Ja som rubriken låter så undrar vi om det är någon här som har lite aning eller rent av vet lagar och regler angående Höns och Tuppar ?

Vi har byggt hus i ett område som många nog har ansett som på "landet" innan och det har varit en del sommar stugor i området, men dessa har nu byggts ut till riktiga villor och det är i dags läget ca 14 hus som ligger runt omkring där vi nu har byggt.
Och det anses väl som tätbebyggt område nu skulle jag tro!
Vid ett av dessa hus som självklart ligger nedanför vårat hus så har dom ca 10 höns och 2 tuppar, och som dessa tuppar gör så galer dom på morgonen och kvällarna.

Och vid deras hus så går vägen som vi måste åka på för att komma till vårat hus och även 3 grannar till, hönsen springer lösa här när dom är hemma (men ingen är ute och har koll på dom) och vad skulle hända om nån av oss råkar köra på nån av dom :/ , självklart inget man önskar men dom är ju verkligen överallt när dom är ute.


Så ja min fråga är får man ha höns och tuppar i tätbebyggt område?
Eller vad är reglerna?
Tack på förhand.
 
Det skiljer sig åt mellan kommuner. ring och kolla. Det normala som jag fattat det är höns i mindre omfattning ok. Tupp ej OK. Blir det lite fler krävs ofta tillstånd.
 
Ni får nog fråga eran kommun om vad som gäller ang. hönsen.
En gammal jobbarkompis till mig hade både höns o tuppar i ett tätbebyggt område , men just på hans gata var dom bara 3st hus så jag antar att kommunen bestämmer om man frågar dom (inte säkert dom vet om att det finns höns där)
Vad som händer om ni kör på en höna...den dör ;) men troligtvis måste ni göra upp med grannen och ersätta den.
Helt klart är att ni måste berätta för dom om det händer en olycka så ni inte smiter därifrån.
 
Prata med grannen om att ni har problem med att tupparna gal på morgnar och kvällar, min granne har höns och tuppar som stängs in varje kväll och blir inte utsläppta innan kl 6-7 på morgonen, försök resonera er fram till vettiga tider där både du och grannen mår bra......
Vad gäller att de kan bli överkörda så kanske grannen kan sätta upp ett lågt staket eller något, annars så tror jag att hönor ogillar mönstret av ett par Michelin över ryggen, så om du inte aspirerar på någon F1 licens så bör djuren klara sig undan.

Salle
 
Ja då har jag kollat på Kommunens hemsida och man måste ansöka om tillstånd för att få ha höns,hästar m.m
Jag betvivlar starkt att denna granne har gjort det då det finns en hel del på dennes tomt/hus som inte står rätt till ( men som jag skiter i då det inte stör mig)
Men just hönsen och tupparna.. djuren i sig har jag verkligen inte problem med, men deras läten är en annan femma ;) och ja med vägen!
Jag ska fråga nån gång försiktigt hur dom ställer sig om nått skulle hända nån av dom då det börjar å byggas mer där vi bort nu.
För nått litet staket för deras egna del har vi många kännt som att det hade varit bra.
Att lastbilarna med en massa last ska hinna bromsa för en höna är marginelt liten ;) dom lär bara fortsätta tyvärr och jag tycker självklart att det är tråkigt om något sådant skulle ske.
Hehe det är inte så hög genomfarts hastighet på vägen till oss då det finns mycket barn som cyklar och leker på vägen där, men dom där djuren är inte så intelligenta och en olycka är inte långt borta då.

Och Självklart! skulle något hända nått av djuren så skulle i alla fall jag säga till dom vad som har hänt.. är en självklarhet för oss.

Tack för era svar :)
 
Håll dig väl med grannens höns , färska ägg är gott. :p
 
Ostarra skrev:
...Att lastbilarna med en massa last ska hinna bromsa för en höna är marginelt liten ;) dom lär bara fortsätta tyvärr och jag tycker självklart att det är tråkigt om något sådant skulle ske.
Hehe det är inte så hög genomfarts hastighet på vägen till oss då det finns mycket barn som cyklar och leker på vägen där, men dom där djuren är inte så intelligenta och en olycka är inte långt borta då...
I det läget skulle jag nog vara mer orolig för barnen än för hönsen!
Höns är inte dumma, utan mästare på att undvika faror.


Salle60 skrev:
...min granne har höns och tuppar som stängs in varje kväll och blir inte utsläppta innan kl 6-7 på morgonen...
Om inte hönshuset är ljudisolerat hjälper det inte mycket att stänga in tupparna.
De börjar gala 4:30 - 5:00 så här års vare sig de är ute eller inne.

Micro skrev:
Håll dig väl med grannens höns , färska ägg är gott. [bild]
Helt rätt!
Och om man ordnar en liten skyddad, avskild vrå på sin egen tomt så kanske de börjar lägga ägg där i stället för hemma i hönshuset :D
 
Redigerat:
Vår granne har höns och en tupp. Bor i tättbebyggt villaområde. Tuppen gal inte. Kanske någon specialvariant?? Dom smiter ofta men då håller dom sig i diket. Antar det är roligare där än på asfaltsvägen.
 
Det handlar väl om huruvida området är detaljplanerat eller ej, vad detaljplanen säger samt vad fastigheten i fråga är typad som?
 
Flyttar man till "landet" får man ju för fasiken räkna med att...
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Ja barnen är självklart viktiga!! men dom lämna dom ju ensamma ute som hönsen!

huruvida det är nån specialvariant på tuppen vetti sjutton.. men galer gör dom flera gånger om dan.

Ja @sungan jag ska kolla med kommunen & se vad dom säger om höns och tuppar, vi vet att området ligger utanför "detalj planerat område" då vi precis har byggt och haft med kommunen att göra.
Fastigheten är inte mer typad än som en vanlig villa..

Får se vad kommunen säger :)
Tack för era svar :)
 
Haha ja men nu är inte detta på landet.... många kanske känner och tror det bara för att man åker in på en grusväg så har man hamnat på landet ;) detta område ligger 5 min från en motorväg och mindre centrum.
Har flertalet vänner som verkligen bor på landet och dom har ju sina grannar med minst 1-5 km avstånd mellan och tror knappast att dom hönsen och tupparna stör då.
Men vi har dom inte ens 50 meter från vårat hus, tro sjutton att man hör dom då ;)

Men ja annars har du absolut rätt @raveper :)
 
Lättast löser man problemet genom att sänka hastigheten. Hur många sekunder tjänar du på att hålla 50 fram till din tomt?
:)
Grannar med djur kan vara svåra att ändra på. Så slappna av och försök hitta nåt positivt i det hela.
En gemytlig väckarklocka, helt ekologisk dessutom.
En möjlighet till färska ägg.
Du sparar pengar och miljö på att köra lugnare.
 
Grannar med tuppar inom detaljplanerat område eller samlad bebyggelse är inte särskilt svårt att ändra på, det är bara att anmäla till miljökontoret. Ej tillåtet utan tillstånd och grannars medgivande vilket uppenbarligen saknas.
 
T
injonil skrev:
Grannar med tuppar inom detaljplanerat område eller samlad bebyggelse är inte särskilt svårt att ändra på, det är bara att anmäla till miljökontoret. Ej tillåtet utan tillstånd och grannars medgivande vilket uppenbarligen saknas.
Eller så köper man en egen räv som husdjur, att den "råkar" komma in till grannen är en annan sak:p
 
  • Gilla
Frusven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.