Jugend skrev:
Pappskallen tror du missförstår mig. Hade antagligen varit bättre med en ale och ett köksbord. Svar på dina kommentarer.

1. Jo det är en form av allmoser när man får skatteavdrag. Man subventionerar en viss sektor. Du drar ju av på din skatt och betalar allt annat lika mindre skatt. ROT är inte gratis. Jag gynnas av detta för jag har flera hus och får väl under fem årsperiod en halv miljon mindre skatt i hushållet, men det är ju inte vettigt för tex den som inte äger massa hus. .
Det är fortfarande inte allmosor, dessutom så fungerar rot som så att staten får igen i princip lika mycket som den lägger ut. detta beror bla. på dels ökad sysselsättning (och betänk då att varje byggnadsarbetare sysselsätter ca tre andra arbetare i den sk. kedjan) svarta jobb blir vita och jobb som inte skulle bli gjorda kommer till skott.
Så den som inte kan nyttja rot blir INTE drabbad, think outside the box!



Jugend skrev:
2. Delar inte din uppfattning. En viktig faktor i ROT-systemet är att man fått en vit bransch och det används när man motiverar varför det är en "billig" reform..
Nä det behöver du inte göra, men om du läser på lite så kommer du säkert fram till att den inte tillkom pga som du skriver "branschen inte gjorde rätt för sig". utveckla gärna hur du menar där.

Jugend skrev:
3. Jag håller med dig om hur konsumenten skall agera. Men branschen och konsumenterna funkar ju inte på det viset i och med informationsunderskott hos kunder samt att hantverkstjänster är en form av extrem sällanköpstjänst med låga barriärer. Man kan ta ett exempel som jag brukar fråga. Jag vill ha timme med tak. Hur många tror du applåderar det när jag begär offerter? Jag tror lösningen på ovanstående problem är att man har en stark branschorganisation..
Tja om du vill ha timme med tak så är det ju upp till entreprenörerna att acceptera eller avböja, utbud och efterfrågan där precis som alla andra stans. men det är ju bra att du ställer krav för det är precis därifrån det ska komma, från kunderna, det är dom som sätter marknaden!
Och svamlet med "extrem sällanköpstjänst" osv fungerar ju inte heller, det är inte svårare att sätta sig in i än dom tre frågor jag tog upp tidigare.
Jämför det med att köpa bil tex. där skulle man aldrig köpa varan på tid/mtrl utan att isf få en klar bild över vad det skulle kosta. Varför tar man inte reda på det när man köper en hantverkstjänst utan stirrar blint på timpriset??

Jugend skrev:
4. Avtalsfrihet är viktigt. Därför måste man sköta sig så det kan fortgå. Men om avtalsfrihet sker på bekostnad av en aktör alena så är det knappast till gagn. Klart inte firmorma vill ge avkall på det. Därför de bör upprätta bättre standard..
Ja men så är det ju naturligtvis inte, avtalsfriheten kan ju givetvis lika gärna slå tufft mot hantisen och gör det ibland, tro mig jag har tjugo år i branschen

Jugend skrev:
5. Jag har inte något emot hög timpeng. Det har jag skrivit förrut. Det jag har emot är när man fakturerar på flera olika sätt. Skräckexempel där man tar betalt på tre vis när man hämtar material tex. Jag är också emot att man höjer priserna massa bara för att ROT-avdraget finns. Det visar på att marknaden inte fungerar och att man därmed eldar upp skattepengar. .
Det där med höja priserna iom. rot har jag ju sagt förut att det styrs av UTBUD och EFTERFRÅGAN, just det som visar att marknaden fungerar!!

Jugend skrev:
6. Lagstiftaren kommer dessvärre alltid in när det blir för mycket vilda västern. Man har börjat att reglera i finanssektorn nu för att de helt enkelt inte kan hantera för stora frihetsgrader. Därför hade det väl varit vettigt att om man sade att man har ögonen på det här. Då löser det sig utan inbladning av lagstiftaren.
Ja, det här har man ju läst om här på forumet i x antal år nu att om inte branschen tar tag bla bla bla, lagstiftas, bla bla bla, stackars kunder, bla bla osv....... det kommer säkert redan nästa vecka.....
Snälla vän, problemet är inte så stort som du vill tro.
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
Det är fortfarande inte allmosor, dessutom så fungerar rot som så att staten får igen i princip lika mycket som den lägger ut.
Där räknar kanske både staten och du fel ...
pga
detta beror bla. på dels ökad sysselsättning (och betänk då att varje byggnadsarbetare sysselsätter ca tre andra arbetare i den sk. kedjan) svarta jobb blir vita och jobb som inte skulle bli gjorda kommer till skott.
Det blir ingen ökad sysselsättning, det enda som händer är att en del fler jobb blir beskattade.
De pengar som genereras av svartjobben sysselsätter också ytterligare tre andra arbetare.
Ty även de som svartjobbar käkar mat, klipper sitt hår och kör bil.
Så det är endast skatteintäkt i det första ledet man kan tillgodoräkna sig i denna ekvation.

