Billigare men lite bökigare är ett slangvattenpass!
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
F
Ok jag vet inte ens vad det är! Jag löser det på nåt vis. Det är inte dags att gjuta än på ett tag. Hur mycket armering krävs? Jag ska lägga upp en bild på hur marken ser ut just nu.
 
Alltså det är en vanlig trädgårdsslang med två graderade transparenta ändhylsor i varje ände. Fyll slangen med vatten och placera slangändorna vid respektive mätpunkt, läs av och justera.
 
F
ok, jag ska försöka leta rätt på en sån där laser sedan, annars kanske nån snäll en har en sån där slang med. eller så får jag köpa en.

idag har det inte blivit jättemycket gjort, jag har burit ut lite sten ur boden och kört iväg.

exkt hur noga är det egentligen, måste jag verkligen få ut alla stenar stora som små ur boden? jag menar nu efter bilderna togs bröt jag upp två jätte stenar som jag inte ens försökte få ut, jag kommer behöva hjälp att få ut dem.

är det noga med att jag måste fylla upp med grus eller makadam eller vad det nu ska vara eller beror detlite på underlaget?

mvh IMG_7790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_7792.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
ska boden lyftas upp något vid gjutning föratt sedan sänkas ner på betongen? mvh
 
F
flyttat mycket sten nu DSC_0428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


exakt vad ska göras nu? vilken storlek på stenar är ok att låta ligga kvar under grusbädd sedan? har fått bort de flesta större nu.

vilket grus storlek ska jag ha när jag fyller upp? ska jag jämna till backen och fylla upp med grus, platta till med padda så jag får rätt höjd dvs från grusbädd till syll ska det vara samma höjd som tjockleken på betongplatta?
sedan lägga armering och ringa betongbilen? och självklart bygga en form, men har inte lånat lasern än.
DSC_0427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär väll bara vara att bygga form och fylla med makadam så du har 1dm kvar till den tänkta golvytan kasta på ett armeringsnät med distanser imellan och ringa betongbilen. ett långpass lär ju duga att väga av med det kan ju knappast bli snett så det stör?
 
Jag skulle rekommendera någon typ av krossgrus tex 0-18 upp till önskad nivå minus 2 dm. Ovanpå det vill jag ha en dm 8-16 som dränering/fuktskydd. (lite overkill men det är så lätt att göra när man har chansen).
Sista dm är betong
 
Problemet är ju att du har organiskt materia (trä) så nära marken och ingen höjd. Jag skulle nog, om inte hela spektaklet gick att lyfta, försöka få in en plastfolie på marken och sedan montera en trp-plåt, kanske trp 45, ovanpå (det ser ganska= högt ut) lägga en Nps 5015 alt 5020 rutarmering i botyten 15 mm från plåtens toppa och gjuta på 6 cm med betong. Enl gamla klass III K 150.
 
Oj, nu kom det fram en massa bilder. Jag såg bara en med bjälkar.
 
F
oj, nu blev det avancerat :) är ju inte så införstådd med vad det du skrev i ditt första svar seniorkonsult. du tycker alltså att jag ska lägga plast och trp plåt mellan betong och syll?

mvh
 
Nej. Plast på marken och trp-plåt att gjuta på, dvs ovanpå bjälkarna för att använda som bärande, kvarsittande form. Ett förslag alltså för att slippa lyfta huset. Det håller ganska länge. Plasten är för att hindra (minimera) markfuktens kondensation på träreglarna.
 
man kan inte gräva ut lite till i mitten, så man kommer ned på jämn nivå. Fylla med kross och duk.
Sen dubbar man i de plintar som finns, monterar papp under befintliga reglar, och formar utanför huset.
Sen gjuter man en platta under regelverket som finns.

Klart att man inte får bästa lambavärdet på byggnaden, men utifrån förutsättnignarna så är väl allt bättre än inget?
 
F
det där lambdavärdet, handlar det om isolering så spelar det ingen roll, det är betongen jag är ute efter.
ok, ja det ska grävas ur lite mera, det har blivit lite mer grävt på sidorna pga stenhögen jag lade in en bild tidigare på som har legat i marken i boden.

mvh
 
Det är fler som varet inne på det tidigare med.
Gräv ut i mitten så du kan få 10cm kapilärbrytande, gräv ut mer i sidorna så du får kapilärbrytande och ev dränrör ytterst, forma precis utanför huset, i nivå med panelns insida, papp under syllen, dubb i befintliga plintar och gjut en platta i.
Kompletera med platon eller plåt utanför och ned i makken så att plattan inte får regn direkt på sig, och se till att vattnet kan rinna undan en bit från fasaden, eller om du redan har lutning utåt.

Personligen hade jag nog hoppat över isoleringen i plattan, alt lagt 50-100mm om höjden tillåter det utan för mycket grävande. Kapilärbrytande makk i botten som paddas. Om ingen isolering så hade jag lagt markduk för att hindra betongen att rinna ned i makken, annars isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.