T
hempularen skrev:
Försök att få komma med på visningen för den där senast tillkommande spekulanten. Troligen var det en lögn, men är han förslagen så tar han dit en kompis som agerar seriös spekulant, men det låter som han är för lat för sådant.
Tack för tipset! Dock tror jag att jag är lite sent ute om jag ringer och frågar detta nu, då den "visningen" skulle vara idag. Det är bara att hoppas på att han drog en rövare för att få oss att lägga bud. Då han nog utav visningarna förstått att vi är intresserade. Dock har han inte lagt in att budgivning pågår på objektet om man kikar på hemnet. Visst att vi la budet igår och att det kan ta tid att det registreras och så. Man är nog bara misstänksam när det gäller allt med denna mäklare!
 
T
hempularen skrev:
Troligen var det en lögn, men är han förslagen så tar han dit en kompis som agerar seriös spekulant, men det låter som han är för lat för sådant.
Han har dessutom 6mil enkel resa till objektet, så tror knappast att han åker i onödan ;)
 
Lite refflektioner från en ny forumsmeddlem.

Som säljare skulle jag älska att inte ha ett kontrakt innan besiktning, då slipper jag mycket ansvar.

Som köpare skulle jag aldrig besiktiga utan kontrakt med besiktningsklausul som "låser in" säljaren. Vem vet vad kontrollen av huset ger? Kanske uppdagas sådana fel att det finns anledning att:
1. hoppa av (ditt val inte säljarens).
2. Förhandla fram ny köpesumma,
3. eller att säljaren får fixa till fel innan slutköpet.
Utan kontrakt kan säljaren bara rycka på axlarna och strunta i allt och du står där med en nota att betala utan chans till någon typ av förhandlingsbonus. Detta blir förmodlingen ditt livs största affär, var klok med dina pengar och glöm inte, det finns alltid andra hus.

Lycka till :)
 
  • Gilla
TessanDoo och 1 till
  • Laddar…
T
TessanDoo skrev:
Sist men inte minst, förklarade mäklaren på sista visningen att han inte brukade skriva några friskrivningsklausuler.
Totalt skrivfel utav mig. Besiktningsklausul ska det självklart stå!
 
Linderödsåsen skrev:
Lite refflektioner från en ny forumsmeddlem.

Som säljare skulle jag älska att inte ha ett kontrakt innan besiktning, då slipper jag mycket ansvar.
Vilket ansvar slipper man då?

Det man som säljare slipper är köpare som först ger ett pris men sedan vill pruta, och att försäljningsprocessen därmed stannar upp en vecka eller två och de andra intressenterna hinner gå vidare.

Det blir ju antagligen säljarens liv största affär, så var försiktigt med en sådan ensidig klausul.
 
Att försöka pruta efter att allvarliga fel som inte uppdagas på en visning/finns i mäklarbeskrivningen men som en besiktning avslöjat kan jag inte se något fel i, det betyder snarare att huset inte har det värde som först förhandlades fram. Säljaren behöver ju faktiskt inte gå med på en prisnedsättning bara för det.

De råd jag gav till ett av mina barn som nydligen blivit husägare, Husköp= kontrakt med bes. klausul innnan besiktningen. Har aldrig själv köpt fastighet utan dessa ingredienser och aldrig prutat efter, bara innan i något fall ;-)

TessanDoo: Mäklare är försäljare, låt dig inte stressas av "andra köpare", de finns kanske, eller kanske inte och utan kontrakt blir dessa "andra köpare" din huvudvärk i alla fall (om de finns och lägger bud efter din surt betalade besiktning men innan kontraktskrivning).
 
-MH- skrev:
Vilket ansvar slipper man då?
.

Jag använde fel ord, ska vara skyldighet, inte ansvar. Fastighetsaffärer gäller bara skriftligen.
 
Lägg ett rimligt bud men som är tidsbestämt...tex 24tim......
Ang fuktmätning så finns enkla instrument att köpa på CO och liknande affärer.....
 
Min sambos morföräldrar fick mögel i sitt garage p.g.a att det letade sig in vatten på ett antal ställen.
Dom fick riva ut, total sanera och bygga om både ut och invändigt.
Så det kostade ju ganska mycket.
Tycker absolut att garaget ska va med i besiktningen.
 
