2011 la vi om taket, som ruttnat ihop p.g.a. fukt. Vi har ett standard 1 1/2-planshus från fyrtiotalet, och jag tror inte att övervåningen egentligen var tänkt som vinterbostad. Ursprunglig isolering bestod av 10 cm kutterspån, men på större delen av vinden hade denna ersatts av gullfiber eller rmineralull. Vinden saknar ventilation. En mycket tydlig tendens såg vi när vi rev: ju mer isolering, desto mer fukt och mögelpåväxt; det varierade på olika delar av vinden.

Vi la på ny råspont och kompletterade med duk och 10 cm cellplast under tegelpannorna. På vinden ligger ca 30 cm lösull, i väggar och snedtak 15 cm linisolering. Och så satte jag in en fuktmätare på en av kattvindarna och har följt den sedan september.

Resultat: luftfuktigheten har legat mellan 40 och 60%, med någon enstaka topp kring 70%. Vinden ser fin ut! Tidigare bildades ibland is (!!!) under råsponten, och luftfuktigheten var betydligt högre. Kan ju vara värt att notera att vi fortfarande inte tagit upp någon ventilation, utan vi ville vänta och se om det behövdes.
 
Kul att det fungerar så bra för er. Vi är i samma situation. Här snöar det också på kattvindarna. :) Vi har dock viss ventilation som uppenbarligen inte fungerar. Nu går det inte att vara på vinden längre på grund av mögel så det blir till att riva ner innertaket, sätta igen ventilationen och isolera på utsidan, men jag är mer inne på PIR-isolering.

Är er lösning diffusionsöppen eller har ni plastat på insidan? Kom att tänka på att ni har mer isolering på insidan än utsidan - 15 cm vs 10 cm. Normalt brukar man väl rekommendera max 1/3 av isoleringen på insidan för att daggpunkten ska hamna rätt?
 
Vi har helt diffussionsöppet, eftersom det visade sig väldigt krångligt att försöka plasta in. Att det blev så mycket isolering på insidan berodde främst på snickarna som la taket - de tryckte dit 30 cm på ren rutin antar jag. De hade aldrig hört talas om klimatvind, och t.o.m. återförsäljaren av isoleringen avrådde: "nahaj du, det där är nog inge bra, jag tycker ni ska göre som vi bruker göre på Gotland". Jag har dock lite mindre isolering på kattvindarna och i snedtaken, omkring 15 cm. Det där med ventilationen har ju också varit omdiskuterat, särskilt i det klimat vi har på Gotland med långa fuktiga vintrar. Vi beslöt att inte ta upp ventilation utan vänta ett år eller två och se om det fungerade utan - och det gör det. Värt att vet är kanske att vi har en pelletspanna i kälaren, och alltså en skorsten som bidrar till lite uppvärmning på vinden.
 
Problemet med att ventilera in utomhusluft är ju att den många gånger är fuktigare än inomhusluften så jag kommer också börja med att inte ha någon ventilation. Dessutom blir isolereffekten bättre om det är vindstilla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.