Ev. sysselsätts några fler iom att ev blir något fler antal jobb gjorda.
Dvs efterfrågan på hantverkstjänster har ev ökat.
Men detta betyder ju (som vi redan misstänker iom denna tråd) att priserna trissas upp, och kanske snart börjar röra sig om dubbla timpenningen.
Och kan man ju verkligen börja undra vad ROT-reformen egentligen blev värd.
Vita hantverkare tjänar dubbelt så mycket, varav hälften är skattepengar.
Svarta hantverkare tjänar minst lika mycket som förut, iom att den svarta timpengen kan sättas riktigt högt pga det oerhört höga timpriset för vita.
Kunderna får inget billigare än förut, antingen vit eller svart hantverkare för ungefär samma peng, och den pengen är lika hög som för vit tjänst förut.


Så den som inte kan nyttja rot blir INTE drabbad, think outside the box!
Så blir det när jag tänker på utsidan av boxen ... sorry ... ;)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Pyramidspel? Vi är många i basen ;)
 
Mikael_L skrev:
Det blir ingen ökad sysselsättning, det enda som händer är att en del fler jobb blir beskattade.
De pengar som genereras av svartjobben sysselsätter också ytterligare tre andra arbetare.
Ty även de som svartjobbar käkar mat, klipper sitt hår och kör bil.
Så det är endast skatteintäkt i det första ledet man kan tillgodoräkna sig i denna ekvation.

Ev. sysselsätts några fler iom att ev blir något fler antal jobb gjorda.
Dvs efterfrågan på hantverkstjänster har ev ökat.
Men detta betyder ju (som vi redan misstänker iom denna tråd) att priserna trissas upp, och kanske snart börjar röra sig om dubbla timpenningen.
Och kan man ju verkligen börja undra vad ROT-reformen egentligen blev värd.
Vita hantverkare tjänar dubbelt så mycket, varav hälften är skattepengar.
Svarta hantverkare tjänar minst lika mycket som förut, iom att den svarta timpengen kan sättas riktigt högt pga det oerhört höga timpriset för vita.
Kunderna får inget billigare än förut, antingen vit eller svart hantverkare för ungefär samma peng, och den pengen är lika hög som för vit tjänst förut.
Njaa, du har både rätt och fel här... Visst omsätter svart arbetskraft också andra arbetare, när man pratar om detta så är det inte frisören eller den mat denne äter utan snarare tillverkning, hantering av byggmaterial, transporter osv (däremot är det ju inte säkert att alla jobb är i Sverige.) MEN vid svarta jobb så tenderar det i andra oskattade jobb/tjänster medan vid vita jobb så är det i dom allra flesta fall vitt hela kedjan....

du skriver att
"Ev. sysselsätts några fler iom att ev blir något fler antal jobb gjorda"
Vet inte vad du baserar ditt uttryck på men jag påstår att det blivit ordentligt med fler jobb gjorda och således haft en betydande effekt bland byggnadsarbetarna som i övrigt har väldigt hög arbetslöshet.

En sak berör du som jag tycker du är rätt på och det är det med priserna, det kan naturligtvis variera väldigt från bransch till bransch och från region till region och kombinationer av de bägge. Dock kan jag ju säga att på den orten jag verkar på så har priserna inte stigit märkvärdigt mycket faktiskt. och jo jag tror dom flesta får tjänsterna billigare än förut, situationen där hantisen tar HELA roten är nog ett undantagsfall. Detta utifrån min region och tro mig, där har jag stenkoll......
 
Det är svårt att nå konsensus i sådana här frågor, där det egentligen inte finns något rätt eller fel, utan enbart åsikter.

I princip kan man anta en av två diametralt motsatta ståndpunkter, kanske beroende på ens övriga politiska ställningstagande:

1. "Staten bör inte subventionera någon verksamhet, utan låta marknadskrafterna styra."
eller
2. "Staten bör subventionera utvalda verksamheter, för att därigenom åsidosätta marknadskrafterna."

