Jag har påbörjat ett takbyte på ett hus med boardskivor på takstolarna.
Boardskivorna har ju förståss sjunkit ned mellan takstolarna vilket på något ställe fått pannorna att skeva och glipa i sidan.
När jag nu börjar med garaget ser jag att jag kan lägga in minst 10 mm under ströläkten på mitten av läkten. Det är ju svårt att palla vid alla fästställen vilket gör att det blir luft emellan ströläkt och pappen på flera ställen.
Jag använder MB380 vilken är ganska kraftig men krävs det inte att hela ströläkten eller pallningen ligger emot pappen för att det skall bli tätt mot pappen?

Blir det tillräckligt tätt runt spiken utan att ströläkten pressas ned mot pappen?
Hur gör ni som kan det här?

Eftersom jag inte har sett skevande pannor på garaget så slopar jag pallning här men på huset kommer jag förmodligen se större nedböjningen av boarden.

Hur stor nedböjning av bärläkten mellan takstolarna kan accepteras för ett gott resultat?
 
Förstår inte riktigt din beskrivning, men bärläkten skall inte böja ned något alls om det görs rätt.
 
Lägger du papp ovanpå boardskivorna ?
 
Hej.Ställer mig lite fundersam till din beskrivning av problemet,board är som jag ser det,en ersättning av råspont och papp.Den ska hänga ner lite mellan takstolarna för att leda bort ev vatten.Alltså ingen papp elle,ströläkt behövs,däremot en kraftigare bärläkt som inte böjer sig ner mellan takstolarna,typ 45x70 vid cc 1200 på takstolar.Svaret på sista frågan är att ingen nedböjning ser bra ut och ska inte accepteras.
 
Vill du ha papp så behöver du ju som Lago nämner ha råspont som underlag. Ska du byt till det är oftast råspontluckor ett bra alternativ som inte blir dyrare än att köpa lös råspont men går mycket snabbare att lägga.
 
Tack för era svar. Det som jag kallar board är någon slags plywoodskiva som ligger på takstolarna. Den blir fuktig vid trasiga pannor varför jag lägger en papp på den för att skydda den. Befintlig bärläkt är 38x25 och ströläkt 20x20.
Menar ni att man inte kan lägga papp på en skiva?
 
Hej! Du kan lägga papp på boarden men läkta sedan med etc 25 x 45 ströläkt på takstolarna samt 45 x 70 som bärläkt så kommer det fungera för dig!
 
Tack Jonas för svaret. Jag har nu kommit på att jag tänkt fel när det gäller pallning av bärläkten. Jag kommer nu palla upp bärläkten så att den blir så rak som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.