Har två frågor i ämnet.

Måste man ha bygglov om stängsel (gunnebo-/viltstängsel) skall sättas upp precis vid min tomtgräns runt hela tomten? (Så att hundarna kan vara lösa på gården.)

Man behöver ju inget bygglov om man skall måla om huset i annan färg, men ska man rapportera det till någon? Jag pratade med en gammal arbetskamrat om detta och enligt honom så ska det finnas dokumenterat vilken färg huset har. Stämmer det? Vart ska jag i sådana fall höra av mig, kommunen?
 
Det beror på var du bor och vilka bestämmelser som gäller. Ring kommunen och fråga.
 
Stilig skrev:
Har två frågor i ämnet.

Måste man ha bygglov om stängsel (gunnebo-/viltstängsel) skall sättas upp precis vid min tomtgräns runt hela tomten? (Så att hundarna kan vara lösa på gården.)

Man behöver ju inget bygglov om man skall måla om huset i annan färg, men ska man rapportera det till någon? Jag pratade med en gammal arbetskamrat om detta och enligt honom så ska det finnas dokumenterat vilken färg huset har. Stämmer det? Vart ska jag i sådana fall höra av mig, kommunen?
Boverket säger följande:
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.
 
Boverket säger följande:
Du får utan bygglov måla om
Jag läste det där, men det jag undrar är att om man bara ska upplysa typ kommunen om man byter färg?
 
Stilig skrev:
Jag läste det där, men det jag undrar är att om man bara ska upplysa typ kommunen om man byter färg?
Du menar nog bygganmälan, men svaret är fortfarande att du måste kolla med just din kommun om vad som gäller just ditt hus eller område.
 
Okej, får göra det.
 
Staket brukar de flest kommuner tillåta upp till en maxhöjd (som varierar men brukar vara kring 1,5-1,8 m) utan bygglov eller bygganmälan. Staket skall vara genomsiktliga.

Ändring av fasadfärg är tillåtet (utan anmälningsplikt) så länge man följer den rådande detaljplanen och/eller att byggnaden efter ommålningen kan anses smälta in och harmoniera med övrig bebyggelse på platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.