Efter att funderat länge, har jag nu bestämt mig för att köpa en robotgräsklippare.
Den jag fastnat mest för är Husqvarna Automower 220 AC.

Nu är det så att jag funderar på om denna fungerar bra med vår tomt, samt om min dragning av slingkabeln ser bra ut. Alla förslag tas varmt emot :cool:

32zjdpl.jpg
Storlek på tomt: 1500m2. Området som ska klippas är ca 1100m2 (Inom det gula).

1) Plats jag har planerat att ställa laddningsstationen.
2) Liten del som ska klippas. Bredd här är 1.4 - 1.5m. Bild -> här <-
3) Här har vi en jordkällare. Bild -> här <-

Tack på förhand,
Zapman.
 
En gissning är stt den långa och trånga strimman runt garaget kommer att ge problem, däremot så fixar den nog jordkällaren som inte ser så brant ut.

Den nya 320 har passagehantering och borde funka bättre.

Om gången till entré har plattor skulle jag låta klipparen passera över även om det skramlar lite. Iallafall skulle jag göra en öppning på en del av gången, lägg då tråden under plattorna ;)
 
MrSmith skrev:
En gissning är stt den långa och trånga strimman runt garaget kommer att ge problem, däremot så fixar den nog jordkällaren som inte ser så brant ut.

Den nya 320 har passagehantering och borde funka bättre.

Om gången till entré har plattor skulle jag låta klipparen passera över även om det skramlar lite. Iallafall skulle jag göra en öppning på en del av gången, lägg då tråden under plattorna ;)

Hej! Tack för ditt svar!

Gången till entrén är av plattor som ligger i nivå med gräset. Du menar att man kan lägga slingkablarna bredvid varandra under dem? På samma sätt som runt buskar osv?

Får se hur jag gör med strimman runt garaget, men tror jag kommer att testköra den där i alla fall cool.gif

Tack på förhand,
Zapman.
 
Luftningsröret på jordkällaren kan om höjden är fel göra så att klipparen kilas fast under det, kolla höjden särskilt om du är rädd för att få repor i klipparen. Kan ju avhjälpas genom att förlänga det en kort bit.

Du kan lägga slingan mellan huset och yttergränsen parallellt som om huset är en "ö" även i gräsmattan så du slipper lyfta stenplattorna. Håller med om att det blir bäst att låta maskinen klippa över stenplattorna.

Område 2 blir nog klippt men när maskinen kommer in där så kommer den att hållas väldigt länge där då den får svårt att hitta ut innan den söker laddstationen via slingan. Har du plattor på garageuppfarten så kan ett alternativ vara att göra en gång över den också för klipparen. Den kommer då in i område 2 oftare men bör samtidigt ha lättare att hitta ut.
 
orparn skrev:
Luftningsröret på jordkällaren kan om höjden är fel göra så att klipparen kilas fast under det, kolla höjden särskilt om du är rädd för att få repor i klipparen. Kan ju avhjälpas genom att förlänga det en kort bit.

Du kan lägga slingan mellan huset och yttergränsen parallellt som om huset är en "ö" även i gräsmattan så du slipper lyfta stenplattorna. Håller med om att det blir bäst att låta maskinen klippa över stenplattorna.

Område 2 blir nog klippt men när maskinen kommer in där så kommer den att hållas väldigt länge där då den får svårt att hitta ut innan den söker laddstationen via slingan. Har du plattor på garageuppfarten så kan ett alternativ vara att göra en gång över den också för klipparen. Den kommer då in i område 2 oftare men bör samtidigt ha lättare att hitta ut.
Tack för ditt inlägg!

Hade inte ens tänkt tanken att den kanske kan fastna där vid luftningsröret, är något jag måste kolla över ;) Uppfarten till garaget består av asfalt, dock så är det en kant som gör att det inte går att köra där.

Har uppdaterat bilden lite och undrar om det är såhär du menar med en "ö" av huset i mitten. Dvs att kablarna går parallellt bredvid varandra i gräsmattan ( 4 ).

2ziy1e0.jpg

Tack på förhand,
Zapman.
 
Du måste gå under plattorna med tråden på två ställen, då hade jag valt gå skapa en 2-3 m bred passage över plattorna. Klipparen släpper lite gräs på plattorna när det skakar och då blir det en kortare bit att hålla rent även om det inte är mycket gräs.

Men blanda inte in garageuppfarten, då har den snart fastnat mot bilen.

Och skapa ön genom att förbinda ytterlslingan med ön nära laddstationen, då tror jag klipparen hittar laddstationen snabbare.
 
