Jag undar om det fånns något bra program/sida för att göra ritningar på hus tex? Jag är ute efter att göra hela huset utvändigt, som ett kort - fast "ritat"?
 
Och helst gratis, eller billigt som satan..
 
Sketchup är gratis, enkelt att lära sig och fantastiskt bra tycker jag.
[länk]
Nja... Verkar lite knepig... Fick inte till det jag skulle göra. Har du någon annan på lut? Svensk?
 
Redigerat:
Stilig skrev:
Nja... Verkar lite knepig... Fick inte till det jag skulle göra. Har du någon annan på lut? Svensk?
Sketchup är ett av de enklast ritprogrammen att lära sig men du får nog lägga mer än 10 minuter på det. Sätt dig en kväll några timmar och gå igenom hjälpfilerna och tutorialsen. Sedan kan du räkna med att det tar ett par timmar till att rita huset. Det du söker finns tyvärr inte på marknaden utan man får investera ett antal timmar av sin tid för att lära sig programvarorna.

Om det hela endast handlar om att få fram ritade bilder på fasaden är det betydligt enklare att fota av den och sedan ladda ner gratisprogrammet GIMP och köra igenom Artistic filtren tills du hittar något passande:
http://www.gimp.org/
 
  • Gilla
mfalkvidd
  • Laddar…
Helioz skrev:
men du får nog lägga mer än 10 minuter på det
Jag har så bråttom jämt när jag sitter vid datorn. Ska kolla igen ikväll. Men det finns alltså inga liknande som är hyffsat lätt att lära sig?

Googlade, men fann inget.
 
Har du testat det jag tipsade om då?
 
Stilig skrev:
Jag har så bråttom jämt när jag sitter vid datorn. Ska kolla igen ikväll. Men det finns alltså inga liknande som är hyffsat lätt att lära sig?

Googlade, men fann inget.
Jo, Sketchup.
 
andersmc skrev:
Jo, Sketchup.
Liknande som Sketchup...
 
Stilig skrev:
Liknande som Sketchup...
Har du ritat något tidigare? Eller är du helt nybörjare?
Sketcup är ett av de enklaste ritprogram som finns, fast är man van vi ett traditionellt CAD program kan det verka ologiskt.
 
Jag använde DraftSight nyligen för att göra fasadritningar m.m. inför ett bygglov.
CAD-liknande program.
 
Har du ritat något tidigare? Eller är du helt nybörjare?
Jag använde DraftSight nyligen för att göra fasadritningar m.m. inför ett bygglov.
CAD-liknande program.
Lite grand. Ska ta mig en rejäl titt på både Sketchup och DraftSight.
 
Stilig skrev:
Liknande som Sketchup...
Du letar alltså efter ett program som liknar Sketchup, men som man lär sig använda på mindre än tio minuter?, Tyvärr, jag känner inte till något sådant program.
 
Har du testat det jag tipsade om då?
Var inte det bara för inomhus?

men som man lär sig använda på mindre än tio minuter?,
Nej, ett som liknar Sketchup. Så att det finns alternativ. Sedan om det tar fem dagar att lära sig skiter jag i, men på samma nivå som Sketchup. Läs innan du svarar. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.