Ska ge mig på panelbyte och tänker köra Z-panel, 145or ståendes. Vad jag förstått så börjar jag i ena hörnet och travar bort till andra hörnet, men jag blir inte klok på:

1) Överbleck eller inte? Ser flera nybyggda hus som inte kör med överbleck och som inte har speciellt mycket takutsprång heller. Snyggt och ett arbetsmoment mindre, nog pill med att sätta underbleck ju, men överbleck finns ju där av en anledning? Eller har man växlat nu och skippar det numera som praxis?

2) Hur blir det med knutbrädor på stående Z-panel? Blir det kaka på kaka o sätta en 170+145 som knutbrädor ovanpå 145 Z-panel?
 
shadowfire skrev:
Ska ge mig på panelbyte och tänker köra Z-panel, 145or ståendes. Vad jag förstått så börjar jag i ena hörnet och travar bort till andra hörnet, men jag blir inte klok på:

1) Överbleck eller inte? Ser flera nybyggda hus som inte kör med överbleck och som inte har speciellt mycket takutsprång heller. Snyggt och ett arbetsmoment mindre, nog pill med att sätta underbleck ju, men överbleck finns ju där av en anledning? Eller har man växlat nu och skippar det numera som praxis?

2) Hur blir det med knutbrädor på stående Z-panel? Blir det kaka på kaka o sätta en 170+145 som knutbrädor ovanpå 145 Z-panel?
Förmodar att du inte skall ha foder kring fönster,men hur som behöver du inte överbleck,knutar skulle jag föredra annars blir det svårt att täcka hörnen,men kanske inte så breda som du tänkt
Hmm blir nog snyggare med foder åxå
 
Elkludde skrev:
Förmodar att du inte skall ha foder kring fönster,men hur som behöver du inte överbleck,knutar skulle jag föredra annars blir det svårt att täcka hörnen,men kanske inte så breda som du tänkt
Hmm blir nog snyggare med foder åxå
Jag har tänkt köra foder runt fönster, gillar trots allt det där "klassiska" utseendet på ett hus kombinerat med lite modernare inslag. Kanske ska överväga smalare virke till knutar då, annars vad jag förstått så brukar det vara poppis med 170 och 145 ihop.
 
Hade helt klart kört med överbleck. Vill du köra med nån roligare typ av knut kan du på glasen vid knuten sätta en sågat hörne 45*45 som du stöter brädorna emot. Hoppas du fattar
 
shadowfire skrev:
Jag har tänkt köra foder runt fönster, gillar trots allt det där "klassiska" utseendet på ett hus kombinerat med lite modernare inslag. Kanske ska överväga smalare virke till knutar då, annars vad jag förstått så brukar det vara poppis med 170 och 145 ihop.
Kör du med den dimition som du tängt från början absolut inget fel
Ser viktorj rekommenderar överbleck ,men det är inget man fäller in i stående z-panel,ock sätta det under panelen
ställer bara till problem med vatten som eventuellet stänker på ändrä
 
  • Gilla
LhIr
  • Laddar…
Vad händer med det vattnet som rinner in spåren? Eller skall man mjukfoga å lita på att fogen håller tätt?
 
viktorj skrev:
Vad händer med det vattnet som rinner in spåren? Eller skall man mjukfoga å lita på att fogen håller tätt?
Vilka spår, Det var stående Z-panel !
 
zpanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår vad viktorj menar, snodde denna bild från moelven som illustration... här är det ju inget överbleck och då rinner ju vattnet efter panelens spår ner bakom fodret och stannar där. Om man nu inte låter fönstersalningen ligga innanför panelen och inte i jämnhöjd med panelen.
 
Elkludde skrev:
Vilka spår, Det var stående Z-panel !
Hade väll vart bättre med liggande isåfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.