Varför ska inte barn kunna vara ute och leka själva, eller cykla i ett villaområde? Och om det är en mindre grusväg nog kan man tro att det inte är någon överdriven hastighet så de som kör där borde kunna hinna med att stanna för något man ser, annars är det några andra saker som inte heller är riktigt "rätt".

Hur har den här gården brukats tidigare?

Avståndet till motorväg kan väl inte ha någon större betydelse?
 
I Göteborgs Kommun är det från den 1 februari fritt fram för vems som helst att var som helst ha höns och andra sällskapsdjur. Det går alltså lika bra att ha höns på gården till bostadsrätten i Linnéstaden som ute på Hisingens landsbygd. Kräver inget tillstånd. Jämför med en katt. De flesta kranskommuner har infört samma regler.

Naturligtvis måste man följa Jordbruksverkets regler och fjäderfähållning och hönsen måste vara avskilda från näraliggande trafik och rovdjur. Har själv ett gäng höns med tupp som driver omkring i området där jag bor. Vet inte vem som äger dem, men det är ett trevligt inslag.

(det framgår inte var i Västra Götaland Ostarra bor, men chansen att det är i Göteborg med omnejd finns)
 
Redigerat:
Det är lagstiftaren och inte kommuner som avgör detta. Kommuner tolkar lagarna och får givetvis stort inflytande iom att de ska se till att lagarna efterlevs, men om Göteborgs kommun har tolkat lagen som att det är ok att ha tuppar i tätbebyggt område så skulle jag tro att kommunen gjort en tolkning av lagen som inte skulle klara en rättslig prövning.
 
Vilken lag är det du hänvisar till?
 
Och miljöbalken.

Edit: att Göteborgs kommun tar bort kravet för deras del på tillstånd för höns etc gör det absolut inte lagligt att ha tupp i tätbebyggt område!
 
Redigerat:
injonil skrev:
Och miljöbalken.

Edit: att Göteborgs kommun tar bort kravet för deras del på tillstånd för höns etc gör det absolut inte lagligt att ha tupp i tätbebyggt område!
Så det är ett rent spel för gallerierna? "Det ligger inte på vårt bord längre. Fråga någon annan".

Det var nämligen en artikel i Göteborgs-Posten idag som behandlade frågan och där framgår tydligt att just höns kan nu vem som helst ha. Miljöförvaltningen och Länsstyrelsen uttalar sig och att det skall mycket till innan de ingriper mot en störning. Man bör naturligtvis prata med sina grannar först. Det enda kravet egentligen är vanliga djurhållningsregler från Jordbruksverket.

Alltså: Ingen skillnad mot att ha en katt eller hund...i Göteborg med omnejd. :)
 
Var i miljöbalken står det att man inte får ha tuppar i tätbebyggt område?
 
Ingenstans
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
Tack Injonil för ditt svar!

Vem säger att vi kör fort dit vi ska ? Vi sniglar förbi detta hus pga av barn och även dessa lösa höns som dom har = visar respekt!
mig veterligen så har jag ingenstans här skrivit något om nån hög hastighet ?

charta77: det är ju inte ens en gård!!
Det är en fri liggande villa med ett garage som alla andra har där så det är ingen gård på nått sätt, utan dom har snickrat ihop ett litet hönshus vid sidan om deras hus.

Tackar för alla svar och jag är väldigt nöjd och ska kolla vidare detta själv med kommunen :)
 
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla hönsen inne. Våra får gå ut vid 10 på helgdagar och tidigast 8 på vardagar. Just för att vi vill vara hyggliga mot grannarna. Skaffar man djur när man har grannar får man väl visa lite respekt.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Senaste nytt från Göteborg på hönsfronten:

[länk]
Det var den artikeln jag menade. :)
 
Flöjten5 skrev:
Skaffar man djur när man har grannar får man väl visa lite respekt.
Men nu var det väl snarare så att någon byggde ett hus granne med ett hönshus. Hönsen var där först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.