Sedan finns det en tredje kompromiss-åsikt:
3. "Staten bör inte subventionera någon verksamhet, utom i de fall då det gynnar mig personligen. Då är det rätt att åsidosätta marknadskrafterna."
 
Pappskallen du måste acceptera att ROT är en form av allmosa till hantverksgillet. Det har inget alls med think outside the box. Det är en subvention som kostar pengar. Det funkar inom den här sektorn men det skulle antagligen inte funka om vi gav andra sektorer den typen av lättnader. Men det finns ju andra subventioner också. Tex kulturlivet. De jobbar ju på en annan momssats så hantverksgillet är inte helt ensamma. Dock får man ju inte dra av på sin skatt när du går på opera - ännu ...

När det gäller prisbilden så är det inte alls så att prisuppgången visar att marknaden fungerar med utbud och efterfrågan. Stiger priserna mer än KPI så fungerar inte marknaden riktigt som den skall. Stiger priserna på grund av subventioner är det dags att skrota dem. Det är nog inte många som tycker exempelvis att vi skall börja bygga båtar igen med skattesubventioner ...

När det gäller att branschen gör rätt för sig. Man hade ju ett stort problem med en svart sektor där hantisar erbjöd sina tjänster svart och det skapade en betalningsvilja från konsumenter som låg på en helt annan nivå än den vita. Klart problematiskt. Det bästa hade ju varit att ingen aktör erbjöd svartjobb.

Vad gäller konsumentkunskap. Nä jag håller med dig varför tar man inte reda på hur det ligger till? Men varför finns det ingen branschaktör som gjort en checklist och därmed städar branschen? Gör det och jag gnäller inte om att det finns giriga aktörer. Men så länge man inte gör det så kommer det att finnas aktörer som lurar konsumenter tror jag. Utbildar ett branschorgan konsumenterna kommer det att bli bra tror jag. Då måste ju bolagen hålla en viss standard. Folk frågar gärna referenser och skulle det finnas en standard skulle konsumenter kräva att man levde upp till den tror jag.
 
Vad händer när alla har anammat funktionen med hög timpenning vs inget materialpåslag?! Jag tror att när alla hantverkare spelar på samma bana dvs när alla omsätter materialet till +-0 så kommer kunderna att välja den med lägst timpenning.. Det som gynnar höga timpenningar nu är att vissa sitter kvar i ett gammalt tänk där viss del av hävd skall vara timdebitering o viss del materialpåslag! när dessa ger efter o tar bort materialpåslaget så kommer konkuransen åter att vara vem som är billigast i timmen?!
 
blir sedan ett intressant följdfenomen när rot avskaffas å materialpåslagen skall återinföras!
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag ogillar avdragsrätten! Finns det utrymme till att ge vissa fördelar, då är det bättre att sänka momsen... Då kan ju var och en bestämma vad man själv behöver bäst! Jag tycker att marknaden får sköta sig själv! En del offererar ett lägre pris och andra ett högre. Somliga utför jobbet bra, och andra sköter sig sämre. Vi behöver ta oss till en nivå som överensstämmer med vår omvärld...
I Uppdrag granskning sades ungefär att bergvärmepumpen kostar 85 000... Jobbet kostar 10 000... Men i ROT-ansökan kan det registreras omvänt för att göra kunden glad och därmed snabbt komma till avslut!! Precis som många skriver, så blir inte affärsmöjligheten densamma för alla beroende på hur man registrerar.
Samma pump som förevisades för 85 000 i Uppdrag granskning, kan man köpa för 52 000 på nätet... Ringer jag till rörmokaren som inte bor långt bort, så gör han jobbet för 5 000 kr... Slutsumman blir 57 000 kr! Jag har fått in offerter i prisläge mellan 65 000 - 92 000 för samma sak! Som vi kör i det här landet med högt skattetryck, då får man räkna med mer svartjobb och osunda affärer. Men med ROT så blir det också bluff, så det finns ingen vinst.
Hela samhället gynnar den som skojar/bluffar... Otydliga och osunda regler och höga påslag, har fått mig att vända mig till utlandet. Sedan kan facket och skattmasen komma och säga vad den vill: Jag väljer att göra affär där det är gynnsammast för mig! Jag hörde Stefan Fölster under EU-dagarna... Enligt min mening så har han fullständigt rätt: -Titta på Schweiz och bli ett blomstrande samhälle som inte behöver EU! Jag tror på samarbete, men det krävs mer av hederlighet för att det skall fungera!! Bättre att låta kunden avgöra var, när och hur!!
Bra med Uppdrag granskning, men glöm inte bort Plus!, där man i den nya upplagan sköter sig väl så bra som tidigare Sverker! En hälsning till er alla för god respekt och fair play! Mitt val är att dra mig söderut... Jag har bytt mina SEK mot CHF!! Jag tycker inte att det är fair med 25% moms och 55% löneskatt, men jag respekterar de som föredrar kollektivet! Jag ogillar politiken och gillar att sköta mig själv... ;-)
 
