Johan Gunverth skrev:
Det var den artikeln jag menade. :)
Förlåt, det var inte min mening att trampa dig på tårna!
(Eller heter det skriva på näsan, blir lite osäker nu.)
Visserligen har jag flyttat från stan, men är ju fortfarande Göteborgare i själ och hjärta (y)
 
Ostarra skrev:
Tack Injonil för ditt svar!

Vem säger att vi kör fort dit vi ska ? Vi sniglar förbi detta hus pga av barn och även dessa lösa höns som dom har = visar respekt!
mig veterligen så har jag ingenstans här skrivit något om nån hög hastighet ?

charta77: det är ju inte ens en gård!!
Det är en fri liggande villa med ett garage som alla andra har där så det är ingen gård på nått sätt, utan dom har snickrat ihop ett litet hönshus vid sidan om deras hus.

Tackar för alla svar och jag är väldigt nöjd och ska kolla vidare detta själv med kommunen :)
Det blir lätt så...

Du försöker ge en viss bild av din granne.
Antyder att det är något negativt med att låta barn leka utan uppsikt, att de är ute efter en väg och riskerar att bli påkörd.
Skriver att grann-familjen gör andra saker som inte är helt riktigt.

Men de kommer antagligen inte själva kunna nyansera den bild som du försöker ge oss. (Barn kan i vart fall leka på egen hand, vad de i övrigt gör på sin tomt kan jag givetvis inte veta.)

Bilderna från din blogg antyder också på att det är mer landsmiljö än stadsmiljö där ni bor. Att det är 14 hus eller 5 minuter från ett mindre centrum och i närheten av en motorväg säger ingenting, om det är en eller fem km till grannarna för din kompis som bor på "landet" spelar inte heller någon större roll.

Du skriver 14 hus och säger att det är tätbebyggt område jag skulle kunna beskriva en plats med 120-150 hus och säga att det är landet/landsbygd, där du och jag delar förutsättningarna gällande motorväg och avstånd till centrum.

Även om det finns "rätt och fel" i någon nedskriven lagtext så kan man fundera på vad som är "rätt och fel" moraliskt?

Likväl som att ni flyttade dit för att få en lugnare miljö så kan de som har hönsen flyttat dit för att kunna ha lite enklare djur som just höns, kanske för att kunna göra saker lite mer som man vill än vad man kan i ett villakvarter inne i staden.

T.ex. kunna låta barnen leka mer självständigt, det är en lugnare utemiljö, lite skog o.s,v,

Flyttade ni dit för att slippa ha grannar med djur?

Så om jag ställer om frågan utan att använda ordet gård.
Vad har gjort med sin tomt tidigare, är hönsen något nytt påfund, har de haft andra djur (frågar inte efter ett par katter eller hundar). Hur såg det ut när ni valde att bygga erat hus?

(Nej, jag menar inte att det är så enkelt som att den som var först har rätt.)
 
Redigerat:
  • Gilla
nickeanderson och 2 till
  • Laddar…
Om en av grannens höns springer ut på vägen och du kör över det så är är det inte dit fel och du kan inte dömas.
Bara sparka undan resterna och åka hem och spola av bilen.


De har skyldighet att hålla koll på sina djur.
 
Ostarra skrev:
Ja barnen är självklart viktiga!! men dom lämna dom ju ensamma ute som hönsen!
Är det nya påhitt nuförtiden som gör att det är farligt för barn att vara ute ensamma och leka ?

Har inga barn i lekåldern så jag undrade mest om det fanns några nya rön som jag missat :rolleyes:
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.