Vår "Lill-Kjell" är inne på sin sjätte säsong och har funkat utan problem fram tills nu. Helt plötsligt skyr den laddstationen som pesten när den ska åka in på laddning, se filmklippet. Har bytt ut skalet på den efter en olycka förra säsongen, i övrigt har vi inte gjort några förändringar. Några idéer om vad som kan få den att bete sig såhär? Det tycks inte ske varje gång (kanske beror på vilket håll den kommer från).

[video=youtube_share;fzT8WpwzoN0]http://youtu.be/fzT8WpwzoN0[/video]
 
Redigerat:
Kan något mer än skalet ha gått sönder?

Kan någon kabel eller sensor kommit i kläm när du bytte skal?
 
Tack för svaren! Har studerat lite mer när den försöker "docka", antingen vänder den bara rakt ut som i filmklippet, eller så går den in mot laddaren men missar med någon decimeter och försöker ett par gånger innan den ger upp och fortsätter följa begränsningskabeln. Det konstiga är att det funkar ibland, typ en gång av fyra. Verkar inte göra någon skillnad på om den följer guideslingan eller begränsningskabeln in. Blir inte klok på vad som är rimliga signalvärden, även när jag har den stillastående i närheten av laddaren så pendlar värdena en hel del. Jag antar att det framför allt är N och F-nivåerna som är relevanta?

EDIT: glömde säga att laddstationenen stått ute över vintern, dock spänningssatt, och en okulär besiktning av innanmätet visar inga uppenbara skador.
 
Redigerat:
Troligen kass laddplatta, skulle tippa på att den delat sig i limningen mellan platthalvorna i bakkant (frostsprängning) och ger dålig signal. Det kan fungera bra när det är torrt, men inte när det är fuktigt ute t.ex.

När klipparen står med vänster framhjul vid höger bakkant på plattan så ska N vara över 100 och F över 300. Pendlar värdena är det också fel, står klipparen still ska värdet vara stabilt. Värden för Ar, Af och G är helt irrelevanta, de har med slingavkänningen att göra, inte pejlingen till stationen.

Du kan börja med att byta pin-kod, då gör du om kopplingen mellan station och platta, men jag tror ändå att själva plattan är kass.

Plattan är ersatt av ett kit med helt annan typ av antenn, så du byter även kretskortet i stationen.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Stort tack Nonkan! F ligger nära noll, N kring 250 så du har nog helt rätt i att plattan tagit stryk i vinter. Känner jag på den så verkar det finnas en spricka på baksidan. Är det alltså själva bottenplattan och kretskortet jag ska beställa och byta, eller måste jag köpa en helt ny station?

EDIT: Provade att byta PIN-kod men precis som du trodde så gjorde det ingen skillnad.
 
Bottenplatta och kretskort, men de ligger som sagt i ett kit med gemensamt artikelnummer.
 
  • Gilla
CalleWallenberg
  • Laddar…
En sista fråga bara, finns det något sätt att utesluta att det är klipparen och inte laddstationen det är fel på? Ringde precis min ÅF och dom hade inte tid att testa stationen förräns om 3 veckor så det känns som jag får "chansa" på ny bottenplatta+kretskort.
 
3 veckor låter som hos oss just nu :/ Enda rådet man kan ge är att serva/plocka fram gräsklippare (även bensinklippare och trimmers) i feb-mar och testa, inte dagen innan den ska användas.

Själv har jag aldrig bytt ett trasigt slingsensorkort (500+ sålda Automower), däremot ett gäng plattor. Speciellt av den gamla typen som stått ute (som i ditt fall).

Du har ju testat stationen med dåligt F-värde..

Vill du dubbelkolla så kan du testa din klippare hos någon som har en 220 eller 23, det viktiga är att koppla ihop station med klippare genom att byta pin.
 
Tack igen Nonkan, delar beställda, återkommer med resultat när det är utbytt :)
 
Du hade helt rätt Nonkan! Fick hem delarna idag och efter utbyte funkar "Lill-Kjell" som han ska igen! Stort tack!
 
  • Gilla
mickemax och 1 till
  • Laddar…
Nonkan, har du en aning om vid ohm-mätning mellan grön gul blå brun sladd ner till laddplattan hur de skall vara? Har 30 ohm mellan brun och blå annars stendött i alla andra mätningar. Annars har jag samma felsymptom som cleese. Funderade på om man kunde öppna och laga ett ev avbrott..... Som jag tycker att det ser ut, så är dessa kablar inte själva antennerna utan bara matning till dem, eller....... :)
 
Har delat min laddplatta och lagat den ena slingen. Det skall vara c:a 30 ohm mellan blå/brun och gul/grön.
Själva antennen är ett inplastat koppar-folie paket så det är värt pengarna att dela på plattan och fixa till det.

Känns som det är mycket hyss hyss om detaljerna hur det här fungerar.

Ingemar
 
Hej där Cleese - vad kostade det där kitet med delar tro?
 
Hej! Ruskar liv i den här tråden igen.

Jag är övertygad om att plattan är kass på min automowerstation, antingen var det N eller F som var nära noll i testpositionen (minns ej).

Det går alltså att dela plattan och få liv i antennen igen? Kan man tänka sig en riktig fullösning att koppla förbi antennen (vilken det nu var, jag får kolla igen) med en vanlig tråd och lägga i samma mönster/storlek och typ limpistola dit igen under plattan?

Vill icke lägga tusentals pengar på något som en timmes McGyverism kan ge mig typ gratis.

Vh
e
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.