverket ändrat sig och rekommenderade 15cm (eller var det bara 10cm?... minnet sviktar lite på den punkten). Jag valde att dubbla Boverkets norm, å så tripplerar/quadruplar de sina rekommendationer när jag är klar?!
Dessutom la vi "simbassäng"plastmatta på källarväggen => vattentätt(!).

Mitt råd kvarstår - under platta krävs tjockare isolering än mot källarvägg. Orsaken är inte att isolera -mot- kyla, utan att isoler för att -behålla- värmen (!)
...men 40cm?!... Har svårt att tro Boverket gjort beräkningarna men invägande av investeringkostnad vs energiförluster över rimlig tid (max 10år för att få vettig återbetalning av investering)... 20-30cm tror jag är närmare den rimliga verkligheten, fast, vill du göra som "store-bror" säger till oss så är det väl 40cm som gäller (undrar vad hans provision är, bortsett från de 25%?...).

Du kommer -långt- med sunt förnuft -:)
 
Redigerat:
Det man isolerar mot är stor temperaturdifferens. Om du ska isolera en källarvägg så är den viktigaste biten att isolera ovan mark !! Där kan man på vintern ha 50 graders skillnad med samtidig påtvingad konvektion. Under mark är det mycket lägre tempdiff över vägg/golv.
 
Hur isolerar man ovan mark? På utsidan? Arbetsgång? Ojdå, kapade tråden med min fråga till largab...
 
Ovan mark: sök på forumet :) , limmar eps + nät + puts ungefär....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.