Hej!

Jag har ett vindkraftverk jag ska montera i toppen av en trämast på ett större segelskepp. Masten är 18 meter hög. Vindkraftverket ska sitta på ett 48 mm-rör. Jag tänkte mig en lösning med ett två meters aluminium/galvat rör, fäst med någon slags spännband på den översta metern av masten.



Masttoppen är svagt konisk längst upp, har inte de exakta måtten ännu men tror det rör sig om cirka 40-60 cm i diameter där uppe. Jag undrar om ett skorstensfäste med spännband skulle fungera? Eller är det någon som har en annan idé eller lösning för denna typ av runda ställen att fästa master på?

Fredrik

Tänker på skorstensfäste av denna typ (Biltema)
 
Jag skulle rekommendera att du använder rostfritt A4 annars går det inte länge innan det rinner rostvatten nerför masten.
Du kanske kan borra och gänga i masten, borde vara rejäl godstjocklek om den är så grov.
 
larsbj skrev:
Jag skulle rekommendera att du använder rostfritt A4 annars går det inte länge innan det rinner rostvatten nerför masten.
Du kanske kan borra och gänga i masten, borde vara rejäl godstjocklek om den är så grov.
Borra och gänga i en trä mast?
 
cecar33 skrev:
Borra och gänga i en trä mast?
Läste visst slarvigt.
Men då går det ju att skruva.
 
Kapten66

Om du menar allvar med din fråga (vilket jag betvivlar) tycker jag att du skall vända dig till erfarna skeppstimmermän och inte till ett husbyggarforum.

Men det vore ju kul med lite data:
Vad är det för ett fartyg?
Antal master?
Deplacement?
Vilken mast gäller det?

Storlek på vindgeneratorn?
Diameter, antal blad, nominell effekt, inducerat motstånd?
Hur för du ner den genererade energin till batterierna?
Vad för fastsättning specificerar tillverkaren?

Och till sist: Nej, använd inte ett skorstensfäste från Biltema!
 
Inte mycket information man fick här, men idén måste vara närmast genial. En vertikal vindsnurra högst upp bör kunna ge el dygnet runt. Det kanske ser konstigt ut, men man får vänja sig. Då blir det plötsligt möjligt att ha ett riktigt kylskåp och kall och vanlig mat även i en segelbåt. Härligt.

Det finns säkert tekniska problem som behöver lösas, men det borde inte vara omöjligt. Man får förstås anpassa storleken efter förhållandena och hoppas att det inte brusar för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.