Jugend skrev:
Pappskallen du måste acceptera att ROT är en form av allmosa till hantverksgillet. Det har inget alls med think outside the box.
Jag måste definitivt inte acceptera att rot är en form av allmosor för att du säger det.

Man skulle lika gärna kunna kalla det allmosor till villa/insatslgh innehavare, när kunde du köpa en snickartimme för 200 spänn senast??
Eller till allmänheten iom. att svarta jobb blivit vita, jobb skapats och omsättning i medpåverkande branscher ökat.
Så visst är det "think outside the box", släpp sargen, tänk stort är andra uttryck för att vidga sin syn....

Jugend skrev:
Det är en subvention som kostar pengar. Det funkar inom den här sektorn men det skulle antagligen inte funka om vi gav andra sektorer den typen av lättnader. Men det finns ju andra subventioner också. Tex kulturlivet. De jobbar ju på en annan momssats så hantverksgillet är inte helt ensamma. Dock får man ju inte dra av på sin skatt när du går på opera - ännu ....
Nä, men det renderar ju till ett lägre pris till slutkund, Operabiljetten kanske skulle kostat 3000 spänn egentligen för att det ska gå ihop (fiktivt, har egentligen ingen aning) Likadant med tunnelbanan i Sthlm som ju är subventionerad med 80% per biljett (enl. ett påstående i nån entreprenadtidning för något år sedan).....skattelättnader på miljöbilar.......osv. listan kan ju göras hur långt som helst!
I samtliga fall så finns det ju en anledning till dessa subventioner. Ibland är det miljöskäl, ibland infrastrukturskäl och i ROT´s fall att minska svartarbetet och öka sysselsättningen, något som slagit väl ut.


Jugend skrev:
När det gäller att branschen gör rätt för sig. Man hade ju ett stort problem med en svart sektor där hantisar erbjöd sina tjänster svart och det skapade en betalningsvilja från konsumenter som låg på en helt annan nivå än den vita. Klart problematiskt..
Svårt för att inte säga omöjligt för branschen att göra något åt, vad vill du dom ska göra, smyga i buskarna, föra stasiregister?? Nej det är ett jobb för Polis, SKV och inte minst politiker och där har man gjort en åtgärd som är i princip självfinansierande iom. införandet av rot.

Jugend skrev:
Det bästa hade ju varit att ingen aktör erbjöd svartjobb. .
Håller med, eller ännu hellre, att ingen kund efterfrågade det.



NU har jag dessutom sett programmet....... (UG)

Och som svar på TS fråga är ju då svaret nej det är inte fusk, åtminstone inte om man går efter skattejuristexperterna som ju bör ha koll på regelverket och (det är ju lagarna och regelverket som gäller, eller?), tvärtom så är det så att allt som inte är materialkostnad och verktygskostnad ska ses som arbetskostnad !! Det var ju vad dom sa i allafall. (hmmm, kanske får lägga ännu mer som arbetskostnad i fortsättningen)
Däremot kan man naturligtvis tycka att timpriset är horribelt, att det är moraliskt fel eller att regelverket inte är tillräckligt skarpt.

Däremot så är det ju tydligt att det är fusk om man säljer mtrl UNDER inköpspris vilket också skatteexperterna säger, solklart. (vilket också visas i exemplet med pumpen i början).

Tycker tyvärr programmet blir spretigt när man i det första exemplet pratar om en värmepump som är väldigt stor, dyr och avancerad och sedan pratar om småpumpar som säljs till paketpris..... men det gick väl inte att hitta ett exempel där det här fenomenet fick större effekt.......

