Igår, efter enbart en säsongs användning, gav skottkärran från biltema upp med en suck och vek ihop sig på marken som en fallen hjälte av tunn plåt. Så imorgon åker den tillbaka dit. Men på sikt så behöver skottkärran kompletteras med någon annan slags trädgårdsvagn. För baksidan av vår 480 kvadras radhustomt består av en till stor del av en brant och lerig slänt. Att köra skottkärran i den är inte kul om den är tungt lastad. Vanligt trädgårdsavfall går väl bra, men att köra jord och sten nedför slänten är inte roligt. Även om man försöker serpentina sig ner så rullar skottkärran iväg av egenvikten och man får hålla emot i en tung position. Att köra uppför är astungt, och halkar man i slänten som är lite lerig riskerar man att få skottkärran över sig.

DSC_0029 - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det jag funderar på är om det finns något som skulle kunna komplettera eller ersätta skottkärran. Jag har sett att biltema har trädgårdsvagn som åtminstånde vore enklare att släpa uppför (tror jag). Men är de smidiga? Och går de att bromsa i nedförsbacke? Sen vet jag att det finns elektriska skottkärror men de är inte gratis, och jag vet inte hur de skulle fungera i nedförsbacke.

Alla former av tips, idéer och erfarenheter mottages tacksamt.
 
Jag har hittat denna bensindrivna skottkärra och den verkar utmärkt. Då är det bara priset, oljudet och driftkostnaderna som är problemet. Fast det går att få snöblad till den.

De rent elektriska verkar bra i uppförsbacke, men finns det broms?

Finns det någon vanlig skottkärra med broms eller dödmansgrepp? Det skulle isåfall lösa minst halva problemet, och sätter man en vinsch i slänten så borde man kunna göra det hyfsat smidigt att dra upp tunga lass.
 
Jag har hittat en skottkärra av märke Texas hos Nima i sverige. Den är betydligt billigare och kostar 6000:- och har broms och motor. Jag frågade och de har kunder som kör den i lutningar och de har inte fått klagomål iallafall (vilket borde betyda att det fungerar) Deras leverantör, Texas, är dansk. Här heter modellen Power Cart 120.

1702973-origpic-b3c528.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomlands verkar den säljas under beteckningen LW400. Här är två videos.
[video=youtube;IcmdN1D0nSA]http://www.youtube.com/watch?v=IcmdN1D0nSA[/video]
[video=youtube;fP8zTGNm1DI]http://www.youtube.com/watch?v=fP8zTGNm1DI[/video]

Som allt annat verkar den komma från Kina. Detta chassi på Alibaba ser ut att vara exakt samma även om det är tunt med specifikationer. Kan man köpa den därifrån och hitta en fungerande chassi så verkar man komma ner på ungefär halva priset jämfört med att köpa den i sverige.

Dock verkar kärran vara rätt opraktisk, kolla särskilt den andra videon. Det är inte så jag vill hantera en skottkärra, utan det känns smidigare att kunna resa upp kärran och tippa lasten där man vill.

Annars verkar swiftbarrow vara en väldigt smart grej, men tyvärr är den enbart på prototypstadiet ännu och uppfinnaren är sjuk och har inte kunnat kommersiallisera sin produkt.
[video=youtube;fqEzp_taxuE]http://www.youtube.com/watch?v=fqEzp_taxuE[/video]

Jakten går vidare. Nu med en ny biltemaskottkärra som ersättare för den havererade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.