Har en stor altan som har 4 rader med bärlinor. De två yttre står på betongplintar och de två inre står på stenplattor. Dvs 90x90-stolpe som står på tjärpapp mot en stenplatta. Problemet är att det sjunkit under stenplattorna så nu hänger altanen på de två yttre plintraderna. Det bästa alternativet är såklart att få dit plintar, men jag är lite tveksam till om det är möjligt utan att riva hela rasket vilket jag inte ser som ett alternativ. Det borde gå att lyfta med domkraft och få in en till stenplatta eller någon annan distans, men det blir bara en tillfällig lösning.

Nu tror jag kanske inte att det kommer att sjunka undan så värst mycket mer, men det känns ändå som att jag vill fixa till detta lite bättre. Jag har funderat lite kring alternativen. Ett alternativ är att skruva bort trallen och försöka gräva ett hål under stolpen och sen få ner en liten plint, alternativt gjuta in en justerbar stolpsko. Problemet är då om det sjunker ytterligare av någon anledning så är man ganska låst i möjligheterna att justera.
Den smidigaste lösningen kanske är att köpa såna här justerbara stolpskor med platta i botten som man ställer på stenplattan och sen kan justera vid behov. stolpsko-hojd-justerbar.jpg.

Kan man annars slå ner armeringsjärn ner till fast mark eller nåt annat sätt i stil med när man pålar för husgrunder? Problemet är att vi fyllt ut med rätt mycket massor och det räckte inte med att padda. Vi skulle såklart haft plintar överallt, men det är lätt att vara efterklok.
 
Kan vara jag som är dum men gjuter du fast den justerbara stolpskor blir det svårt att reglera höjden på den. Då själva skon inte snurrar fritt.

Mitt enkla tips är att lägga under något så så allt hamnar i våg igen. En tryckt planka, en bit klinker eller annat som du har liggandes. En tryckt planka kommer hålla ca 35 år från nu tex.
 
Nu har jag inte kollat på just biltemamodellen, men andra jag sett har varet ledande mellan gängstaven och själva skon. Alt mellan ingjutningsröret och en mutter.
Mycket möjligt att det är en dyrare modell då, det finns såna iaf.
 
Jag hade också kört på den enkla lösningen och justerat altanen på befintliga betongplattor. Att skruva upp lite trall och fixa till det kan du göra medans köttbiten på grillen når rätt temperatur. Att göra det ordentligt med plint och allt tar betydligt längre tid, och när man sitter på altanen så kommer ingen att märka någon skillnad.

Om du ska göra ett uterum eller liknande i framtiden så kan du sätta ordentliga plintar då. Då hade jag nog gjort så att jag borrat upp ett gäng hål med jordborr/skurupsborr, riktat upp altanen på befintliga betongplattor, skruvat fast balkskor i regelverket och sedan hällt i betongen i hålet utan gjutrör (ska inte behövas enligt skurupsborren.se).
 
corre skrev:
Nu har jag inte kollat på just biltemamodellen, men andra jag sett har varet ledande mellan gängstaven och själva skon. Alt mellan ingjutningsröret och en mutter.
Mycket möjligt att det är en dyrare modell då, det finns såna iaf.
Troligen är det så. För dom jag har i min hand från biltema är inte lösa i "skon". :)
 
Förvånar mig inte alls, den jag tänker på kostar kanske en femtiolapp mer och finns i bygghandlen istället
 
Tack för era svar. Ja, det kanske är lättast trots allt att bara lägga under någonting. Det har jag gjort tidigare och det gick faktiskt rätt fort. Det känns bara lite halvdant att göra så. Fast så länge de står så kanske det är struntsamma. Man kan tycka att det borde sluta sjunka undan snart så man slipper palla under saker.
De där justebara stolpskorna jag lade upp bild på i första inlägget kostade nästan 300 kr /styck vilket skulle bli rätt mycket pengar.
 
Jag hade skippat stolpskorna, de ger inget mervärde mot att palla upp reglarna med lite tryckt virke eller något liknande och det går lika fort att justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.