Har på tomten två tallar som måste bort. de är mer än tio meter höga och den ena har delat sig och har två stammar.

Vad är rimligt att betala för att fälla dem?

Vad är rimligt att betala för att kapa upp dem och frakta bort veden?

Vill bara ha ett ungefärligt pris.
 
Betalade 4500kr för att få ner 2 björkar och kapa upp stammen i 40 cm bitar, runt 8-10 meter höga och 1.20 meter i diameter. 600kr lasset skulle han ha för att frakta bort slyn och då var det med en stor hö kärra.
 
Det är väl som att ställa frågan Hur långt är ett snöre? Jag hade två Ekar över 10m höga kapade och bortforslade 56 000 kr. Din fråga bör du ställa till flera företag som sysslar med detta för ett mer konkret svar för din situation.
 
Redigerat:
Finns även folk som betalar för att få "ved/virke på rot". En kompis sålde ca 15 träd på sin tomt, tall och björk blandat, för 5000.
 
Storebror ville ha ned ett 10 tal tallar på sin sommarstugetomt och betalningen var helt sonika att fällaren fick ta virket till ved. Inga problem där inte, fick till och med dra dem med häst då terrängen var kuperad och maskin inte var ett alternativ - Så jag tror det är lite som cecar33 säger - Omöjligt att svara på, hittar du "rätt" person så kan det vara helt sonika vara gratis.
 
Jag anlitade en firma för att fälla fyra trän (lind, al) på min tomt, c:a 10-15 meter höga varav en ganska svårfälld (sned åt fel håll), samt kapa stammarna i vedlängd. Vill minnas att de tog 2000kr för det (elller var det 2500?) Givetvis med kvitto. Tre gubbar med motorsågar jobbade cirka en timma. Kubbarna behöll jag och klöv till ved själv.
 
Går det att fälla hursom? Behövs arrborist kan det kosta.
 
Dom jag vet som har fällt ganska stora träd så har det kostat mellan 300-1000 för att fälla beroende på hur illa till dom stod....vad det kostar att såga upp och ta hand om ris har även det varierat....
 
Anna_H skrev:
Finns även folk som betalar för att få "ved/virke på rot". En kompis sålde ca 15 träd på sin tomt, tall och björk blandat, för 5000.
Precis! Finns det någon i grannskapet som har vedeldning så borde problemet lösa sig för dig helt gratis. Folk köper ju vedposter på rot som sagt och tre tallar med över 10 m höjd det ger en rejäl vedhög. Byt arbetet mot veden, båda parter gör en bra affär!
 
FIck en björk fälld där trädfällaren var tvungen att klättra upp. Sedan delades allt i 30cm bitar och riset låg kvar.
Kostnad: 2500:- Tidsåtgång ca 2 timmar.

Sedan var han och fällde hos grannen. Då ville grannen bara ha träden fällda. Inget som helst efterarbete.
Ingen klättring eller så. Utan bara fälla rakt upp och ner.
1000:- för 3 träd. Tidsåtgång ca 45 minuter.

Samma fällare var hos mina svärföräldrar. En stor tall, som de var tvungna att klättra i, samt bortforsling av ved och ris.

Landade på 4000:- (Dock var de där i nästan 6 timmar)
 
oobum skrev:
FIck en björk fälld där trädfällaren var tvungen att klättra upp. Sedan delades allt i 30cm bitar och riset låg kvar.
Kostnad: 2500:- Tidsåtgång ca 2 timmar.

Sedan var han och fällde hos grannen. Då ville grannen bara ha träden fällda. Inget som helst efterarbete.
Ingen klättring eller så. Utan bara fälla rakt upp och ner.
1000:- för 3 träd. Tidsåtgång ca 45 minuter.

Samma fällare var hos mina svärföräldrar. En stor tall, som de var tvungna att klättra i, samt bortforsling av ved och ris.

Landade på 4000:- (Dock var de där i nästan 6 timmar)
Trevligt att höra om entreprenörer som gör bra jobb till vettiga priser, det är för lite sånt på forumet.
All ära till dessa yrkesmän :)
 
Att fälla tre okomplicerade träd skall ta max 30 min = 250 kr + m
Sen tillkommer väl kanske en etableringskostnad.

Är det sen mer svåra träd ökar kostnaden beroende på vad man behöver göra, säkra med rep / vinsch, klättra, mobilkran...
 
Zixten skrev:
Att fälla tre okomplicerade träd skall ta max 30 min = 250 kr + m
Sen tillkommer väl kanske en etableringskostnad.

Är det sen mer svåra träd ökar kostnaden beroende på vad man behöver göra, säkra med rep / vinsch, klättra, mobilkran...
Edit : jag är ej läskunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.