Jag är sugen på bygga en FH sats.
Mest för att det är roligt, vi har redan byggt ett Älvsbyhus Höner med div ombyggnader.

Men jag reagerar över priset?

Ca 1 mille för några paket med virke?
Visst, fönster, kök, badrum ingår + isolering mm.

Men med ÄH fårm man färdigbyggt/nyckelfärdigt inkl. grund för 1,1miljon.

Vad är det som gör att det kostar så mkt?

Undrar vad det kostar om man köper virket själv?
 
Skulle tro att du kommer ner i hälften om du köper materialet själv, förutsatt att du beställer allt på en gång
 
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Du får en del ritninsunderlag och, men jag vet inte riktigt, FH-villan kanske även ombesörjer att upprätta bygglovsritningarna.
Sen är en hel del virke färdigkapat i rätt längd, typ fasadpanel, stående reglar och sånt.
Du får ju även allt virke och alla plåtbitar osv som behövs, det är bara att bygga, - slippa att fundera, beställa, glömma eller ha köpt för lite osv ...

Men helt klart tar FH-villan redigt betalt för detta relativt lilla merjobb. Köper du istället rubbet på den lokala brädgården sparar du ganska lätt några hundra tusen ...

edit:
Jag har inte speciellt bra koll på FH leverensåtagande, så fler synpunkter får ju väldigt gärna ramla in !
 
Redigerat:
Ingår spik och skruv och vinkelbeslag och annan förbukningsmaterial?
Står inget på hemsidan om det.

Är ritningarna "engångs" (skyddade med licens) eller kan man använda begagnade ritningar från någon som nyss byggt?
 
Fast då får du inget betalt för egen tid. I denna typ av leveranser är också allt uppmärkt mot ritning och du slipper en massa mätande. Förvisso kvarstår funderandet men det är förhoppningsvis mycket mindre. Ska du sedan sitta och skissa, förteckna lister, räkna ut längder och mängder inkl spill så är det mycket tid och pengar. Hur många resor blir det till bygghandlaren? Du kan inte heller tillgodogöra dig de otroliga rabatter som husfirman har.
Det är få amatörer, även om de är duktiga, som är kompetenta att specificera en hel husbyggsats.
Redan på 50-talet fanns "Bostadsstyrelsens typhus" där man kunde beställa alla ritningar inkl arbetsbeskrivningar och materialspecifikationer. Moderna firmor har mer utvecklade rutiner och levererar ofta även ventilation och vitvaror. Vad betr Älvsbyhus så så har de en långt gående utvecklad standardisering av billiga lösningar. Du kan inte ändra något. Det är billigare att köpa ett standardhus och ändra själv.
Jag skulle personligen inte köpa deras grundalternativ med en konstruktion som är utdömd redan för decennier sedan.
Alla moderna husleverantörer sänder med spik, skruv, avväxlingsbeslag mm. Allt komplett.
 
Redigerat:
Du kommer inte ner i hälften av pengarna genom att köpa materialet själv, inte om du ska behålla FHV's standard. Precis som Mikael_L säger ingår även projektering och ritningar av bygg, el och vvs mm. Jag håller precis på med precis en sådan kalkyl. Har CAD:at upp ett FHV Briljanten för att mängda virket och sen skickat offertförfrågan till byggvaruhus i närheten. Resultatet blev cirka 20% under FHV. Då är inte kostnad för projektering och ritningar för bygg samt ventilation inräknad, bygg fixar jag själv och vent fixar en kompis.

Min kalkyl finns här.

Som synes är en del kostnader fortfarande bara uppskattade, men tror ändå att den totalt sett är hyfsad.
 
Redigerat:
Oj!
Mycket intressant, tack för inlägget!
 
Mikael_L
Ja 20% mindre låter ju inte så mycket. Knappt värt att anstränga sig, eller hur.

Fast på en mille är det ju 200'. Och så mycket har jag nog aldrig haft i en årslön efter skatt, när jag löneslavar.
Så visst kan det vara värt en del arbete att mängda lite själv och kapa lite själv.

Jag försöker fortfarande inte påstå att FH-villan är oattraktivt, men jag tycker att man verkligen ska fundera över alla aspekter med detta.

Själv hade jag lite kontakt med FH-villan, och tittade på detta med ögon som självbyggare och att alternativet skulle vara buntar med lösvirke och andra saker från brädgårn, och räkna och mängda allt själv.
Jag valde det senare.


Väljer man lösvirke från brädgårn får man en fördel.
Man kan välja mer fritt själv över vilken standard vissa saker ska ha, med FH så blir det väl de lister, garderober, vitvaror m.m som dom skickar.
Man kan även köpa in begagnat material om man vill, t.ex. om man hittar ett begagnat fräscht kök på blocket.
(Jag har själv sparat en bra över 100' (kanske över 200'?) på begagnat material, där begagnad trapp, kök, takskjutport, värmepump är poster som gjort mycket för denna besparing)
 
Projektera EL och VA för 80.000kr?

Hur kunnig är du?
Där kan du spara en hel del om du vill lära dig själv och har tiden och någon kunnig att fråga. Men du kanske lejer bort båda punkterna och behöver perfekta ritningar på allt?
 
Vad gäller El och Vvs är jag okunnig. Vad gäller kostnaden för projektering och ritningsframställning för de båda är det möjligt att den är alldeles för högt räknad. Vill ju hellre räkna för högt än för lågt.

Finns säkert en del ytterligare att spara generellt i kalkylen om man orkar grotta ner sig ytterligare i detaljer och om man tar in fler offerter. Jag känner dock att VA i synnerhet är viktigt att det blir riktigt gjort.
 
Snailman
Som jag har fattat det skickar fiskarheden med en standardritning på VA, ändrar man i planlösningen får man fixa ändrade ritningar själv, vet ej om de ritar om standardritningen beroende på var på tomten ledningarna kommer in
 
Snailman skrev:
Som jag har fattat det skickar fiskarheden med en standardritning på VA, ändrar man i planlösningen får man fixa ändrade ritningar själv, vet ej om de ritar om standardritningen beroende på var på tomten ledningarna kommer in
Har ingen aning om hur det funkar. En kvalificerad gissning är att de borde erbjuda tjänsten att ändra VA-ritningarna men de lär ju ta betalt för det. Gissning som sagt. Någon som har erfarenhet av FHV och kan fylla i?
 
Fiskarheden skiljer sig ytterst lite från andra hustillverkare, mer än att just väggelementen byggs i lösvirke på plats. Dvs, andra hustillverkare levererar också "en hög med virke", även om lite fler delar är ihopmonterade. FHV ritar gladeligen om ritningar åt dig precis som andra tillverkare och är det stora ändringar kostar det naturligtvis.
Det är förvisso inte totalentreprenad, utan du skriver kontrakt med av dom rekommenderade byggfirmor som oftast byggt mängder med andra FHV-hus (och så är det ju oftast med andra firmor också, även om de ibland erbjuder totalentreprenad). Dvs är du helt oinsatt kan du bygga en fiskarhedenvilla precis lika gärna som du kan bygga ett myresjöhus eller vårdgårdahus, dom allt fram till nyckelfärdigt.
Största skillanden mellan FHV och andra tillverkare tycker jag är att dom är väldigt transparenta med prissättning, samt att det är väldigt enkelt att välja vilka delar som du vill göra själv, från inget till allt. Det går naturligtvis med många andra firmor också, men det krävs ofta lite mer möten och diskussioner innan man får korrekt prisbild.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.