T
En liten uppdatering..
Min sambo ringde upp mäklaren igår. Han ifrågasatte varför det inte var någon registrerad budgivning, då vi lagt bud i onsdags kväll. Till svar fick han att dom höll på att flytta kontoret så det var rörigt, typ! Skitsnack, han är lat och bryr sig inte tror jag. Hur lång tid tar det att slänga upp laptopen och fixa det? Behöver han ju knappast kontoret till att göra?! Finns det någon lag/regel som säger inom hur lång tid budgivningen måste registreras?

Han påstod även att det var vi och tre till som var intresserade. Men att två inte hade klart med banken och dessutom hade svårsålda hus att sälja. Den tredje personen ska enligt mäklaren komma ifrån en stad 30mil härifrån, men han kan inte hans namn ?? Och han var visst den som skulle ha lagt ett bud i torsdags.

Dessutom meddelar han att den ena av säljarna (separerat par) hade blivit riktigt förbannad över vårat bud. I stort sett sagt att det var ett skambud. Vilket min sambo bara sagt jaha till.
Vårat bud är förvisso på strax över 300' under utgångspris, men huset är inte värt utgpriset som det står idag. Det är i behov utav total uppfräschning i alla rum, en fuktskada i tvättstugan och byte av värmesystem tex.

Vi står fast vid vårt bud så han kan inte skrämma oss genom att säga att någon blev "skit förbannad".
Dock meddelade han sambon att han skulle ringa tillbaka efter lunch igår, ifall den andra personen inkommit med sitt bud. Tror ni att han ringde? Nix..
 
Att inte vilja ha med besiktningsklausul i kontraktet där ni har rätt att backa ur köpet oavsett vad som står i protokollet med rimlig tid(2-3 veckor) skulle jag se som en varningssignal. När vi köpte var det inget konstigt från de två stora mäklarfirmorna att man gjorde så.
Att bara säljaren har något att förlora på det håller jag inte med om. Ni kommer lägga ut mellan 5 och 10000 för besiktningen - pengar i sjön om den går åt skogen, ni kommer dessutom ha fört över handpenning till mäklarens konto under tiden, och de pengarna är låsta några veckor.

Så här gick det till för oss(en gång backade vi för att besitkningen hittade allvaraliga saker) - båda gångerna:
1) Kontraktsskrivnig
2) Föra över handpenning
3) Besiktning
4) Backa/föra över resten av pengarna vid tillträdesdatum.

Sedan kan ni ju faktiskt själva ringa säljarna och förklara situationen med mäklaren, fråga om de vill ta ett möte (med mäklaren) och där sätta ner foten.
Har ni banklånet säkrat och andra hus sålda/färdig finansiering så ska ni kanske vara lite tuffare och be de värdera det gentemot folk som eventuellt inte har klara saker, sätt ett sistadatum för erat bud.

Tänk även på att ni by default får en okulär besiktning, kanske är läge att be om något mer ingående, okulär besiktning täcker exempelvis inte felaktigt fall i badrummet(de rullar oftast en kula, men missar de det ligger det inte inom besiktningsmannens ansvar) osv - det kan ni ju kolla med besiktningsman.


Och som sagt - besiktningsklausul är ett måste, annars absolut inget köp!

lycka till :)
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
När vi letade hus hittade vi ett vi verkligen var intresserade av. Det var lite fix med det, men inget vi inte kunde klarat av. På visningen fick vi dock inte inspektera vinden pga ett påstått getingbo som Anticimex skulle komma och ta bort dagen efter. Och eftersom fasaden var skadad så kände vi att vi ville ta ut en besiktningsman, då vi på visningen fick en liten känsla av en hund begraven.
Men det var inte intressant sa mäklaren, då ägaren ville göra en snabb affär och det skulle ta för lång tid att vänta på en besiktning. Skumt?

Det känns som att vi hade blivit lurade om vi hade köpt, men som tur var bjöd vi aldrig. Så kan en mäklare vara oseriös - absolut. Det är min bestämda uppfattning.
 
Ring säljarna om ni verkligen vill ha huset. Mäklaren verkar ju totalt dysfunktionell. Annars släpp det och leta andra objekt.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Kanske inte blir bättre efter att man gett nåt som uppfattas som ett skambud. Som säljare skulle jag mest bli irriterad om skambudarna ringde.
 
Jag skulle aldrig sälja ett hus med en öppen besiktningsklausul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.