Jag ska byta ut det gamla tråkiga furubordet som varit min mormors(förlåt mormor :'(  ) men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa för något. Det ska ju gärna passa in till den övriga stilen i huset. Har ni några förslag? Har björk och ek i hela huset:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id37641_page0.html

 

Själv går jag och saliverar över ett slagbord från Stolab med mittskiva av granit. Fast det går loss på 8 papp...

En trend på ingående är bord med betongskivor. Betong är inte lika hiskeligt tungt som granit. En polerad betongyta är tydligen mycket funktionell och snyggt.
 
Det där med betongbord tycker jag låter snyggt. Johan har du någon idé om försäljare av sådan bord?

Fast man kan ju gjuta själv...
 
Charli och Johan!

Betongbord tycker jag låter ursnyggt!!! Men hur polerar man betongplattan så att den inte är så porös om jag skall ge mig på att gjuta själv? :-?
 
Det finns bra beskrivning på www.finjabetong.se
Man behandlar den med betongolja och eventuellt vax.

Vi har gjort små provformer och gjutit med olika pigment i. Blir väldigt snygg mörkgrå färg, när vi blandade med svart pigment.

 
Betongbord låter grymt snyggt...letar oxå efter ett lite annorlunda matbord. Men det går väll loss på ngra tusenlappar att gjuta ett sånt bord!? :-/
 

Själva skivan är nog inte så dyr, men det krävs en hel del arbete att gjuta skivan. Å andra sidan, om ni bygger en form så kan ni gjuta ett gäng skivor till kompisarna också :). Dessutom behövs ett underrede. Kanske kan man beställa ett specialbyggt av en plåtslagare/smidesverkstad, eller bygga ett själv i trä.

Jag har inte sett några betongbord till salu. Betong är en ny trend som jag bara sett på något ställe i inredningstidningar, och det dröjer nog innan produkter blir allmänt tillgängliga.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.