Hej,
Jag har ett 1½ plans Nordiskt trähus byggt 1981. Grunden är en platta och på den ligger det "frigolit" + spånplattor(flytande), därefter plastmatta och sedan laminat.
Nu ska vi byta ut köket och då vill jag passa på att åtgärda det knarrande golvet där.

Som jag förstår saken så kommer knarrandet från spånplattelagret på något sätt.

Hur gör man för att fixa till detta?
Skall allt rivas bort ner till grunden?
Vilken typ av golv skall sedan läggas?

Någon som har gjort något liknande? Tips?

Mvh,
Daniel
 
Hej!
Jag har just köpt ett Nordiskt Trähus visserligen i ett plan men med knarrande golv. Säljaren hade åtgärdat "knarret" i ett rum genom att helt enkelt göra om golvet från ett flytande till ett fast golv. Han bröt upp det flytande och reglade mot plattan, isolerade och lade sedan golvskiva. Nu knarrar det inte längre. Besiktningsmannen som jag talade med före köpet var av den uppfattningen att detta var det enda sättet att få bort knarret.
Vi har knarr kvar i kök och två mindre rum. Få se om vi fixar till det eller om vi lever vidare med det estetiska felet.

Hälsar
Palle Mattsson
 
Hej,
Tack för din info Palle!

Jag ska ha hit en kille från en golvfirma på tisdag. Får se vad han rekommendera + vad det kostar.

Mitt golv är 20 - 25 kvadratmeter. Någon som vill gissa på pris?
Riva ut, regla nytt + plastmatta överst.

/Daniel
 
Behöver man fixa någon form av ventilation om man reglar mot plattan. Den kan väl vara fuktig....
 
Regla på plattan är onödigt, har själv hjälpt min far med detta problem i sitt hus där var felet att det inte låg någon lumppapp mellan frigolitisolering och spångolvet, vi kapade ur hela spångolvet la papp på frigoliten och sedan spångolvskivor, det var kanske 7år sedan och är tyst fortfarande så jag tror den lösningen är billigast/enklast
 
Hej ecke,
Du tror alltså att problemet är att det saknas lumppapp?
Det låter ju intressant. Man får ju inte något bättre golv bara för att man reglar upp det.. eller ?
 
Nej golvet blir ju inte bättre av att du regla upp det , det är bara en välldans massa mer jobb än att bara lägga nytt flytande spångolv med lumppapp imellan, börja med att riva upp ett rum och se om det är papp imellan spån och frigolitisolering är det inte det så vet du felet, och jag kan garantera att det bli tyst .har somsagt själv gjort det och efter det gått på golvet i dryga 7år, lycka till //Ecke
 
Hej igen,
Tänkte bara återkoppla och berätta om hur jag gjorde.....

Vi(hantverkare) rev ut golv och spånplattor. Lade sedan lumppapp och ny spånskiva, och därefter parkett.

Blev kanon!

/Daniel
 
Det är nu två år sedan jag svarade med anledning av att jag också hade ett knarrande golv i ett Nordiska Trähus från -81 - -82. Kan bara säga att vi har knarret kvar p g a att vi inte har gjort något åt det. Vi försöker att leva med det. Men ..... knarret äter om jag säger!
Jag har tagit del av de olika tipsen som har kommit in via den här tråden. Jag tycker att dessa är förknippade med ganska stora ombyggnadsarbeten.
Jag har nu en fundering som jag vill testa här.
Kan det vara en lösning på problemet genom att skruva/limma en säg 10 mm golvgips ovanpå fiberplattan?

Jag är också nyfiken på hur det har gått för dig lacky som startade den här tråden.
 
Lånar denna tråden eftersom det är högst aktuellt hos oss också.
Vårt är också byggt -81 och är ett flytande precis som era verkar vara.

Jag har hört att frigoliten kan vara undermålig och därför sviktar golvet vilket i sin tur gör att det hörs från den.
Vi är på väg att renovera ett rum nu och vill ju lösa detta, men vi vet inte hur. Alla säger olika - men onekligen är det så att om lumppapp mellan frigoliten och spånplattan hjälper så vore det klart enklast utan att behöva riva upp och lägga ny frigolit också.

Tips och råd från de med samma problem mottages gärna.

Edit: Hur tjock ska frigoliten vara ? Vår är nog bara 40-50mm. Spånplattan är 22mm..
 
Redigerat:
Hej,

Jag lyfter en gammal tråd för att se om jag kan få tips och råd, jag är förstagångsköpare och har ett Nordiskt trähus byggt 1981, flytande golv som jag förstått och hallen där jag är i dagsläget och skall renovera så tänkte jag försöka få bort knarret, jag hade tänkt göra som ecke skrev, riva spånskivan och lägga lumppapp emellan, jag har idag enligt ritning 18mm spånskiva, i de bygghandlar jag hittat så finns det antingen 16mm eller 22mm, vilket skall jag välja? Det skall läggas laminat ovanpå som slutfinish.

Bifogar bilder

Mvh
 
  • Renoveringsprojekt i hall med borttagen golvbeläggning och synlig spånskiva, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av hall med avlägsnat laminatgolv, exponerad spånskiva och vit dörr med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad ritning av golvkonstruktion med beteckningar för 18 mm spånskiva och andra materiallager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jag hade oxså samma problem i kök och hall i mitt nordiska trähus byggt 1980-81

jag rev upp hallgolvet för 10 år sen och köksgolvet ett par år senare ,det visade sig att betongplattan hade liten svacka på ca 5-6mm så jag avjämmnade så att svackan försvann

jag mäte frigoliten den var 68mm tjock 8(det verkar som att den tryckts ihop 2mm) så jag la tillbaka den gamle frigoliten på samma plats som den legat innan

sen lumpapapp ovanpå osh sen golvspån rikligt limmad

i hallen blev det 18mm golvspån och i köket 21mm (bejer hade slutat sälja 18mm)

kolla ev xl säljer 18mm
tillägas skall att jag inte har haft några problem sen med golven , jag tror att det viktigaste är att betongplattan är riktigt plan och att inte snåla med limmet
t
 
Då är helgen förbi och så med knarrande golvet i våran hall, i lördags morse satte vi kapen i spånet, allt såg fint ut undertill så vi rengjorde och la lumppapp och sedan nya 16mm golvspån ifrån forestia, limmade rikligt och dagen efter lades foam och laminat, inget knarr än sålänge, spännande att se fram emot sommaren hur det ter sig.

Vårt hus är byggt 1981, nordisk trähus 1plan, så har ni knarrande golv och tänker er göra detta, så gör det, inte direkt komplicerat! :)
 
  • Gilla
Saklie
  • Laddar…
Hej! Väcker liv i denna tråd då vi har samma konstruktion. Vi har precis lagt om golvet i hallen enligt tidigare tips (lumppapp, nytt golvspån och laminat). Blev jättebra!

Min fråga är hur man lägger en sån här golvkonstruktion i kök? Eftersom både golvspån och laminat är flytande, kan man ställa köksinredning på det då? Eller behövs det reglas upp under tunga saker så att golvet är ”fritt” och kan röra sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.