Jag kommer nog att installera en CTC EcoHeat 7,5.
Den har slinga för varmvatten och en tank på ca 225 liter.
Jag har ett gammalt golvvärmesystem som endast kan avge ca 4,5 kW vid 50 grader framledningstemp. I genomsnitt under 6 månader avges 3,5 kW + tappvatten (2 pers). Under 3 månader avges 1,5 kW + tappvatten och sista 3 månader endast tappvatten.

I Norge är EcoHeat 7,5 minsta modell.

Jag leste just vad en CarMan skrivit:
jazon skrev:
Om man skulle välja en större pump, men bara behöva effekten för den mindre, skulle de då bli dyrare att driva den?
CarMan skrev:
Nej den blir inte dyrare att driva. men du måste ha ett regälare radiatorsystem för att inte tempraturen ska drivas upp för högt, vilket kan orsaka problem.
detta går att lösa genom en volymförstoringstank på 200liter.
tankan ska bara vara en ren volymförstorare, ingen ack!!!
tattnet från värmepumpen ska gå in i tanken & sen ut, för att efter tanken gå till radiatorsystemet.
på det viset har värmepumpen mer vattenvolym att arbeta med & den högre effekten tas tilvara på på ett bättre sätt.
Jag har funderat att köpa EcoHeat 7,5 med 225 liter acktank. Samtidigt har jag en 200 liter VVB som inte skall användas som VVB längre.

Jag vill ha minsta möjliga antal start/stopp.
Pannrummet fungerar som torkrum för kläder. Värmetap från tankar värmer upp pannrummet och är nyttigt under stora delar av året.

1. Bör jag använda denna tank som volumförstorare?
2. Är det ett problem att stussarna inn och ut endast har 15mm diameter ?

Tacksam för svar.

Avensis.

( bortse från skrivfel, jag är norsk :) )
 
Avensis skrev:
Jag kommer nog att installera en CTC EcoHeat 7,5.
Den har slinga för varmvatten och en tank på ca 225 liter.
Jag har ett gammalt golvvärmesystem som endast kan avge ca 4,5 kW vid 50 grader framledningstemp. I genomsnitt under 6 månader avges 3,5 kW + tappvatten  (2 pers). Under 3 månader avges 1,5 kW  + tappvatten och sista 3 månader endast tappvatten.

I Norge är EcoHeat 7,5 minsta modell.

Jag leste just vad en CarMan skrivit:

Jag har funderat att köpa EcoHeat 7,5 med 225 liter acktank. Samtidigt har jag en 200 liter VVB som inte skall användas som VVB längre.

Jag vill ha minsta möjliga antal start/stopp.
Pannrummet fungerar som torkrum för kläder. Värmetap från tankar värmer upp pannrummet och är nyttigt under stora delar av året.

1.  Bör jag använda denna tank som volumförstorare?
2.  Är det ett problem att stussarna inn och ut endast har 15mm diameter ?

Tacksam för svar.

Avensis.

( bortse från skrivfel, jag är norsk  :)  )
 
är du säker på att du inte har 22mm rör på vvb:n?
du bör nog ha 22mm för att inte stära flödet.
 
Jag har satt en liten gammal beredare på 55l i serie med framledningen till gv-fördelaren, (utrymmesbrist därav endast 55l + att jag fick den gratis ;)) liksom dig har jag 22mm till fördelaren och 15mm anslutning på volymförstoraren.

Jag har satt en by-pass så att jag kan koppla förbi den om det inte skulle klara sig, alla jag har pratat med(bla. en projektör för rörsystem för fjärrvärme) har dock sagt att det inte är några problem då det rör sig om en väldigt kort sträcka.

Nu har uppvärmningssäsongen bara precis börjat för min del så jag kan inte säga så mycket mer än att det har fungerat bra så här långt.

(Golvärme i platta 85m2)

GO FOR IT ;)
 
Set ut till att rören är ca 20 mm med inner diameter ca 16.
VP:an har 22 mm. Och innerdiamerer då ca 18?

Då går den att använda?
Det är ca 1m med rör insidan tanken upp till toppen (hämtar varmvatten på övre delen) kallvattenanslutningen er endast 5 cm lång.

 
Avensis skrev:
Set ut till att rören är ca 20 mm med inner diameter ca 16.  
VP:an har 22 mm. Och innerdiamerer då ca 18?

Då går den att använda?
Det är ca 1m med rör insidan tanken  upp till toppen (hämtar varmvatten på övre delen) kallvattenanslutningen er endast 5 cm lång.

 

det är ytterdiametern man mäter på rörena

22 & 18 rör finns.
jag tippar på att den kommer att funka. den ska vara seriakopplad & inte elektriskt inkopplad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.