Redigerat:
MrSmith skrev:
Du måste gå under plattorna med tråden på två ställen, då hade jag valt gå skapa en 2-3 m bred passage över plattorna. Klipparen släpper lite gräs på plattorna när det skakar och då blir det en kortare bit att hålla rent även om det inte är mycket gräs.

Men blanda inte in garageuppfarten, då har den snart fastnat mot bilen.

Och skapa ön genom att förbinda ytterlslingan med ön nära laddstationen, då tror jag klipparen hittar laddstationen snabbare.

Hej!

Vill börja med att tacka för att hjälp, det uppskattas verkligen! smile.gif
Har ändrat lite igen nu och hoppas på att det ser bättre ut.

Gjorde så att passagen vid (4) blev mindre.
Ändrade också så att förbindelsen kommer i närheten av laddningsstationen (1).

Funderade också på om man ska dra en guide kabel (röda).

4mdco.jpg

Tack på förhand,
Zapman.
 
Guidelina är bra, du kan du fånga upp klipparen och leda den tillbaka till laddstationen.

Att jag föreslog placeringen av laddstationen till där du nu har tråden mellan inre och yttre ring beror på att jag tyckte det såg smalt ut där. Är det tillräckligt smalt där kommer den att gå på radiosignalen från yttre slingan till laddstationen. Är osäker på om klipparen annars släpper den yttre slingan och hittar till laddstationen när den står på en ö. Men det kan säkert någon annan svara på.

Alternativet är väl annars att med samma slingdragning sätta laddstationen vid garaget?
 
MrSmith skrev:
Guidelina är bra, du kan du fånga upp klipparen och leda den tillbaka till laddstationen.

Att jag föreslog placeringen av laddstationen till där du nu har tråden mellan inre och yttre ring beror på att jag tyckte det såg smalt ut där. Är det tillräckligt smalt där kommer den att gå på radiosignalen från yttre slingan till laddstationen. Är osäker på om klipparen annars släpper den yttre slingan och hittar till laddstationen när den står på en ö. Men det kan säkert någon annan svara på.

Alternativet är väl annars att med samma slingdragning sätta laddstationen vid garaget?

Tack igen för ditt svar.

Anledningen till att vi ville ha laddningsstationen där var för att den står lite skymd från gatan och att det blir enklast med elen, då uttag redan finns där.

Avståndet mellan yttre slingan och platsen för laddningsstationen är ca 8m, om man går efter föregående skiss. Förslaget i manualen var att använda en guidelina för att underlätta att hitta tillbaka till laddningsstationen, vilket jag har planerat.

Men som du påpekade tidigare, så ska jag kolla om jag har möjlighet att byta plats för laddningsstationen och sätta den på ytterlinan istället, för att den ska hitta bättre ;)
 
Hej!

Kommer med en liten uppdatering. Har fått hem gräsklipparen och kört den i några dagar, är väldigt imponerad.

Har bara en fundering angående guide kabeln. Kan man dra den under slingkabeln som går till "öar" ?

Tack på hörhand,
Zapman
 
zapman skrev:
Har bara en fundering angående guide kabeln. Kan man dra den under slingkabeln som går till "öar" ?
Testa! Borde inte vara några problem.


Var placerade du laddstationen?
 
MrSmith skrev:
Testa! Borde inte vara några problem.
Var placerade du laddstationen?
Placerade den som tänkt från början, på baksidan.
Testade dra guide kabeln under slingkabeln och det verkar också fungera bra.

Det enda "stora" problemet som jag haft var den lilla gräs delen vid garaget. Men har ändrat till "Komplex Trädgård" och verkar fungera bättre där nu. Gräsmattan ser redan bättre ut :cool:.

Zapman
 
Så då kan man ställa laddstationen på en ö och klipparen hittar dit även om den börjar följa den yttre slingan(?).
 
MrSmith skrev:
Så då kan man ställa laddstationen på en ö och klipparen hittar dit även om den börjar följa den yttre slingan(?).
Fungerar för mig i alla fall. Beror nog lite på avstånd från yttre till laddstationen.

Zapman
 
zapman skrev:
Har bara en fundering angående guide kabeln. Kan man dra den under slingkabeln som går till "öar" ?
Det fungerar men du bör undvika att göra samma misstag som jag gjorde att ansluta änden på guidekabeln till den "ö" som guiden går under kablarna till. Den följde då snällt fram tills den skulle köra över trådarna, vände då ut mot ön och stötte på begränsningsslingarn och blev snurrig och började leta guiden på nytt.
I mitt fall var ju halva ön en del av guideslingan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.