Låt kakelugnen stå kvar! Den är helt klart mest värdefull på sin ursprungliga gård!
 
Jag måste nog påstå att allt du visar som heter något på "traktor..." har inget som helst ekonomiskt värde. När de är med på bonnaauktionerna så brukar man ibland lägga upp alla grejerna på vagnen, och sedan säljer man det i en klump för kanske en hundring för att bli av med det. Köparen har då antagligen spanat in någon grej som den betalar för ("det där hjulet passar ju faktiskt på den gamla balvagnen som vi använder att köra småkalvar på") och sedan får han (för det är nästan alltid en "han") ta hand om resten. Därmed inte sagt att det är värdelöst, bara att det är svårt att byta det mot pengar.

Fälgarna kan ju möjligtvis vara åtråvärda om de är av ovanligt slag. Men då gäller det ju att få tag på en potentiella köparen.

Är farmartankarna besiktigade? I så fall kan de tänkas ha ett visst värde. Men marknaden översvämmas av tankar från nedlagda jordbruk. Innehåller de diesel och är i dåligt skick så se i så fall till att tömma dem fort som satan! En sanering av diesel från en läckande tank är väldigt kostsam.

Traktorföremål 5 tror jag är en såmaskin för igensådd. Inget som används i dag. Men om du klär den på insidan så kan det bli en ganska cool blomlåda :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Föremål 2: Traktorbihang
Det är en Precisionssåmaskin!
Enkelt uttryckt är det en såmaskin till grödor du inte tröskar utan plockar upp tex betor, morötter, lök etc.

Föremål 5: Ytterligare traktorbihang

Är en bogserad gödningsspridare. Med största sannolikhet en Ysta Yrsa gödningsspridare
Ysta Yrsa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föremål 10: Traktorbihang
Detta är en dragbalk till slättharv. Små sektioner av harvar som hänger på balken,
slättharv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föremål 12: Två plåtar av något slag...
Gnistskyddsplåtar som man hade under / framför sin vedkamin

Man ställer sig frågan vad ni gör på landet? Det verkar inte som ni har koll på någonting!
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Man ställer sig frågan vad ni gör på landet? Det verkar inte som ni har koll på någonting!
Precis! Jäkla sätt att inte kunna allt om allt innan man ger sig på något. Det värsta är ju att forumet svämmar över av dem, folk som frågar om saker. Sånt ska ju vara självklart! Har inte era föräldrar lärt er allting som någonsin går att ta reda på?

:rolleyes:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
undine
raveper skrev:
Schysst med lite gamla asbest takplattor när du ska fixa taket på ladan.
Hur ser du att det är asbest i takplattorna?
Obs: Inga elaka undertoner, jag är helt enkelt nyfiken på hur man ser att det finns asbest i en byggnad.
 
MagicaDeHex skrev:
Hur ser du att det är asbest i takplattorna?
Obs: Inga elaka undertoner, jag är helt enkelt nyfiken på hur man ser att det finns asbest i en byggnad.
Knas inlägg pga approblem
 
Redigerat:
S
nissenhj skrev:
Föremål 2: Traktorbihang
Det är en Precisionssåmaskin!
Enkelt uttryckt är det en såmaskin till grödor du inte tröskar utan plockar upp tex betor, morötter, lök etc.

Föremål 5: Ytterligare traktorbihang

Är en bogserad gödningsspridare. Med största sannolikhet en Ysta Yrsa gödningsspridare


Föremål 10: Traktorbihang
Detta är en dragbalk till slättharv. Små sektioner av harvar som hänger på balken,


Föremål 12: Två plåtar av något slag...
Gnistskyddsplåtar som man hade under / framför sin vedkamin

Man ställer sig frågan vad ni gör på landet? Det verkar inte som ni har koll på någonting!
Jag är en äkta stadsbo och ingen bondläpp som räknat kossor och grisar istället för lära sig matematik i skolan. :)

Nä, saken är att vi köpt en avstyckad gård och dessa saker efterlämnades av fd ägaren. Det finns ingen åker till vår mark, bara trädgård. Så det finns inget jättestort behov av harvar, gödselmaskiner och dieseltankar med mera. Vill jag odla morötter av någon konstig anledning så klarar jag nog av det med egen handkraft.

Men tack för infon, nu vet jag i alla fall vad det är och vad det inte är värt..
 
S
annab1m skrev:
Låt kakelugnen stå kvar! Den är helt klart mest värdefull på sin ursprungliga gård!
Japp, får jag en onödig summa pengar över någon dag så kommer jag anlita någon som bygger upp den i vårt biljardrum istället. Det är i alla fall en liten dröm som kanske blir verklig. :)
 
Ser ut som ett typiskt tak med eternitskivor och reserv ligger bakom vagnen på bild 1.
 
Föremål 6 är ingen latrintunna, det är en soptunna av äldre modell. Kolla soptunnan de har i TVprogrammet Plus. Den har ett nostalgivärde och går säkert att sälja.

Mats
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Med tanke på att du har skövlat en parkträdgård från sekelskiftet 18-19hundratalet för att plöja ner jordvärmeslange i stället för att lägga den bakom längorna är du nog inte smartare än en förste klassare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nog lär det vara asbest i de där takplattorna. Var rädd om reserven!

Nu noterade jag traktordäcken som ligger på vagnen. För dem kan nog rätt köpare tänka sig betala några kronor om de är i vettigt skick.
 
S
Trappa skrev:
Med tanke på att du har skövlat en parkträdgård från sekelskiftet 18-19hundratalet för att plöja ner jordvärmeslange i stället för att lägga den bakom längorna är du nog inte smartare än en förste klassare.
Parkträdgård? Om du menar den delen som var sly längst bort i trädgården så har du nog rätt. Det var nog 150 år sedan någon gjorde något i den delen. 90% av gräsmattan är orörd.

Intressant att du tror din lösning på vårt värmesystem är bättre än det som vi och en väl etablerad firma kommit fram till. Du tror inte att vi spanat på alla möjliga lösningar innan vi bestämde oss? Vi är faktiskt glada att de skövlade bort slyn längst bort, den var helt oanvändbar och sunkig. Nu är trädgården betydligt större och trevligare.

Du får gärna komma över och titta hur det blivit, så kan jag se om du är lika trevlig i verkligheten.

Här är en bild på den så kallade "parkträdgård från sekelskiftet 18-19hundratalet" som vi skövlade. Man ser tydligt hur de 150-åriga ekarna ligger på hög. :D
DSC_0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hur jordvärmen är lagd
jord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste erkänna att skövlingen fortfarande pågår i parkträdgården...
Denna gången demoleras den av en dum idé jag fick när jag ville leda bort dagvattnet som bevattnat huset sedan sekelskiftet 18-19hundratalet. :)
DSC_0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Trappa skrev:
Med tanke på att du har skövlat en parkträdgård från sekelskiftet 18-19hundratalet för att plöja ner jordvärmeslange i stället för att lägga den bakom längorna är du nog inte smartare än en förste klassare.
Om du tyckte så mycket om trädgården kunde du väl ha köpt den själv?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Var försiktiga om ni tvingas skära sönder bränsletankarna så ni inte sätter eld på eran fina gård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.