Jag satt i två kvällar och kollade tutorials för Sketchup och de grejer som de visade i dessa var ju hur lätta som helst att göra. Men när jag skulle försöka rita det jag ville rita tog det stopp...
 
MB77 skrev:
Sketcup är ett av de enklaste ritprogram som finns, fast är man van vi ett traditionellt CAD program kan det verka ologiskt.
Jag använder Autocad dagligen i jobbet och Sketchup är för mig inte bara ologiskt utan fullständigt obegripligt.
 
Å andra sidan är autocad inte jättelogiskt att börja med heller, och det är definitivt inte gratis/billigt =)

Jag pillar lite i sketchup, det blir lite mer användbart när man fattar att man måste använda måttbandet till nästan allt, att göra "components" och "groups" underlättar också arbetet.
Laddar upp två exempel på vad jag gjort, ett fläktgaller till min TV-bänk som jag ska få utfräst i alu, samt en översikt över min lägenhet med elen inritad.
Fläktgaller - 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sofiaparken 6F - El.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyfniken skrev:
Jag använder Autocad dagligen i jobbet och Sketchup är för mig inte bara ologiskt utan fullständigt obegripligt.
Ja logisk är väl synd att kalla det, har bara provat det, och man kommer igång ganska snabbt. För min del så sitter jag större del av mina dagar och jobbar i Solidworks, så Sketchup går bort direkt.

Men för de som inte har tillgång till ett riktigt CAD program så räcker det nog långt.
 
Stilig skrev:
Var inte det bara för inomhus?

Nej, ett som liknar Sketchup. Så att det finns alternativ. Sedan om det tar fem dagar att lära sig skiter jag i, men på samma nivå som Sketchup. Läs innan du svarar. =)
Du frågar efter ett ritprogram som du kan göra ritningar av ditt hus i. Det ska vara "billigt som satan" eller ännu heller gratis. Du får då tipset om Sketchup, vilket är ett mycket bra tips. Sketchup är gratis, lättanvänt men ändå med mycket stora möjligheter; det är i praktiken det ledande programmet för just dina önskemål. Efter 14 minuter skriver du nästa inlägg, där du dömer ut Sketchup för att det var "knepigt" och du "fick inte till det du skulle göra".

Du har fått bra tips, och om du väl väljer att börjar rita i Sketchup kan du få hur mycket hjälp som helst i forumet. Men om du i stället väljer att vara snorkig får du också klara dig själv.
 
andersmc skrev:
Du frågar efter ett ritprogram som du kan göra ritningar av ditt hus i. Det ska vara "billigt som satan" eller ännu heller gratis. Du får då tipset om Sketchup, vilket är ett mycket bra tips. Sketchup är gratis, lättanvänt men ändå med mycket stora möjligheter; det är i praktiken det ledande programmet för just dina önskemål. Efter 14 minuter skriver du nästa inlägg, där du dömer ut Sketchup för att det var "knepigt" och du "fick inte till det du skulle göra".

Du har fått bra tips, och om du väl väljer att börjar rita i Sketchup kan du få hur mycket hjälp som helst i forumet. Men om du i stället väljer att vara snorkig får du också klara dig själv.
Jo, och sedan frågade jag efter liknande program för att jag vill jämföra dem.
Jag är inte det minsta snorkig. Vill jämföra lite bara.
 
Det finns inga "liknande" program som är gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.