I förrfjol höst lät vi bland annat stensätta framför ytterdörren och uppföra en mindre stödmur och anlitade en av traktens större schakt och grävfirmor, och allt blev verkligen jättebra, men nu idag märkte jag, eller snarare grannen, att en del av muren lutar utåt!
Det var verkligen inte gratis så lite ledsen blir man ju.

Den är ca 60 cm hög och fyll med singel. Bergkrosset lät vi lägga dit senare, det var gräsmatta där när muren uppfördes och lagret är bara 20-30 cm tjockt så jag kan aldrig tänka mig att tyngden av detta skjuvat ut muren. Under stensättningen framför ytterdörren isolerade de med cellplast, under muren minns jag inte.

Har jag något case om jag reklamerar detta, eller kommer de bara svara något i stil med, - "det är sånt som händer, tjälen har ställt till det"?

20130505_204812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ser jag inte riktigt vad det är för mursten men vet man det kan man ju kolla om monteringsanvisningen följts. Sannolikt finns det tjälskjutande material direkt bakom muren och då blir det på detta vis när det fryser. Det ska ligga ordentligt med bergkross eller 8-16 bakom dessa murstenar, gissar jag.
 
St Eriks brilliant heter muren.
Det är sannolikt det som hänt.
Men är det jag som kund som ska väntas känna till detta och tala om för dem hur men skall byggas?
 
Har du anlitat hantlangare som hjälper dig så kan man ju tänka sig att det är ditt ansvar att ha koll. Har du anlitat en etablerad firma som utför en totalentrepenad är det givetvis deras ansvar att utföra monteringen av muren enligt tillverkarens anvisning. Har dom inte gjort det och det blir tokigt ska du givetvis reklamera och firman göra om arbetet på korrekt vis.
 
Om muren lutar efter ett år så är den felbyggd. Man bygger ju inte en mur som pajar av tjälen efter ett år. Jag hade reklamerat med en gång, och säger de nej hade jag tagit tag i problemet då.
 
Är de en seriös firma gör dom om de. Antagligen är underarbetet undermåligt med organiskt material som har skjutit upp muren pga tjäle. Gör om gör rätt och anlita ncc nästa gång ;)
 
Grannen hade exakt samma problem. Firman som hade gjort det gjorde om när de fick reda på det och nu är det perfekt flera år efteråt.
Så låt firman som utförde jobbet rätta till det, utan kostnad för dig naturligtvis.
 
Tack för input har pratat med dem, och de kommer och tar en titt under nästa vecka.
 
Mycket bra. Dessutom bra att du informerar oss hur det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.