Sen ställer jag mig undrande till den suckande rörisen..... han tycker alltså det är moraliskt värre att ta en hög timpeng än högt materialpåslag?? för om han har 10-15% på sina inköpspriser så har han ju för högt timpris om han nu inte är konkurrenskraftig.
Dock kan det ju vara så att andra rörisar säljer mtrl UNDER inköpspris och då ska det givetvis stävjas!
 
mr.Ola skrev:
blir sedan ett intressant följdfenomen när rot avskaffas å materialpåslagen skall återinföras!
Det kan jag säga direkt hur det kommer bli......

Det kommer smyga tillbaka till den nivå vi har idag, när kunderna börjar stirra på timpriset igen, istället för rotavdraget. Sen om det tar en månad, tre mån, sex mån eller två år........
 
Flöjten5 skrev:
När jag hade hit rörmokare för offert så sa han att han kunde flytta materialkostnad till arbetskostnad. Hur fan vågar man göra det efter 5 min. Vad vet han vad jag jobbar med.
Fast, det är inte olagligt vad det verkar. Finns ingen lag mot att göra enorma vinster på konsultarvode och förlust på material......så vad skulle detspela för roll vad du jobbar med?
 
Byggis1976 skrev:
Fast, det är inte olagligt vad det verkar. Finns ingen lag mot att göra enorma vinster på konsultarvode och förlust på material......så vad skulle detspela för roll vad du jobbar med?
Nä men det finns inga andra konsulter som har timlönen subventionerad av skattebetalare. Då hade nog den diskussionen uppstått.

Pappskallen: Släpp sargen? Det är ju ett faktum att byggbranschen har en form av subvention. Det är inte en åsikt av mig utan ett faktum. ROT är en form av subvention. Det är så skattesystemet fungerar. Jag är för ROT men jag tycker det är sjukt att man har ett sånt system för att marknaden skall vara vit.

Sedan diskussionen om timlön. Jag tycker det är väldigt sunt att man har en bransch där aktörerna tar betalt för sin kompetens. En röris är bäst på att lägga rör och det är det att han skall ta betalt för. Det är ju därför man ringer honom. Inte på att han är bra på att deala material. Så jag tycker det är bra att aktörer går över på timlön istället för massa obegripliga materialpåslag, trafikavgifter och annat som mest påminner om en bazar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Personligen använder jag ROT, men skulle ändå föredra att man slopade subventionen. Då kanske man återigen skulle kunna hitta seriösa aktörer efter nått år. Jag tycker branschen känns överhettad. Firmorna överöses med offerter. Det har helt enkelt blivit fel, och för billigt.
 
Jugend skrev:
Pappskallen: Släpp sargen? Det är ju ett faktum att byggbranschen har en form av subvention. Det är inte en åsikt av mig utan ett faktum. ROT är en form av subvention. Det är så skattesystemet fungerar. Jag är för ROT men jag tycker det är sjukt att man har ett sånt system för att marknaden skall vara vit. .
Ja nu börjar det likna något......
Precis som du skriver så har byggbranschen en form av subvention, eller om du så vill vissa hantverkskunder har en form av subvention.
MEN, det var inte det du skrev i inlägg nr. 70 utan Det är klart att det inte är bra att hantverksmarknaden lever på allmosor från skattebetalarna
Och det här håller jag INTE med om, Hantverksbranschen LEVER inte på allmosor (som f.ö betyder "gåva för omsorg om de fattiga") den lever på att sälja hantverkstjänster givetvis. återigen när kunde du senast köpa en snickartimma för 200 spänn??
Nä ditt uttryck med allmosor känns bara som ett sätt att förlöjliga och sätta hantverksskrået i dålig dager, tyvärr.
Anser du att restaurangbranschen, bokhandlarna, städfirmorna, operasångarna, tunnelbaneförarna, fiskegubbarna, bönderna osv osv osv osv lever på allmosor dom också??

För dom flesta av oss andra så är det en arbetsmarknadsåtgärd som gett bra resultat till billig peng!


Jugend skrev:
Sedan diskussionen om timlön. Jag tycker det är väldigt sunt att man har en bransch där aktörerna tar betalt för sin kompetens. En röris är bäst på att lägga rör och det är det att han skall ta betalt för. Det är ju därför man ringer honom. Inte på att han är bra på att deala material. Så jag tycker det är bra att aktörer går över på timlön istället för massa obegripliga materialpåslag, trafikavgifter och annat som mest påminner om en bazar.
Kanon, hoppas fler gör som du och sätter krav på hantisarna, det är ni som formar marknaden.

Byggis1976 skrev:
. Det har helt enkelt blivit fel, och för billigt.
Är det inte det ena så är det det andra......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.