Mina trädgårdsmöbler är oljade med en pigmenterad olja tror jag. Förra året började den släppa här och där och efter tvätt med borste och såpa i våras så försvann den på fler ställen.
Hur gör jag lättast för att inte få mörka fläckar när jag oljar dem? Måste jag slipa bort all olja? Trallrent? Annat sätt? Annan behandling?
Möblerna är några år så enklast möjliga bara för att hålla dem vid "liv".
Tack på förhand!
 
Du måste ta reda på med vilken färg de målats, innan det går att ge ett bra svar:
- linoljefärg
- alkyd
- akrylat
Ta med dig några flagor till en bra färgbutik så hjälper de dig identifiera vilken form av färg som använts.
 
Jag hade liknande problem i fjor. Billiga utemöbler från biltema. Den 'naturliga' träfärgen visade sig vara bets eller pigmenterad olja. Skurades bort på vissa ställen.

Jag hittade en pigmenterad olja på sprayflaska (på plantagen). Det finns säkert billigare produkter, men det var ganska smidigt med spray när det är en massa spjälor. Resultatet blev helt Ok (även om det syntes färgskiftningar där jag skurat bort betsen). Rengjorde innan med diskmedel och rotborste. sedan avspolning och låt torka.
 
Ps. Försäljaren tyckte det var viktigt att veta vilket träslag det var. Det visste jag inte. Oljan jag tog var för ädelträ. Blev bra hursomhelst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.