I det ena badrummet har jag en Saniflo pumpkvarn kopplad till toan. Jag har alltid funderat över denna ”sak” och undrar vad den uppfyller för funktion.
Denna ”sak” är kopplad mellan toan och inkommande kallvatten. Den går på el och brummar så att jag blir galen  :( . Jag har funderat på att ta bort den ???

Vad tror ni experter?
Tacksam för svar
Montana
 
  • sanifloweb.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Obs vild gissning" Jag har aldrig sett exakt en sådan men den påminner om en flödesströmbrytare. När du spolar så sluter den kretsen och saniflon startar. Har en liknande på en värmeväxlare. Men det är som sagt en vild gissning. Var tar elkabeln vägen ?
 
Det är en magnetventil, det ska bara klicka i den när den öppnar eller stänger.
Brummar det i din så byt den.
 
Om du byter den så kontrollera om det är en NO eller NC ventil så du köper rätt.
NO normalt öppen i opåverkat läge
NC normalt stängd i opåverkat läge
Tänk även på om det är 230 eller 24 volt, troligtvis är det 230.
 
  • Magnetventil.jpg
Tack för snabbt svar !!

Ok nu vet jag att det är en magnetventil. Kabeln går till en dosa med 230volt. Strömmen är på hela tiden så det är väl ingen brytare. Men jag kan ändå inte förstå vad den fyller för funktion?
Varför inte göra som i en vanlig toa? I en vanlig toa är vatten kopplat direkt till tanken När tanken fylls stänger flotören av vattenflödet. Varför kan inte jag göra på samma sätt?
Jag har en helt vanlig toa, enda skillnaden som jag kan se är att bajset mosas innan det hamnar i avloppet.
Har jag fel?
 
Min vilda gissning är att din kvarn går på samma säkring och eluttag som denna ventilen. Och om du då får strömlöst så ser denna till att du inte får mera vatten till toan och kan då inte sända mer till kvarnen som står still.
 
Ja nu fattar jag :-[
Tackar :)
 
Ursäkta min okunskap, men varför varför har man en pumpkvarn över huvud taget? Varför mala bajset innan det åker i avloppet? Är det för att avloppsröret i ditt hus har liten diameter dvs risk för stopp, eller brukar du ha väldigt hårt bajs? ;)
 
eller så kan det vara så att det befintliga avloppet är för högt upp, brukar oftast finnas dessa lösningar i källarelokaler i hyreshus mm, där man har installerat en kvarn efter att huset byggdes.

 
MartinT skrev:
Ursäkta min okunskap, men varför varför har man en pumpkvarn över huvud taget? Varför mala bajset innan det åker i avloppet? Är det för att avloppsröret i ditt hus har liten diameter dvs risk för stopp, eller brukar du ha väldigt hårt bajs?  ;)
;D Den var rolig!! Kan inte sluta att skratta! ;D ;D

Jag vet inte exakt hur det var. De som byggde detta rum till bastun och duschen måste ha glömt att lägga ner ett 110 avlopprör. Eller så planerar de inte alls för toan där. Och för att kunna skicka ner bajset i ett 50 rör så måste man mala det. :) Men saniflon används också som för att pumpa upp precis som e_richard säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.